تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه
RANA 360 T

رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه
RANA 360 T

  |   رنگهای سیلیکونی   |   3 دیدگاه ها
رنگ سیلیکونی 400 درجه

رنگ‌های نسوز و مقاوم به حرارت تا ۴۰۰
RANA 340 T

رنگ سیلیکونی 200 درجه

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۲۰۰
RANA 320 T

رنگ ضد حریق
رنگ ضد حریق

EN.TDS

شرح محصول رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه :

رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه بعنوان پوشش مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد بر پایه رزین سیلیکونی به همراه خمیر آلومینیوم با فام نقره ای تولید و عرضه میگردد.

موارد استفاده رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه :

از این رنگ به عنوان یک رنگ مقاوم حرارتی جهت سطوح لوله ها و مخازن و یا دودکشها که دمای آنها تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد می باشد، استفاده میگردد. 

مشخصات فنی رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه :

رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه 

روش مصرف رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه :

اين رنگ بصورت تك جزئي بوده و هنگام مصرف بايد كاملا همزده شود و سپـس به مقدار مورد نياز به آن تينر مخصوص اضافه نموده تا ويسكوزيته رنگ براي اجرا مناسب گردد.

آماده سازی سطح :

سطح مورد نظر باید عاری از هرگـــــونه آلودگـــی از قبیل گرد و غبــار‚ گریس ‚ روغن و غیره باشـــــد. حداقل درجه تمیزی سطح مورد نیاز بر اساس استاندارد سوئدی ISO 8501-1 ، SA 2 ½ یا SA3 می باشد.

همچنین حداقل میزان پروفایل سطح (زبری) ۱۰ میکرون می باشد.

شرایط آب و هوایی هنگام رنگ آمیزی :

  • دمای محیط بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد
  • دمای سطح ۳ درجه بالاتر از نقطه شبنم
  • رطوبت نسبی کمتر از ۸۰%

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای پوشش :

  • دستگاه CONVENTIONAL SPRAY (اسپری هوا )
  • دستگاه AIR LESS
  • میکسر برقی یا بادی
  • قلم مو

در هنگام استفاده از CONVENTIONAL SPRAY از نازل ۱٫۴ یا  ۱٫۶ میلی متر می بایست استفاده گردد.

بررسی نقطه اشتعال رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

ویژگی ساختاری رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

  • رنگ‌ها در صورتی که بر روی سطوح از پیش آماده سازی شده و با ساختار سالم و یکدست اجرا شوند چسبندگی بسیار بالایی دارند. منوط به اینکه روند اجرای رنگ به درستی انجام شود.
  • این نوع از رنگ‌های نسوز می‌توانند بر روی سطوح فولادی، قطعات و تجهیزات صنعتی اجرا شوند. در نتیجه فلزاتی که عایق حرارتی نیستند با این نوع پوشش رنگ‌آمیزی می‌شوند.
  • رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه به جهت آنکه به صورت تک جزئی عرضه می‌شوند عملیات آماده‌سازی سهل و آسانی دارند. در نتیجه سرعت رنگ آمیزی شما افزایش پیدا می‌کند.
  • یک پوشش رنگی با مصرف کم اما با نرخ پوشش دهی بالا می‌باشد. به این صورت که به راحتی بر روی بستر فلز پخش می‌شود و می‌توان با یک حجم کم مساحت بالایی را رنگ آمیزی کرد.
  • در ضخامت اندک خود که برابر حداکثر ۲۵ میکرومتر است مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر ضربه و تنش‌های محیطی نیز از بستر کار جدا نمی‌شود.
  • سازگاری بسیار بالایی با ابزارها و تجهیزات رنگ آمیزی مختلف دارد. در نتیجه شما می‌توانید اسپری های رنگی را برای اجرای این رنگ‌ها مورد استفاده قرار دهید.
  • با یک لایه اجرای رنگ‌های نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه می‌توان بستر فولاد را از زنگ زدگی حفاظت کرد.
  • این رنگ‌ها زمانی عملکرد ایده‌آلی دارند که سطح فلز کاملاً ساب زنی شده باشد و بدون گرد و غبار و آلاینده‌های چسبیده باشد. این المان باید در مورد رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۴۰۰ درجه نیز رعایت شود.
  • در صورتی که در فرایند پروژه بخشی از رنگ باقی بماند شما می‌توانید تا مدت زمانی آن‌ها را انبار کنید تا مجدداً برای پروژه‌های بعدی مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از ابزارهای استاندارد برای اجرای رنگ های نسوز

یکی از اقدامات حیاتی که برای دستیابی به کیفیت مطلوب از رنگ آمیزی باید به آن توجه کنیم استفاده از ابزارهای استاندارد می‌باشد. معمولاً برای مساحت‌های کم شما می‌توانید از قلم موهای ساده کوچک استفاده کنید. در واقع این قطعات تنها زمانی استفاده می‌شوند که می‌خواهید یک محفظه فلزی که حامل سیالات پرحرارت هستند را پوشش دهی کنید. اما زمانی که مساحت کار افزایش پیدا می‌کند بهترین ابزار اسپری‌ها هستند.

این تجهیزات فرایند رنگ آمیزی را سهل آسان می‌کنند. اما قبل از آنکه بخواهید از این دستگاه‌ها استفاده کنید باید یکسری تنظیمات را روی آنها اجرا کنید. به این صورت که نوک نازل اسپری باید در اندازه‌های ۱٫۶ تا ۱٫۸ میلیمتر باشد. با انجام این تنظیمات به نسبت ساده می‌توانید فشار خروجی رنگ را که غالباً همراه با هوای فشرده است تنظیم کنید. با انجام این اقدامات تکنسین‌های اجرایی با سرعت بیشتری می‌توانند فرایند رنگ آمیزی را تکمیل کنند. در کنار این‌ها میزان هدر رفت رنگ نیز کاهش پیدا می‌کند. لذا میزان بودجه‌ای که برای خرید رنگ در نظر گرفته‌اید تا یک حدی حفظ خواهد شد.

