تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ ترافیکی تک جزئی؛ مشخصات و ویژگی های آن

رنگ ترافیکی تک جزئی؛ مشخصات و ویژگی های آن

  |   رنگهای سیلیکونی   |   بدون دیدگاه

رنگ ترافیکی تک جزئی از جمله ترکیبات رایج و بسیار پرکاربردی هستند که برای خط کشی سطوح جاده ای و عمدتا سطوح آسفالت به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیب همان طور که از نامشان مشخص است یک محصول رنگی تک جزئی می باشند. بنابراین مانند دیگر رنگ های دو جزئی که شامل رزین رنگ و هاردنر می باشند نیازی به ترکیب با عناصر سخت کننده را ندارند.

البته یکسری رنگ ترافیک دو جزئی نیز موجود هستند که ویژگی های خاص خود را دارند. عموما رنگ های تک جزئی مراحل اجرایی راحت تری نسبت به رنگ های دو جزئی دارند و سریع تر آماده ی رنگ آمیزی می شوند. در این مقاله منحصراً در مورد رنگ ترافیکی تک جزئی، ویژگی ها و مشخصات آن بحث می کنیم تا با دريافت اطلاعات فنی جامع بتوانید تصميم درستی در ارتباط با خرید آن ها بگیرید.

با توجه به پر مصرف بودن رنگ رویه آکریلیک ترافیکی و همچنين تک جزئی بودن آن سعی می کنیم موضوع بحث را بر روی همین نوع رنگ ترافیکی تک جزئی معطوف کنیم.

مشخصات ساختاری و فنی رنگ ترافیکی تک جزئی

  • این رنگ ها پس از خشکی کامل، سطح بسیار flat و صافی را ارائه می دهند که می توانند سطوح جاده ای را زیبا کنند.
  • حجم ماده جامد رنگ ترافیکی تک جزئی آکریلیک برابر ۵۳ درصد است. حجم ماده جامد طبق نسبت ضخامت فیلم خشک بر ضخامت فیلم تر رنو محاسبه می شوند.
  • ضخامت استاندارد رنگ ترافیک آکریلیک حداقل برابر ۴۰۰ میکرومتر و حداکثر برابر ۶۰۰ میکرومتر می باشد.
  • به ازای حجم ۱ سانتی متر مکعب تنها دارای جرم ۱٫۵ گرم می باشند. به همین دلیل حجم بالای آن ها چندان وزن بالایی ندارد بطوریکه که این دو المان جرم و حجم همواره با یک اختلاف کوچک در تعادل هستند.
  • این رنگ ها این قابلیت را دارند تا مساحتی در حدود ۱٫۳ متر مربع را در واحد لیتر رنگ آمیزی کنند. البته در ضخامت ۴۰۰ میکرومتر. با افزایش ضخامت تا ۶۰۰ میکرومتر طبیعتا میزان پوشش دهی آن ها تا ۰٫۸ متر مربع نیز کاهش می یابد.
  • می توان گفت رنگ ترافیکی تک جزئی سریع ترین مدت زمان را برای خشکی دارند. بطوریکه در مدت ۱۵ دقیقه سطح رویه آن ها خشک و در مدت ۳۰ دقیقه به خشکی متوسط، همچنين پس از ۸ ساعت کاملا سخت و خشک می شوند.
  • این رنگ ها بیش تر برای قرارگیری روی سطوح سیمانی و آسفالت ساخته شده اند و بهترین عملکرد را نیز روی هنین سطوح دارند.

