تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

بررسی تخصصی تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان (۵ تفاوت مهم)

بررسی تخصصی تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان (۵ تفاوت مهم)

بررسی تخصصی تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان (۵ تفاوت مهم)

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان دو نمونه از رنگ‌های صنعتی هستند که می‌توانند در صنایع مختلف استفاده شوند و کاربردهای متنوعی داشته باشند. هر دوی این رنگ‌ها به دلیل ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت و همچنین ویژگی‌های ظاهری جذاب، توانسته‌اند به یک گزینه عالی برای اجرا در محیط‌های مختلف تبدیل شوند؛ اما به دلیل ترکیبات و فرمولاسیون متفاوت این دو رنگ، قطعا کاربردهای هر کدام از آن‌ها متفاوت است. از این رو توصیه می‌شود که تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان حتما مورد بررسی قرار گیرد تا هر یک از صاحبان صنایع بر اساس نیاز خود از این رنگ‌ها استفاده کنند.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی یکی از انواع رنگ‌های صنعتی دو جزئی است که از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل می‌شود. این رنگ مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد و به دلیل ضد آب بودن، می‌تواند در محیط‌های صنعتی استفاده شود. رنگ‌های اپوکسی در تعداد لایه‌های مختلف در محیط اجرا می‌شوند و هر کدام از لایه‌ها مانند رنگ نهایی اپوکسی، مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، فشار و ضربه از خود نشان می‌دهند.

ساختار این رنگ به دلیل ترکیب سخت کننده و رزین به بهترین شکل به دست می‌آید. در واقع به دلیل ترکیب هاردنر و رزین‌های اصلی، واکنش شیمیایی بین این رنگ‌ها ایجاد می‌شود که باعث فرم گرفتن رنگ و ایجاد ساختار مقاوم در رنگ خواهد شد.

رنگ پلی اورتان چیست؟

رنگ پلی اورتان از مونومر و پلی ایزوسیانات تشکیل شده است. این رنگ در واقع نوعی رنگ پلاستیک است که می‌تواند به صورت جامد یا مایع در محیط اجرا شود. رنگ‌های پلی اورتان دو جزئی، می‌تواند قدرت بسیار خوبی در هنگام مواجهه با روغن و چربی‌ها داشته باشد. همچنین از رنگ پلی اورتان به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، می‌تواند در محیط‌های پرتردد و تحت فشار مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ‌های پلی اورتان را می‌توان بر پایه آب و روغن مورد استفاده قرار داد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. رنگ پلی اورتان به دلیل داشتن ساختار ضد رطوبت و ضد آب، به عنوان بهترین رنگ فلز نیز در صنایع مختلف شناخته می‌شود.

رنگ اپوکسی چیست؟

تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان

آشنایی با رنگ اپوکسی و پلی اورتان می‌تواند این ذهنیت را در شما ایجاد کند که بهترین رنگ را برای ساختمان و صنایع مختلف انتخاب کنید. تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان از نظر مواد تشکیل دهنده باعث تا از جنبه‌های دیگر نیز در بین این دو رنگ، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. با بررسی تفاوت رنگ اپوکسی با پلی اورتان، می‌توان بهترین رنگ را با توجه به نیاز خریداری و در محیط اجرا کرد. در ادامه شما را با تفاوت‌های مختلف رنگ اپوکسی و پلی اورتان آشنا می‌کنیم تا اگر نیاز به انتخاب یکی از این رنگ‌ها دارید، با توجه به ویژگی‌های آن ها، این رنگ‌ها را انتخاب نمایید.

  • میزان انعطاف پذیری: رنگ اپوکسی یک پوشش بسیار سخت را در محیط به وجود می‌آورد که قابلیت انعطاف پذیری کمی دارد. به همین خاطر این رنگ به عنوان رنگ اپوکسی فلز نیز شناخته می‌شود؛ اما رنگ پلی اورتان قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارد و برای محیط‌هایی که انعطاف پذیری مهم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی: اگرچه هم رنگ اپوکسی و هم رنگ پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی دارند، اما از این نظر رنگ پلی اورتان انتخاب بهتری است. در محیط‌هایی که در معرض گرما و سرمای شدید قرار دارند، استفاده از رنگ پلی اورتان منطقی‌تر است.
  • مقاومت در برابر نور خورشید: رنگ‌های اپوکسی جزء رنگ‌های مقاوم و با دوام بالا هستند و می‌توانند در شرایط مختلف اجرا شوند. با این حال رنگ‌های اپوکسی بیشتر در مقابل مواد خورنده و شیمیایی مقاوم هستند، ولی رنگ‌های پلی اورتان می‌توانند در برابر نور خورشید نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند.
  • حساسیت در برابر رطوبت: تفاوت دیگری که میان رنگ اپوکسی و پلی اورتان وجود دارد، حساسیت این دو رنگ در برابر رطوبت است. رنگ‌های اپوکسی باید در محیط کاملا خشک اجرا شوند و اگر محیط مرطوب باشد، عملا امکان اجرای رنگ اپوکسی وجود ندارد. اگر هم بتوانید رنگ اپوکسی را در محیط مرطوب اجرا کنید، به راحتی شاهد ترک خوردن آن خواهید بود. ولی رنگ پلی اورتان می‌تواند در محیط‌های مرطوب نیز اجرا شود.
  • میزان براقیت: تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان از نظر ظاهری نیز قابل بررسی است. رنگ‌های اپوکسی نسبت به رنگ‌های پلی اورتان براق‌تر هستند. دلیل این موضوع هم وجود رزین در ساختار مولکولی رنگ اپوکسی است. اما ساختار رنگ پلی اورتان به گونه‌ای است که این رنگ‌ها مات‌تر هستند.
  • ساختار رنگ: یکی دیگر از تفاوت‌های میان رنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان، ساختار رنگ است. رنگ‌های اپوکسی دارای ساختار یکدست و صاف هستند؛ ولی رنگ‌های پلی اورتان به صورت دانه دار طراحی می‌شوند.
  • دوستدار محیط زیست بودن: برای برخی از افراد بسیار مهم است که رنگ آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند. رنگ پلی اورتان نسبت به رنگ اپوکسی برای محیط زیست ایمن‌تر است. چرا که ترکیبات موجود در رنگ‌های اپوکسی سمی هستند و می‌توانند روی محیط زیست و انسان تاثیر منفی بگذارند.

تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان

رنگ اپوکسی بهتر است یا رنگ پلی اورتان؟

رنگ رویه پلی اورتان و رنگ اپوکسی هر دو انتخاب خوبی برای اجرا در ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی هستند. با توجه به تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان، نمی‌توان برتری خاصی را برای این دو رنگ در نظر گرفت. هر دوی این رنگ‌ها در صورت اجرا به صورت صحیح در محیط مناسب، می‌توانند انتخاب عالی باشند. فقط باید به دستورالعمل اجرای این دو رنگ دقت زیادی داشت.

خرید انواع رنگ اپوکسی و پلی اورتان از رانا کیمیا فام

تفاوت رنگ اپوکسی با پلی اورتان هر چه باشد، هر دوی این رنگ‌ها می‌توانند برای استفاده در صنایع و ساختمان‌های مختلف گزینه بسیار خوبی محسوب شوند. برای خرید انواع رنگ پلی اورتان و رنگ اپوکسی باکیفیت می‌توانید از طریق سایت رانا کیمیا فام اقدام کنید. این سایت عرضه کننده بهترین رنگ‌های صنعتی و ساختمانی است و همواره به کیفیت محصولات خود توجه زیادی داشته است.

 

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.