به عنوان یک قاعده کلی رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه زمانی عملکرد ایده‌آلی خواهد داشت که از لحاظ فرمولاسیون با کیفیت باشد و از طرف دیگر روند اجرای آن نیز صحیح صورت گیرد. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که سطح فلزی که دارای دمای بالا می‌باشد در محیط‌های مرطوب دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

چه فرآیندهایی جهت آماده سازی سطح انجام می شود؟

همانطور که می دانید رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه عمدتا بر روی سطوح فولادی و آلیاژهای فلزی اعمال می شود. از آنجایی که سطح فلز مستعد جذب آلاینده های محیط می باشد در نتیجه ما باید ابتدا سطح را کاملاً تمیز و صیقلی کنیم تا بتوانیم شرایط اعمال رنگ مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه را فراهم کنیم. اقداماتی که معمولاً جهت آماده سازی سطح فلز انجام می‌شود سندبلاست یا ساب پاشی می باشد.

این پروسه از طریق دستگاه های فشار قوی انجام می شود که یک سری ذرات ریز و سخت را با استفاده از فشار هوا بر روی فلز پاشش میکند. این ذرات ریز در واقع همان مواد ساینده می باشند که از جنس سیلیس و ترکیبات اکسید فلزی می باشد. فشار باد کمپرسور در زمان اجرای سندبلاست به قدری بالا میباشد که میتواند ریزترین ناخالصی ها را از سطح فلز پاک کند.

با انجام این کار می توانید قدرت چسبندگی رنگ را به سطح فلز افزایش دهید و از همه مهم تر می توانید نرخ پوشش‌دهی رنگ را نیز ارتقا دهید. غالباً رنگهایی که بر روی سطوح فلزی اجرا می‌شوند نرخ گسترش بالایی دارند که این موضوع تا درصد بالایی بستگی به اجرای فرآیند آماده سازی دارد. در نتیجه با انجام سندبلاست می توانید در مصرف رنگ نیز تا حد بسیار زیادی صرفه جویی کنید.

مقدار دوام و پایداری رنگ نسوز چقدر است؟

اینکه رنگ نسوز در تماس با حرارت مستقیم باشد یا اینکه بطور غیرمستقیم این حرارت روی آن اعمال شود میزان دوام و پایداری آن متفاوت می‌باشد. اما در مجموع رنگ های نسوز که در معرض دمای بالایی از عوامل محیط قرار می‌گیرند می‌توانند مدت زمان زیادی را به شکل پایدار باقی بمانند. عواملی همچون تعداد پوشش های اعمال شده، میزان ضخامت، کیفیت رنگ همگی تأثیرگذار هستند.

یک رنگ نسوز که در تماس مستقیم با حریق قرار میگیرد ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا نهایت ۱۲۰ دقیقه پایدار باشد. اما باز هم تاکید می‌کنیم که این زمان برای سطوح در معرض حرارت غیر مستقیم فرق دارد. زیرا دودکش‌ها و بویلرها بیشتر حرارت را به شکل غیرمستقیم از طریق سیالات به فلز منتقل میکنند. بنابراین کاملا طبیعی است که دوام آنها در چنین شرایطی چندین برابر باشد.

پوشش لایه ای تا چه حد پایداری رنگ نسوز را افزایش میدهد؟

اینکه شما فکر کنید که با پوشش دهی مجدد رنگ های نسوز میتوانید مقاومت آنها را در برابر حرارت افزایش دهید باید بگوییم که اینگونه نیست. یعنی افزایش ضخامت یک حد خاصی دارد و نباید بیشتر از آن باشد. چراکه قدرت چسبندگی که انتظار داریم ایجاد نمی شود. معمولا برای رنگ های نسوز نهایت تا دو لایه میتوان آن کیفیت مطلوب را به دست آورد. البته این موضوع بستگی به غلظت رنگ و کیفیت آن نیز دارد. اینکه در لایه اول بتواند ضخامت مطلوب را ایجاد کند و احتیاج به پوشش های بعدی نباشد. در مجموع عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند دوام رنگ نسوز را در طولانی مدت تضمین کند.

ضد زنگ کردن سطوح فلزی با رنگ نسوز

زمانیکه دودکش‌ها، بویلرها و تجهیزات فلزی فولادی با استفاده از رنگ نسوز پوشش دهی می‌شوند هدف اصلی ضد زنگ کردن سطح کار است. پس اگرچه گرما و حرارت تا حدودی سبب تخریب ساختاری یک فلز خواهد شد اما تاثیری که به شکل تدریجی رطوبت روی فلز میگذارد هیچ عامل دیگری به این صورت نیست.

پس با استفاده از رنگ نسوز میتوان فلزات را از خوردگی، اکسیداسیون محافظت کرد. نسوز بودن این رنگ‌ها نیز به این دلیل است که باعث پوسته شدن یا بلند شدن لایه رنگ از سطح فلز نمی شود. در نتیجه یک رنگ نسوز با کیفیت فرآیندهای شیمیایی که از تماس رطوبت با فلز اتفاق می‌افتد را کاملا متوقف میکند. اما باید در نظر داشته باشیم که مراحل بازسازی یا اعمال رنگ آمیزی های مجدد نیز در بلندمدت انجام شود.