مشخصات ساختاری و فنی رنگ ترافیکی تک جزئی

ویژگی های رنگ ترافیک تک جزئی

  • رنگ ترافیکی تک جزئی از آنجایی که در تماس مستقیم با شرایط نامساعد محیطی قرار دارند در نتیجه از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • نور مستقیم خورشید و اشعه uv، برف و باران، گردوغبار، عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین و دیگر تنش های محیطی نمی توانند ساختار لایه های رنگی را تخریب کنند.
  • در زمان قرار گیری روی آسفالت نهایت چسبندگی را دارند لذا در زمان رنگ آمیزی لازم است که دقت کافی در ناحیه ی اعمال داشته باشیم. چرا که در صورت خطا، پاک کردن آن ها از روی آسفالت براحتی امکان پذیر نخواهد بود و نیاز به رقیق کننده های قوی صنعتی داریم.
  • با توجه به رفت و آمد سنگین خودروها در جاده ها و برخورد تایرهای فرسایشی با رنگ، رنگ تک جزئی دچار سایش نمی شود.
  • مواد روغنی و آلاینده های محیطی نمی توانند در لایه های زیرین این نوع رنگ نفوذ کنند.
  • در محیط های تاریک با کمترین روشنایی قابل رؤیت هستند. این ویژگی منحصر به فرد یکی از بزرگترین المان های مثبت رنگ ترافیکی تک جزئی می باشد.
  • این رنگ ها بسیار به صرفه هستند و می توانید با چند گالن از رنگ یک مساحت گسترده از جاده ها و خیابان ها را خط کشی کنید.
  • از لحاظ نوع رنگدانه، تنوع بسیار بالایی دارند و می توانید به صورت سفارشی رنگ های مختلفی را سفارش دهید.

مشخصات ساختاری و فنی رنگ ترافیکی تک جزئی

چه تفاوتی میان خشکی سطحی و خشکی کامل رنگ وجود دارد؟

همان طور که در قسمت بالا ذکر شد رنگ ترافیکی تک جزئی آکریلیک پس از ۱۵ دقیقه به مرحله touch dry می رسد. بعد از حدود ۸ ساعت نیز به مرحله full cure یا خشکی کامل می رسد. اما سوال اصلی اینجاست که این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ مرحله تاچ درای یا خشکی سطحی به حالتی اطلاق می شود که فقط خارجی ترین ترین سطح یا لایه ی رنگ به مرحله ی خشکی رسیده است و عمق فیلم رنگ همچنان تر یا مرطوب می باشد.

در این شرایط شما می توانید سطح رنگ را لمس کنید و هیچگونه چسبندگی بین رنگ و دست شما ایجاد نخواهد شد. مرحله ی نهایی خشکی یا full cure کامل ترین نوع خشکی است که لایه های رنگ ترافیکی تک جزئی از سطح رویه تا عمق خود کاملا سخت و خشک شده است. زمانی که رنگ مرطوب است براحتی هرگونه گرد و غباری را در صورت وجود شرایط جوی نامساعد به خود جذب می کند.

به همین دلیل رنگ ترافیکی تک جزئی آکریلیک می تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. زیرا تنها در مدت ۱۵ دقیقه سطح رویه ی آن خشک می شود و همان طور که می دانید لایه های رنگ خشک هیچگونه ماده یا عنصر خارجی را به خود جذب نمی کند. درواقع در این حالت هیچ ماده ای اعم از گرد و غبار محیط به سطح رنگ نمی چسبد.

مشخصات ساختاری و فنی رنگ ترافیکی تک جزئی

جمع بندی

در این مقاله در مورد رنگ ترافیکی تک جزئی از نوع آکریلیک صحبت کردیم و گفتیم که مراحل اجرایی آن ها به نسبت ترکیبات دو جزئی آسان تر است. اگرچه رنگ های تک جزئی مراحل سهل و آسانی جهت آماده سازی دارند اما قدرت مقاومت و استحکام آن ها چندان کمتر از ترکیبات دو جزئی نیست. رنگ ترافیکی تک جزئی آکریلیک در برابر عوامل تنش زای محیط از هر نوع آن براحتی مقاومت می کنند.

در مورد مشخصات فنی آن مطالب گسترده ای را عنوان کردیم که مهم ترین آن زمان خشکی کوتاه آن ها است. در پایان یادآور می شویم که شرکت رانا کیمیا فام با تولید متنوع ترین و با کیفیت ترین محصولات رنگی آمادگی لازم جهت پاسخگویی به مشتریان در جهت تامین و عرضه حجم وسیعی از انواع رنگ را دارد.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.