تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی: کدام رنگ برای صنعت بهتر است؟

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی: کدام رنگ برای صنعت بهتر است؟

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی: کدام رنگ برای صنعت بهتر است؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح شیمیایی در صنایع مختلف شناخته می‌شود که عملکرد درست آن در محیط خاص، اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگ آلکیدی و رنگ اپوکسی دو نمونه از رنگهای صنعتی موجود در بازار هستند که می‌توانند در محیط‌های مختلف برای پوشش دهی فلزات و سطوح دیگر مورد استفاده قرار گیرند. تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی از جمله سوالات رایجی است که از سوی افرادی که قصد انتخاب یکی از این رنگ‌ها را دارند، پرسیده می‌شود. این دو رنگ از نظر ویژگی‌ها، مواد تشکیل دهنده و ساختار دارای جزئیات متفاوتی‌اند که در ادامه مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی یکی از انواع رنگ‌های صنعتی دو جزئی است که برای اجرای آن‌ها لازم است که یک جزء رنگ و یک جزء هاردنر با هم ترکیب شوند و یک ترکیب رنگ بسیار مقاوم را به وجود آورند. ترکیب دو جزء از رنگ‌های اپوکسی باید با حساسیت بالا و با نسبت مشخص انجام شود تا بتوان یک رنگ با قابلیت اجرای صحیح داشت. این رنگ در برابر مواد قلیایی، اسیدی و آب مقاومت بسیار خوبی دارد. از این رو معمولا از رنگ اپوکسی پلی آمید برای پوشش دادن فولاد و بتن استفاده می‌شود.

مزایای رنگ‌های اپوکسی

رنگ‌های اپوکسی از جمله رنگ‌های مقاوم در برابر رطوبت هستند و یک پوشش ضد آب را در محیط ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها در برابر مواد شیمیایی، سایش و آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. دوام حداکثری و عمر مفید طولانی مدت این رنگ‌ها، از جمله مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

معایب رنگ‌های اپوکسی

رنگ‌های اپوکسی بر پایه حلال هستند و همین موضوع باعث ایجاد بوی نامطبوع و مضر برای ریه‌ها در هنگام اجرای این رنگ‌ها شده است. باید حتما برای اجرای این رنگ‌ها از تجهیزات مناسب مانند ماسک، دستکش و لباس مخصوص استفاده کرد تا از سوزش چشم، گلو و بینی جلوگیری شود. این رنگ‌ها، عملکرد خوبی در هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید و اشعه UV ندارند. این رنگ‌ها قابل اشتعال هستند و باید در هنگام نگهداری از آن‌ها دقت کافی داشت. بعد از مخلوط شدن دو جزء از رنگ‌های اپوکسی، باید به سرعت آن‌ها را اجرا کنید؛ در غیر این صورت امکان نگهداری از این رنگ‌ها وجود ندارد.

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی: کدام رنگ برای صنعت بهتر است؟

رنگ آلکیدی چیست؟

رنگ الکیدی یکی از انواع رنگ‌های موجود در بازار است که با نام رنگ‌های اکسیداتیو شناخته می‌شود و می‌تواند با اکسیژن موجود در هوا واکنش دهد و یک لایه لعابی سخت را برای نقاشی ایجاد کند. این رنگ بر پایه پلی استری ساخته شده که شامل اسیدهای چرب و یک سری افزودنی‌های خاص هستند. ساختار رنگ الکیدی به صورت روغنی است. یعنی یک روغن در این رنگ‌ها استفاده شده که رنگ مورد نظر را در خود حل می‌کند و خشک شدن این رنگ روی سطح با خشک شدن روغن امکان پذیر است. رنگ‌های آلکیدی نباید با ضخامت بالا اجرا شوند، چرا که زمان خشک شدن آن‌ها در چنین شرایطی بسیار طولانی خواهد شد.