در نتیجه یک پروژه رنگ آمیزی برای همیشه یا مادام العمر سطح فلز را از خوردگی نجات نمی دهد. بلکه فقط می‌تواند سرعت تخریب را کاهش دهد و شرایطی را فراهم کند که فلز برای چندین سال دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. به همین دلیل در محیط های صنعتی باید برنامه ریزی های دقیقی برای اعمال پوشش های مجدد صورت گیرد. تفاوتی ندارد که رنگ مورد نظر از نوع نسوز یا هر پوشش صنعتی دیگر باشد. اما یک تفاوت اساسی بین قیمت رنگ نسوز و سایر پوشش‌ها وجود دارد.

رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

آیا انواع رنگ نسوز همیشه در سازه های صنعتی استفاده می‌شوند؟

در مورد رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد بر پایه رزین سیلیکونی شما میتوانید کاربری های صنعتی را انتظار داشته باشید که از جمله آن پوشش دهی لوله‌ها، دودکش‌ها و مخزن هایی هستند که حامل سیالات پرفشار و با حرارت بالا میباشند. این سیالات می‌توانند هم به صورت مایع و هم به شکل بخار باشند. اینها کاربردهای صنعتی محسوب می‌شوند. در ارتباط با سوال اصلی که رنگهای نسوز همیشه برای پروژه های صنعتی استفاده می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم که در همه موارد اینگونه نیست.

ما حتی می‌توانیم در استفاده روزمره نیز از این رنگ‌ها که برخی از مدل های آن مشخصات متفاوتی دارند استفاده کنیم. به عنوان مثال بر روی لوازم پرکاربرد خانگی مانند اجاق گازها چدن های نرده ای وجود دارد که حتما باید با رنگ نسوز برای چدن پوشش دهی شوند. محفظه داخلی بخاری‌ها و همچنین بخش بیرونی شومینه‌ها و لوازم و تجهیزات طبخ غذا مانند باربیکیو و غیره همگی با این رنگ‌ها مقاوم سازی می‌شوند.

رنگ های سیلیکونی بیشتر به جهت فام ظاهری نقره ای خود کاربری صنعتی دارند اما منظور ما رنگ های نسوزی هستند که دارای فام های ظاهری متفاوت و عمدتا مشکی میباشند که حتی به صورت اسپری نیز در بازار عرضه می‌شوند. این اطلاعات ذکر شده به صورت کلی و شامل انواع مختلف رنگ های نسوز بودند که موارد استفاده گوناگونی دارند. بنابراین ما میتوانیم این رنگ‌ها را فراتر از پروژه های کاری نیز به کار بگیریم.

آیا رنگ نسوز، مقاوم در برابر شعله مستقیم است یا حرارت غیرمستقیم؟

در اینجا یک سوال بسیار اساسی و مهم مطرح می‌شود و آن این است که آیا رنگ نسوز اگر در تماس مستقیم با شعله یا آتش قرار بگیرد باز هم میتواند ساختار خود را حفظ کند یا اینکه فقط در برابر حرارت غیر مستقیم مقاوم هستند؟ همانطور که میدانید حرارت با شعله مستقیم تفاوت دارد. به طور مثال زمانی که شما به یک بخاری بسیار پر حرارت و با دمای بالا دست می‌زنید یک حرارت غیرمستقیم را احساس می‌کنید. زیرا یک صفحه فلزی در مقابل آتش قرار گرفته است که به جهت رسانایی گرمایی که دارد باعث ایجاد حرارت شده است.

اما زمانی که مستقیما با شعله در تماس هستید نوع حرارت کاملا متفاوت است. رنگ های نسوز در هر موارد ذکر شده مقاوم هستند. اما باید کاتالوگی که برای رنگ مورد نظر معرفی شده است را مطالعه کنید تا به اطلاعات دقیق تری در این مورد برسید.

اهمیت اجرای رنگ نسوز بر روی لوله های حامل سیالات

یکی از عوامل محیطی که می‌تواند باعث تخریب ساختاری تجهیزات مختلف شود در کنار اتمسفر و رطوبت محیط، نوسانات دمایی است. اگرچه وسایل فلزی مقاومت و استحکام مکانیکی بالایی دارند اما هرگونه تغییرات در فضای پیرامون نیز بر روی آنها موثر خواهد بود. مورد دیگر آنکه فلزاتی که حامل سیالات با دمای بالا هستند نمی توانند با رنگ های معمولی پوشش دهی شوند. استفاده از رنگ هایی که مقاوم به حرارت نیستند می‌تواند در کوتاه مدت باعث پوسته شدن آن‌ها و یا جدا شدن از سطح فلز شود.

در این بین رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت فرموله و تولید شده اند که آمیخته با ترکیبات سیلیکونی می‌باشند. اگر دمای فلز تا یک مقدار مشخص افزایش پیدا کند باز هم تاثیر مخربی روی فیلم رنگ سیلیکونی نمی گذارد. این یکی از مزیتهای مهمی است که رنگ نسوز از آن برخوردار می‌باشد. تفاوتی ندارد که لوله یا لوازم فلزی مورد نظر به چه دلیل دچار افزایش دما شدند. در همه موارد رنگ های نسوز کارایی ایده آل خود را دارند.

