تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ آستر اپوکسی

رنگ استر اپوکسی - آستر اپوكسی

رنگ آستر اپوکسی

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ آستر اپوکسی محصول یك آستر اپوكسی دوجزیی سخت شونده در دمای محیط است . از آن بعنوان آستر در سیستم های پوششی حفاظتی برای سطوح فلزی و غیر فلزی در كاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می شود . آستر اپوكسی در صورتیكه با لایه های سازگار، مناسب و مقاوم میانی و رویه پوشش داده شود، مقاومت های شیمیایی، حلالی و رطوبتی خیلی خوب ایجاد می كند . این رنگ همچنین دارای مشخصه های فیزیكی و مكانیكی مناسب بوده و می تواند با رنج وسیعی از پوشش های رویه مورد استفاده قرار گیرد.

خواص و جنبه های ویژه رنگ آستر اپوکسی :

چسبندگی بسیار خوب به سطوح فلزی، چوب، بتن و سایر سطوح سازگار – جریان پذیری مناسب – مقاومت خوردگی و مقاومت آبی خوب – مقاومت شیمیایی مطلوب – قابلیت اعمال اكثر سیستم های پوششی رویه سازگار بر روی آن – سازگار با اغلب روشهای آماده سازی سطح – خواص كاربردی پایدار

 

رنگ استر اپوکسی

موارد کاربرد رنگ آستر اپوکسی :

از آستر اپوكسی بعنوان بخشی از سیستم پوششی در رنگ آمیزی سطوح فلزی و غیر فلزی در صنایع مختلف كاربری می شود . از آن برای پوشش سازه های فلزی، سطوح بیرونی تانكر های ذخیره، وسایل حمل و نقل، تجهیزات، پلها، پمپ و اتصالات، لوله های انتقال، سوله، سطوح بتنی و سیمانی و … استفاده می شود كه در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، صنایع غذایی و دارویی، صنایع شیمیایی، آب و فاضلاب و … قابل كاربرد می باشد.

محدودیت ها :

بطور عمومی رنگ های اپوكسی و از جمله آستر اپوكسی در محیط بیرونی گچی شده و یا رنگ پریده میشوند كه این پدیده ها بر روی عملكرد حفاظتی رنگ تاثیر ندارند. این محصول برای غوطه وری پیوسته در آب طراحی نشده است.

مشخصات فنی رنگ آستری اپوکسی پلی آمید

  • رنگ آستری اپوکسی پلی آمید معمولا در رنگدانه های متعدد عرضه می شوند امام متداول‌ترین فام ظاهری آنها به رنگ های کرم و طوسی می باشد.
  • مقدار درصد جامد حجمی این نوع از رنگ ها حدود ۶۳ درصد می باشد. به بیان دیگر اینکه ضخامت فیلم خشک رنگ برابر ۶۳ درصد ضخامت فیلم مرطوب رنگ در زمان اجرا می باشد.
  • در صورتی که کلیه شرایط نگهداری رنگ آستری اپوکسی پلی آمید رعایت شود شما می توانید به مدت یک سال این پوشش های آستری را انبار کنید.
  • ضخامت پیشنهادی برای اجرای رنگ آستری اپوکسی پلی آمید برابر ۱۰۰ میکرو متر می باشد.
  • چگالی یا دانسیته رنگ های آستری اپوکسی برابر ۱٫۵۵ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.
  • نرخ پوشش تئوریک آنها کاملاً استاندارد است به طوری که به ازای وزن ۱ کیلوگرم و همچنین ضخامت ۱۰۰ میکرو متر قابلیت آن را دارند که یک مساحت حدود ۴ متر مربع را پوشش دهی کنند.
  • با توجه به چگالی مذکور به ازای حجم ۱ لیتر و همچنین ضخامت ۱۰۰ میکرومتر می توانند مساحت بیشتری در حدود ۶٫۲ متر مربع از سطوح را رنگ آمیزی کنند.
  • درصد جامد وزنی این رنگ ها حدود ۸۰ درصد می باشد.
  • به صورت دو جزئی به بازار عرضه می شوند و لازم است که یک اختلاط دقیق میان اجزای آنها صورت گیرد تا آماده اجرا شوند.

نسبت اختلاط رنگ آستری اپوکسی و پلی آمید

همانطور که گفته شد رنگ آستری اپوکسی پلی آمید تشکیل شده از دو جزء رنگ میباشد. شما باید با ظرافت و دقت بسیار بالا و همچنین نسبت معین این دو جزء را با یکدیگر ترکیب کنید. هرگونه خطا در اضافه کردن جزء دوم به جزء اول کاملاً کیفیت رنگ را از آن حالت مطلوب خارج می‌کند و شما نمی توانید یک لایه رنگ مناسب را روی سطوح داشته باشید. به طور کلی دو نوع نسبت اختلاط وجود دارد که بر اساس وزن و حجم تعریف می شود. نسبت وزن این دو جزء به این صورت است که شما باید جزء اول را حدود ۹۰ درصد در نظر بگیرید و جز دوم یا هاردنر را ۱۰ درصد در نظر بگیرید.