مزایای رنگ‌های آلکیدی

رنگ‌های آلکیدی جزء رنگ‌های ایمن، غیر قابل اشتعال زا و آسان برای مصرف هستند. این رنگ‌ها نیازی به اختلاط ندارند و به صورت آماده قابل استفاده هستند. رنگ‌های آلکیدی را می‌توان روی هر نوع پرایمری اعمال کرد. قیمت مناسب این رنگ‌ها و ظاهر با دوام آن‌ها از جمله مزیت‌های این رنگ‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این موضوع، این رنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارد و ذرات آب را از خود عبور نمی‌دهد.

معایب رنگ‌های آلکیدی

آهسته خشک شدن رنگ روغنی از جمله معایب آن‌ محسوب می‌شود. معمولا برای استفاده از این رنگ‌ها در هوای سرد باید از حرارت اضافی برای خشک شدن سریع‌تر استفاده کرد و این موضوع پیچیدگی اجرای این رنگ‌ها را در شرایط آب و هوایی مختلف، افزایش می‌دهد. رنگ‌های آلکیدی برخلاف رنگ اپوکسی فلزات در برابر مواد شیمیایی و ساییدگی مقاومت بالایی ندارند.

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی

تا به اینجای مقاله در مورد مشخصات و جزئیات رنگ آلکیدی و اپوکسی صحبت شد. تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است؛ اما عمده‌ترین تفاوت این دو رنگ تک جزئی و دو جزئی بودن آن‌ها است. رنگ الکیدی یک رنگ تک جزئی است و نیازی به ترکیب دو جزء آن برای رسیدن به یک ترکیب عالی نخواهد بود. ولی رنگ اپوکسی یک رنگ دو جزئی است و باید حتما دو جزء آن را با هم ترکیب کنید تا بتوانید از این رنگ استفاده نمایید. سایر جنبه‌های تفاوت رنگ آلکیدی با اپوکسی شامل موارد زیر هستند:

  • رنگ آلکیدی مقاومت کمتری در برابر سایش و مواد شیمیایی در برابر سایش و ضربه دارد.
  • رنگ اپوکسی بر پایه رزین است و رنگ آلکیدی بر پایه روغن طراحی می‌شود.
  • قیمت رنگ الکیدی نسبت به رنگ اپوکسی ارزان‌تر است.
  • زمان خشک شدن رنگ الکیدی نسبت به رنگ اپوکسی بیشتر است.
  • رنگ اپوکسی دارای براقیت بیشتری نسبت به رنگ الکیدی است.

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی

رنگ آلکیدی بهتر است یا رنگ اپوکسی؟

با توجه به تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی، نمی‌توان نتیجه گیری دقیقی در مورد برتری هر کدام از این رنگ‌ها داشت. هر دوی این رنگ‌ها جزء رنگ‌های مقاوم به رطوبت و ضد آب هستند؛ اما رنگ اپوکسی برای محیط‌هایی که تحت فشار و ضربه قرار می‌گیرند، مناسب است و رنگ الکیدی بیشتر برای دیوار ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بسته به مزایا و معایب و تفاوت رنگ آلکیدی با اپوکسی، می‌توانید بهترین رنگ را برای اجرا در ساختمان‌ها انتخاب نمایید.

خرید انواع رنگ اپوکسی و آلکیدی از رانا کیمیا فام

کیفیت و دوام رنگ‌های اپوکسی و الکیدی وابسته به مواد اولیه استفاده شده برای ساخت این رنگ‌ها نیز هست. رانا کیمیا فام، فروشنده انواع رنگ‌های اپوکسی و الکیدی با بهترین کیفیت است که توانسته محصولات خود را با دوام بالا و قیمت مناسب به بازار عرضه کند. برای خرید انواع رنگ اپوکسی و الکیدی می‌تواند به فروشگاه رانا کیمیا فام مراجعه کنید و از طریق این سایت سفارش خود را ثبت نمایید. این شرکت به تمامی نقاط ایران ارسال دارد و پاسخگوی سوالات شما در مورد تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی و انتخاب بهترین رنگ برای محیط‌های صنعتی است.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.