از طرف دیگر رنگ های نسوز به واسطه فرمولاسیون خاص خود از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند. البته مشروط به آنکه تمام فرآیندهای اجرا بطور صحیح انجام شود. در کنار آن ما برای افزایش طول عمر رنگ نسوز لازم است که زیر سازی های اولیه را روی سطح فلز مانند انجام سندبلاست و سنباده زنی نیز داشته باشیم. با انجام این اقدامات اولیه، لوله‌ها، دستگاه‌ها و لوازمی که انتقال دهنده ی سیالات با حرارت بالا نظیر بخار، آب و غیره هستند می‌توانند از قسمت خارجی در مقابل فرآیندهای شیمیایی نظیر اکسیداسیون محافظت شوند.

استفاده از رنگ نسوز برای بخش خارجی فلزات

برای استفاده از انواع رنگ نسوز مانند رنگ مقاوم به حرارت ۶۰۰ درجه ، ۴۰۰ درجه و همچنین ۲۰۰ درجه باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که این رنگ‌ها حتما باید در بخش خارجی فلز اجرا شوند. تانکها، لوله‌ها و وسایل صنعتی فلزی که از قسمت داخل در تماس مستقیم با سیالات و رطوبت هستند می‌توانند از قسمت بیرونی این رنگ‌ها را بپذیرند. بسیاری از لوازم صنعتی ممکن است به شکل مغروق در آب باشند. این گونه سطوح تنها در زمانی می‌توانند در مقابل خوردگی مقاومت کنند که یک پوشش زینک ریچ اپوکسی روی آنها اجرا شود.

اگر قسمت بیرونی فلز کاملا خشک و در عین حال در مجاورت آب و هوای محیط قرار دارد و به شکل غرق شده در سیالات مختلف نیست، از طرفی حامل سیالات با حرارت بالا هستند رنگ های نسوز بهترین انتخاب خواهند بود. به عنوان یک نکته کلیدی ما نمی توانیم رنگ نسوز از هر نوع آن را روی فلزاتی اجرا کنیم که فرورفته در سیالات آب و بخار پرفشار هستند. محیط فلز باید کاملا خشک باشد. البته این به غیر از اتمسفر محیط و شرایط نامساعد آب و هوا است.

پس ما با شناسایی دقیق وضعیت فلز، محل قرارگیری آن و موقعیتی که نصب شده است می‌توانیم تشخیص دهیم که از چه رنگ هایی برای حفاظت فیزیکی آنها در یک بازه زمانی بلندمدت استفاده کنیم. شناسایی دقیق باعث می‌شود تا یک پروژه موفق و ایده آلی را در پیش داشته باشید. این المان مهم در مورد تمام پروژه های رنگ آمیزی به یک میزان صدق می کند. اجرای رنگ ساختمان و دیگر پوشش های صنعتی، انواع عایق ها باید براساس ویژگی های محیط و سطح باشد. این کار در نوع خود یک فرایند تخصصی است که کارشناسان اجرایی به آن واقف هستند.

آیا تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر کیفیت رنگ اثر بگذارد؟

پاسخ مثبت است و نمی‌توان در دماهای بسیار گرم و یا بسیار سرد به اعمال رنگ نسوز و مقاوم به حرارت ۶۰۰ درجه پرداخت. این رنگ ها دارای یکسری ترکیبات شیمیایی هستند که یک محدوده دمای مشخصی برای اعمال آنها در نظر گرفته می شود. به همین دلیل همواره توصیه می شود که ابتدا شرایط دمایی و آب و هوایی را در محیط مساعد کنید و سپس به عملیات رنگ آمیزی بپردازید.

البته شما می توانید دمای هوا در محیط های بسته را تحت کنترل خود درآورید. اما در محیط های باز به جهت تماس مستقیم آب و هوای محیط با سطح رنگ عمدتا نمی‌توان شرایط مطلوبی را برای اعمال رنگ فراهم کرد در نتیجه در محیط‌های باز باید تا مساعد شدن آب و هوا صبر کنیم اما باز هم رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه همانطور که گفته شد یک محدوده دمایی را میتواند تحمل کند.

این دما حداقل برابر ۳ درجه و حداکثر ۴۰ درجه سانتیگراد می باشد. هر چقدر از این محدوده فراتر رویم قطعاً کیفیت رنگ بر روی سطح تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما به طور کلی مناسب‌ترین دما برای اعمال رنگ های نسوز همان دمای متعادل محیط یا دمای ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. البته این موضوع در مورد رنگ نسوز سیلیکونی ۲۰۰ درجه نیز صدق می کند.

نکات مرتبط با استفاده از رنگ نسوز سیلیکونی ۶۰۰ درجه

  • حتما قبل از استفاده از رنگ بهتر است به طور کامل رنگ را مخلوط کنید تا به یک ماده همگن تبدیل شود. این کار باعث می شود غلظت رنگ متعادل شود.
  • از مواد رقیق کننده یا تینرهای استاندارد استفاده کنید. شما می توانید برای رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه از ماده رقیق کننده rana thinn 36 استفاده کنید.
  • اگر از دستگاه های اسپری استفاده می کنید حتما حرکات اسپری کردن خود را کاملا منظم انجام دهید. به گوشه ها و زوایای غیر قابل دسترس توجه ویژه ای داشته باشید و حتما این نواحی را نیز پوشش دهی کنید.
  • اگر در محیط های بسته عملیات رنگ آمیزی را انجام می دهید حتما از تهویه هوای مناسب استفاده کنید. تا زمانی که فیلم رنگ کاملا خشک شود اجازه دهید تهویه هوا برقرار باشد.
  • بعد از آنکه مراحل رنگ آمیزی سطوح به پایان رسید تمام تجهیزات موجود را به طور کامل پاکسازی کنید و اجازه ندهید رنگ ها روی وسایل رنگ آمیزی خشک ‌شوند که در آن صورت پاک کردن آن ها سخت خواهد شد.