اما اگر بخواهید بر اساس مقیاس حجمی دو جزء رنگ آستری اپوکسی پلی آمید را با یکدیگر ترکیب کنید اعداد و ارقام قدری متفاوت خواهد بود. در اختلاط با نسبت حجمی شما باید مقدار ۱۷ درصد را برای جزء دوم یا هاردنر لحاظ کنید. در نتیجه ۸۳ درصد رنگ باقی مانده نیز مرتبط با جزء اول خواهد بود. اینگونه نسبت های اختلال در مورد سایر پوشش ها مانند انواع کفپوش اپوکسی نیز وجود دارد.

شرایط خشک شدن رنگ آستری اپوکسی پلی آمید

شرایط خشک شدن رنگ آستری اپوکسی پلی آمید

برای رسیدن به مرحله خشکی کامل لازم است که رنگ آستری اپوکسی پلی آمید، مراحل دیگری را که شامل سختی سطحی و همچنین سختی عمقی می باشد پشت سر بگذارد. پس از اجرای اولیه رنگ آستری معمولاً حدود ۲ ساعت زمان میبرد تا قسمت لایه بیرونی رنگ خود را بگیرد یا خشک شود. برای رسیدن به مرحله خشکی عمیق تر حتماً باید تا ۲۴ ساعت به رنگ فرصت استراحت دهیم.

در این حالت لایه رنگ هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده است چراکه خشکی کامل رنگ زمانی اتفاق می‌افتد که به مدت ۷ شبانه روز از اجرای اولیه رنگ گذشته باشد. دقت داشته باشید که این اطلاعات برای دمای متعادل محیط یا ۲۵ درجه سانتی گراد صدق می کند. در زمانی که می خواهید از پرایمر بتن اپوکسی استفاده کنید. باید سطح بتن کاملاً خشک باشد چرا که مرطوب بودن آن حتی در درجه بسیار پایین باعث می شود تا زمان خشکی افزایش پیدا کند.

معمولاً کاهش دمای محیط زمان خشکی را افزایش می دهد. به عنوان مثال اگر دمای محیط ۱۰ درجه سانتیگراد باشد ممکن است زمان خشکی  کامل نیز به بیش از ۷ روز برسد. اگر به هر دلیلی قصد اجرای لایه های بعدی  رنگ را دارید پس از اجرای لایه اول باید حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید. البته نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم ضخامت فیلم رنگ میباشد با افزایش ضخامت قطعاً زمان خشکی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شرایط اعمال رنگهای آستری اپوکسی

  • رنگ آستری اپوکسی یک پوشش رنگ صنعتی می باشد. بنابراین این قابلیت را دارد که در دامنه دمای ۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد امکان اجرا داشته باشد.
  • برای دستیابی به کیفیت مطلوب و همچنین افزایش شدت چسبندگی رنگ آستری اپوکسی بهتر است رطوبت محیط حداقل باشد. اما این بدان معنا نیست که این رنگ ها در رطوبت های متوسط قابلیت اجرا نداشته باشند. به طور کلی اگر رطوبت محیط کمتر از ۸۰ درصد باشد شما می توانید این رنگ ها را روی سطوح اجرا کنید.
  • با توجه به دو جزئی بودن رنگهای آستری اپوکسی حتما باید با یک نسبت مشخصی این رنگ ها با یکدیگر اختلاط پیدا کنند. در قسمت های قبل در مورد نسبت اختلاط توضیح کاملی ارائه شد اما به جهت تاکید بیشتر مجدداً بازگو کردیم.
  • دمای سطح کار نیز باید در یک حد مطلوبی باشد. چرا که این رنگ ها در تماس مستقیم با سطوح قرار میگیرد. مقدار دمای تعریف شده سطح باید ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه شبنم باشد.
  • روش اعمال رنگ آستری اپوکسی می تواند با استفاده از انواع اسپری معمولی، اسپری ایرلس یا بدون هوا و همچنین قطعات رولر یا برس ها باشد. این روش اعمال در مورد انواع پرایمر ساختمانی وجود دارد.

شرایط اعمال رنگهای آستری اپوکسی

میزان عمر مفید این رنگ ها پس از اختلاط

عمر مفید یک رنگ نشان می‌دهد که تا چه مدت پس از اختلاط کامل می توان عملیات رنگ آمیزی را انجام داد.  معمولاً رنگهایی که به صورت دو جزئی یا سه جزئی هستند، مانند پرایمر زینک ریچ اپوکسی سه جزئی پلی آمید، زمانی که باید یکدیگر ترکیب می شوند تا یک مدت زمان مشخص قابلیت اجرا دارند. اگر زمان مربوطه سپری شود دیگری رنگ ها قابلیت اجرا ندارند.

در مورد رنگ آستری اپوکسی پس از آن که فرایند اختلاط تکمیل شد در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد محیط و با استفاده از دستگاه اسپری حدود ۸ ساعت فرصت دارید تا مراحل انجام رنگ را آغاز کنید. طبیعتاً هرچقدر به انتهای این زمان نزدیک می شویم از کیفیت رنگ کاسته خواهد شد. لذا پس از اختلاط بهتر است بلافاصله عملیات رنگ آمیزی را آغاز کنید.

کاربران و مشتریان گرامی می توانید جهت اطلاع از قیمت و فروش رنگ آستر اپوکسی با شرکت رانا کیمیا فام به شماره تلفن (۳۰ خط) ۸۷۷۰۰۶۲۷ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.