نکات مرتبط با استفاده از رنگ نسوز سیلیکونی ۶۰۰ درجه

رعایت اقدامات امنیتی در استفاده از رنگ نسوز سیلیکونی ۶۰۰ درجه

  • در زمان استفاده از محلول رنگی همواره با احتیاط عمل کنید.
  • با توجه به نوع حلالی که این رنگ ها دارند دارای بخارات شيميايی نیز هستند. در نتیجه از استنشاق این بخارات اجتناب کنید.
  • مراقب باشید که رنگ مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه تماس فیزیکی با پوست و چشم شما نداشته باشد. چرا که به دلیل قدرت چسبندگی بالا یک عامل آسیب زننده برای تکنسین های اجرایی تلقی می شوند.
  • سعی کنید در آب و هوای راکد عملیات رنگ آمیزی را انجام ندهید.
  • مراقب باشید که عوامل احتراقی در محیط نباشد. به همین دلیل هرگونه عامل اشتعال زا را از محیط دور کنید.
  • حتما از ماسک و تجهیزات خود ایمنی استفاده کنید. خصوصا زمانی که از اسپری های رنگ استفاده می کنید. اسپری ها به دلیل اعمال رنگ همراه با فشار هوا می توانند قدری از ذرات رنگ را به اطراف پراکنده کنند. لذا تکنسین‌های اعمال رنگ باید از ماسک صورت و تنفسی و لباس مخصوص استفاده کنند.

قابلیت نگهداری طولانی مدت رنگ نسوز سیلیکونی ۶۰۰ درجه

رنگ نسوز سیلیکونی ۶۰۰ درجه مدت زمان ماندگاری خوبی دارد. البته این ماندگاری بالا منوط به رعایت نکات اساسی انبارداری رنگ می باشد. اگر یک محیط کاملا خشک و دور از رطوبتی را فراهم کنید می توانید حدود ۶ ماه این رنگ ها را انبار کنید. از طرفی نور خورشید نیز یک عامل آسیب رسان به ساختار رنگ ها می باشد.

لذا نباید این رنگ ها را در معرض نور آفتاب مستقیم قرار دهید. از آنجایی که این رنگ ها در محفظه های مخصوص به خود نگهداری می شوند، هیچگاه ظرف محتوی رنگ را تغییر ندهید. شما تنها زمانی مجاز به باز کردن محفظه ی رنگ هستید که بخواهید از آن ها استفاده کنید و یا مراحل رنگ آمیزی را آغاز کنید.

بررسی نقطه اشتعال رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

یکی از موضوعات مهمی که درمورد رنگ های صنعتی به خصوص رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه همواره مورد بحث بوده است این است که آیا رنگ می‌تواند در دمای محیط قابل اشتعال باشد. در واقع این اطلاعات به تکنسین های اعمال رنگ کمک می کند که بدانند، شرایط محیط را چگونه تنظیم کنند تا کاملاً سازگار با ماهیت رنگ باشد.

آنها در واقع مرتبط با موارد امنیتی است که باید رعایت شود. اگر رنگ دارای یک ماهیت اشتعال زا است حتماً باید عوامل احتراقی را از محیط دور کنیم تا بتوانیم با بالاترین سطح امنیت اعمال رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه را انجام دهید.

نقطه اشتعال یا flash point مقدار دمایی است که بخارات حاصل از رنگ در مجاورت یک منبع احتراق خارجی قابلیت اشتعال دارد. این مقدار دما در حالت مینیموم یا پایین ترین مقدار می باشد به بیان دیگر قابلیت اشتعال بخارات یک ماده رنگی در یک دمای مینیموم و بالاتر از آن نیز صادق خواهد بود. رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه دارای نقطه اشتعال ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد یعنی در این دما بخاراتی از ماده ساطع می شود که می تواند قابل احتراق و سوختن باشند.

همانطور که گفته شد این شرایط سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که یک منبع احتراق خارجی در محیط باشد. به همین دلیل اگر هیچگونه منبع احتراقی در محیط رنگ آمیزی نباشد هیچ اتفاقی مبنی بر شعله ور شدن بخارات رنگ اتفاق نخواهد افتاد. لازم به ذکر است که نقطه اشتعال رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه نیز دقیقا برابر ۲۵ درجه سانتیگراد است که وجه مشترک این دو نوع رنگ می باشد.

بررسی نقطه اشتعال رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

پارامتر حجم ماده جامد رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه

حجم ماده جامد یا volume solids از دیگر متغیرهایی است که رابطه میان فیلم مرطوب و فیلم خشک رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه را مورد بررسی قرار می‌دهد. نسبت این دو یعنی نسبت فیلم خشک به فیلم تر یا مرطوب همیشه و در همه موارد کمتر از یک است به بیان دیگر هیچ گاه نمی توان به فیلم خشک رنگی دست پیدا کرد که ضخامت آن بیشتر از فیلم مرطوب باشد. اگر این نسبت در ۱۰۰ ضرب شود می‌توانید درصد حجم ماده جامد رنگ نسوز سیلیکون مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه را به دست آورید.

در مورد رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه حجم ماده جامد برابر ۳۱% است. با یک مثال سعی می کنیم این کمیت را بهتر و قابل فهم تر ارائه دهیم. زمانی که مشغول رنگ‌آمیزی هستید رنگ شما کاملاً مرطوب است و با همین حالت مرطوب نیز روی سطح قرار میگیرد. طبیعتاً پوشش های رنگی مرطوب دارای ضخامت بیشتری نسبت به پوشش های رنگ کاملاً خشک شده هستند.

ما با معرفی کمیت حجم ماده جامد در واقع قصد داریم یک مقایسه اساسی میان ضخامت لایه مرطوب رنگ با لایه خشک رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه انجام دهیم. بنابراین با قرار دادن یا اعمال رنگ سیلیکونی روی سطح ضخامت فیلم خشک آن ۰٫۳۱ برابر ضخامت فیلم مرطوب خواهد بود.

ضخامت رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه

تمامی رنگ های صنعتی و دیگر پوشش های ساختمانی زمانیکه روی سطح قرار می‌گیرند یک ضخامت معینی را از خود به جای می گذارد که این مقدار ضخامت در مورد رنگهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید از کفپوش اپوکسی در بستر کف استفاده کنید قطعاً یک ضخامت چند میلی متری را اعمال خواهید کرد. اما در مورد رنگ های صنعتی مانند رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه تمامی ضخامتهایی که روی سطح اجرا می شود در محدوده میکرون است و بسیار کوچک می باشد.

کوچک بودن ضخامت رنگ به این معنا نیست که مقاومت و پایداری لازم را در بستر کار ایجاد نمی کند. بلکه شما باید ببینید روی چه سطحی در حال رنگ آمیزی هستید. طبیعتاً بسترهای فلزی که به صورت ایستا قرار دارند و می‌تواند شامل مخازن و یا لوله های حامل سیالات بسیار داغ باشند نیاز به اعمال ضخامت های بسیار بالا وجود ندارد به همین دلیل با ضخامت های کنترل شده در محدوده میکرون می توان به آن هدف حفاظتی مطلوب دست یافت.

رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه این قابلیت را دارد تا ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میکرون را در سطح فلز ایجاد کند. این محدوده ضخامت یک مقدار استاندارد و تایید شده می‌باشد که می‌تواند حداکثر قدرت چسبندگی را روی فلزات ایجاد کند.

ضخامت رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه

ارزیابی وزن مخصوص رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه

وزن مخصوص یا specific gravity از دیگر کمیت هایی است که دریافت اطلاعات از آن می‌تواند ما را در روند انتخاب اینگونه رنگ ها کمک کند. اینکه ما بدانیم وزن مخصوص یک رنگ خصوصاً رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه بالا است و یا پایین می‌باشد چه تاثیری در انتخاب ما دارد؟ پاسخ این سوال کاملاً ساده است اگر ما بدانیم که وزن مخصوص یک رنگ پایین میباشد بدان معنا است که رنگ مورد نظر از لحاظ جرمی و یا سنگین بودن در سطح پایینی قرار دارد. اصولاً همه تکنسین‌های اعمال رنگ تمایل دارند که رنگی که مورد استفاده قرار می دهند سبک وزن باشد و به اصطلاح جرم گالنهای رنگی پایین باشد.

به عنوان مثال ممکن است یک گالن رنگ با حجم x دارای وزن ۲۰ کیلوگرم باشد و همچنین ممکن است یک گالن رنگ با همان حجم دارای وزن بسیار پایین تری باشد. در مورد رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه این کمیت یعنی وزن مخصوص برابر یک گرم به ازای حجم یک سانتی متر مکعب می باشد. بنابراین اگر شما هزار سانتی متر مکعب یا یک لیتر حجم رنگ داشته باشید جرم آن معادل یا یک کیلوگرم می باشد. این موضوع نیز رابطه مستقیمی با میزان ویسکوزیته رنگ دارد به طوری که اگر گرانروی یا ویسکوزیته رنگ بالا باشد در نتیجه رنگ مورد نظر نیز در یک حجم معین دارای جرم بالاتری خواهد بود.

نرخ پوشش تئوری رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه چیست؟

اگر بخواهیم یک مفهوم کلی از نرخ پوشش تئوری تعریف کنیم به این صورت است که این کمیت بیان می‌کند، یک رنگ تا چه حدی قدرت پوشش دهی دارد. در این بار سعی می کنیم یک مثال واضح و شفاف مطرح کنیم. تصور کنید ۲۰ لیتر رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه را خریداری کرده اید. قطعاً این سوال برای شما ایجاد می‌شود که با این ۲۰ لیتر چه مساحتی را می توانم رنگ آمیزی کنم. آیا میتوان با این حجم یک مساحت ۲۰ متر مربعی را رنگ آمیزی کرد و یا اینکه تنها می‌توانیم ۱۵ متر مربع را رنگ آمیزی کنیم؟

اینها سوالاتی است که همواره ذهن خریداران و مشتریان را مشغول کرده است. در این باره باید بگوییم که درصد بسیار زیادی به ضخامت رنگ بستگی دارد. در واقع هر چقدر ضخامت اعمال رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه شما بیشتر باشد به همان نسبت نرخ پوشش تئوری کاهش می‌یابد. یعنی شما می‌توانید مساحت کمتری را رنگ آمیزی کنید. در مورد رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه یا همان سیلیکونی مقدار پوشش تئوری برای هر لیتر برابر ۱۵٫۵ متر مربع می باشد.

این مقدار نرخ پوشش دهی بسیار عالی و بالاتر از سطح انتظار است. اما باید توجه داشته باشید که این مقدار پوشش دهی در چه ضخامتی ممکن است. طبق محاسبات برای این مقدار نرخ پوشش تئوری ضخامت ۲۰ میکرومتر تعریف شده است و هرچه ضخامت اعمالی شما بیشتر و یا تا ۲۵ میکرومتر برسد میزان پوشش دهی نیز از مقدار مذکور کمتر خواهد شد. در قسمت بعد در مورد تفاوت میان پوشش تئوری و پوشش عملی رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه صحبت خواهیم کرد تا به کلیه سوالات در این زمینه پاسخ داده باشیم.

نرخ پوشش تئوری رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه چیست؟

چه تفاوتی میان پوشش عملی و تئوری وجود دارد؟

تمامی اطلاعات و اعداد و ارقام که در بالا ذکر شد همگی مقادیر تئوری در ارتباط با یک رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه هستند اما آیا در عمل نیز این مقادیر واقعیت دارند. این موضوع به طور کامل بستگی به شرایط محیط و همچنین ویژگی های سطح بستر شما دارند. تصور کنید یک سطح بستر فلزی کاملاً زبروخشن و بدون آماده سازی اولیه را دارید. در این صورت با کیفیت ترین رنگ ها نیز نمی توانند آن نتیجه مطلوب را به شما ارائه دهد. پوشش تئوری همواره بهترین حالت سطح بستر و بهترین دمای محیط را در نظر می‌گیرد یعنی اگر سطح فلزی شما کاملاً صاف و صیقلی و بدون هیچ‌گونه ناخالصی باشد می‌توان به ارقام ذکر شده نزدیک شد.

هر چه از یک سطح باکیفیت فاصله میگیریم به همان نسبت از مقادیر تئوری پوشش دهی نیز فاصله خواهیم گرفت. برای اینکه رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه با یک کیفیت مطلوب روی سطح بنشیند لازم است که بستر کار تمامی مراحل آماده سازی را طی کند. جهت آماده سازی سطح و خارج کردن بستر فلزی از حالت زبری می توان تکنیک های ساب زنی را با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام داد که در پایان سطح بسیار صیقلی را به شما خواهد داد. بنابراین اگر می‌خواهید میان پوشش عملی و تئوری رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه کمترین تفاوت و تمایز وجود داشته باشد بهتر است با کیفیت ترین مراحل آماده سازی را روی سطح انجام دهید.

مزیت تک جزئی بودن رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه

یکی از مزیت های بسیار مهمی که رنگ نسوز و مقاوم به حرارت یا همان رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه دارد این است که این محصول کاملا تک جزئی می باشد. اصولا رنگ‌های تک جزئی مزیت ها و امتیازات خاص خود را دارند و تمامی تکنسین‌های اعمال رنگ با توجه به آن که با رنگهای دو جزئی نیز سر و کار داشته اند از آن آگاه هستند. اولین نکته ای که در مورد رنگ‌های تک جزئی وجود دارد این است که دیگر شما نیازی ندارید که مراحل اختلاط را برای دو جز رنگ متفاوت انجام دهید.

در مورد رنگ‌های دوجزئی شما باید یک دقت بسیار مضاعفی را در عملیات ترکیب یا اختلاط رنگ داشته باشید. در صورت بروز هرگونه اشتباه در مراحل اختلاط رنگ نهایی آن کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. در رنگهای دو جزئی اصولاً مواد هاردنر یا سخت کننده دخیل هستند اما در مورد رنگهای تک جزئی شاید نیاز باشد شما تنها از یک سری حلال ها یا تینرهای صنعتی برای رقیق کردن رنگ استفاده کنید.

با رقیق کردن رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه به راحتی می توانید آنها را با تجهیزات موجود مانند دستگاه اسپری، غلتک ها و یا قلم موها عملیات رنگ آمیزی را انجام دهید. با توجه به نوع کاربردی که رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه دارد معمولاً ترجیح صنعتگران بر آن است که از دستگاه اسپری استفاده کنند. زیرا هم سرعت کار را بیشتر می کند و هم عملیات رنگ آمیزی راحت تر می باشد.

مزیت تک جزئی بودن رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه

مزیت خشک شدن سریع رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه

در همان ابتدای کار باید بگوییم که رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه غالباً جزو رنگهای سریع خشک شونده است. یعنی هم در مراحل اولیه و هم در مراحل میانی کار شما یک احساس خشکی را روی سطح رنگ خواهید داشت. در محیط های کاری و صنعتی همان‌طور که می‌دانید فرصت کافی برای تعطیل کردن سیستم ها و شبکه های لوله کشی و یا مخازن وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توان یک مدت طولانی را صبر کنیم تا رنگ به طور کامل خشک شود. نوع فرمولاسیونی که رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه دارد این است که به سرعت خشک می شوند.

برای اینکه این رنگ به خشکی اولیه برسد تنها کافی است که دو ساعت به رنگ فرصت دهیم. این زمان در مورد رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه نیز صادق می باشد. خشکی اولیه بدان معنا است که فقط سطح رویه رنگ خشک شده است و قسمت زیرین آن و یا ناحیه ای که رنگ با سطح بستر تماس دارد همچنان مرطوب است. زمان سریع در خشکی اولیه چند مزیت عمده دارد.

اول اینکه سطح رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه به سرعت از آن حالت مرطوب خارج می شود. همین عامل یک مانعی برای جذب گرد و غبار و آلاینده های محیط است. در واقع آلودگی های محیطی راحت تر روی سطوح مرطوب جذب می شوند و به اصطلاح به سطح رنگ می چسبند. اما زمانیکه رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه در سطح رویه خود یک لایه خشک ایجاد می‌کند دیگر مواد ناخالص محیطی نمی‌توانند روی آنها بچسبند و نمای رنگ‌آمیزی را از بین ببرند.

نکات مرتبط با خرید رنگ های نسوز

اگر میخواهید که یک مساحت وسیعی از تجهیزات فلزی را با استفاده از این رنگ ها پوشش دهی کنید باید بتوانید یک تخمین درستی از حجم مورد نیاز رنگ ها داشته باشید. البته شما می توانید با استفاده از اطلاعات مرتبط با نرخ پوشش دهی رنگ به محاسبه حجم مورد نیاز بپردازید. نکته مهم دیگر این است که از تولیدکنندگان و فروشگاه های مجاز خرید خود را انجام دهید. چرا که این مراکز سعی می کنند همواره محصولات با کیفیت و استانداردی را به مشتریان عرضه کنند.

سخن آخر

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۶۰۰ درجه با کیفیت ترین محصولات رنگی هستند که در کنار سایر انواع رنگ صنعتی در شرکت رانا کیمیا فام تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همانطور که ذکر شد محدوده دمایی که این رنگ ها می توانند تحمل کنند تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد است. البته رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه نیز قابل عرضه می باشد که برای تجهیزات دارای دمای کمتر استفاده می شوند.

برای انتخاب این رنگ ها لازم است که در ابتدا یک ارزیابی دقیق نسبت به پروژه خود داشته باشید. اینکه این رنگها را برای چه سطوحی و با حداکثر چه دمایی می خواهید استفاده کنید.در این خصوص می توانید با تماس مستقیم با شرکت رانا کیمیا فام یک مشاوره اصولی با متخصصین این مجموعه داشته باشید تا بتوانید رنگ‌های مناسب کار خود را انتخاب و خرید کنید.

پرسش و پاسخ های رنگ نسوز

آیا رنگ نسوز آماده اجرا نیز تولید شده است؟

مدل های دیگری از این رنگ های نسوز به صورت آماده در قوطیهای اسپری تحت فشار قرار گرفته اند. بنابراین شما میتوانید این اسپری های آماده را با یک تکان دادن جزئی روی سطوح اجرا کنید. مهمترین مزیت آن عدم نیاز به اختلاط و راحتی در استفاده آن می‌باشد.

کاربردهای روزمره رنگ نسوز چیست؟

رنگ های نسوز همیشه در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرند. بلکه یکی از کاربردهای آن چنین است. شما می‌توانید این رنگ‌ها را در بسیاری از قطعاتی که در طول روز از آنها استفاده میکنید اجرا کنید. به عنوان مثال چدن روی اجاق گاز، بخاریها، داخل شومینه های آجری نیز به کار گرفته می‌شوند.

آیا این نوع از رنگ های نسوز قابل استفاده در وسایل نقلیه موتوری هستند؟

نمونه ای از انواع رنگ نسوز به عنوان رنگ نسوز انجین موتورسیکلت فرموله و تولید شدند. شما میتوانید بر روی سطح فلزی انجین اعمال کنید. این رنگ‌ها باعث جلوگیری از خوردگی بیش از حد فلز و از همه مهم تر زیباتر شدن نمای آن خواهند شد.

مهم ترین تکنیک در اجرای رنگ نسوز چیست؟

مهمترین تکنیک و ترفند که در اجرای رنگ نسوز باید به آن توجه داشته باشیم پاکسازی سطح کار از هرگونه آلودگی محیط است. اگر نوع سطح فلزی است حتما باید یک سنباده زنی اساسی داشته باشیم تا تمام‌ها آلاینده های چسبیده به آن جدا شوند. در چنین شرایطی است که رنگهای نسوز بهترین کارایی را دارند.

نکته طلایی در خرید رنگ نسوز چیست؟

برای خرید رنگ نسوز مهمترین نکته این است که شما باید طیف دمایی رنگ مورد نظر را بررسی کنید. اصولا این رنگ‌ها قادر به تحمل طیف های دمایی ۲۰۰ درجه، ۴۰۰ درجه، ۶۰۰ درجه و برخی مدل های آن ۸۰۰ درجه نیز هستند. اگر دمای سطح کار بسیار بالا است شما نمیتوانید از رنگ های طیف دمایی پایین استفاده کنید.

اسپری های رنگ نسوز بهتر هستند یا نمونه های مایع؟

از آنجایی که رنگ های نسوز هم به شکل اسپری هم بصورت مایع و با غلظت بالا فرآوری و تولید می‌شوند باید نوع کاربری آنها مشخص شود. معمولا در پروژه های صنعتی به جهت استفاده از دستگاه اسپری هوا از مدل های مایع رنگ نسوز استفاده می‌شود. حال آنکه برای کاربری های روزمره اسپری های آماده کافی هستند.

آیا رنگ نسوز میتواند باعث ضد زنگ شدن فولاد شود؟

پاسخ کاملا مثبت است. رنگ های نسوز اگرچه تحمل دماهای بالا را دارند اما با هدف ضد زنگ کردن سطوح فلزی مورد استفاده قرار میگیرند. در نتیجه اگر فلز فولاد در محیط های صنعتی در فضاهای باز قرار دارد و دمای بالایی نیز دارند این رنگ‌ها بهترین انتخاب خواهند بود.

3 دیدگاه ها
  • سید فرید مصطفوی از فرازان سازه دریا | 4 اردیبهشت 1401 at 12:31 ق.ظ

    با عرض سلام و ادب
    جهت رنگ کردن ۴عدد ژذراتور ولوو نیاز به رنگ نسوز به مقدار ۸کیلو دارم

    • رانا کیمیا فام | 5 اردیبهشت 1401 at 5:39 ب.ظ

      با سلام
      لطفا در این خصوص با شرکت تماس بگیرید

  • مسعود | 21 تیر 1401 at 3:42 ب.ظ

    سلام
    برای اگزوز موتور سیکلت چه نوع رنگی رو پیشنهاد میکنین من خرید کنم؟؟؟؟؟ با سپاس