تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ مخازن آب | قیمت و مشاوره خرید | حفاظت بی‌نظیر با زیبایی دائمی

تاثیر رنگ مخازن آب بر پایداری محفظه های نگهداری سیالات

رنگ مخازن آب | قیمت و مشاوره خرید | حفاظت بی‌نظیر با زیبایی دائمی

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه
تاثیر رنگ مخازن آب بر پایداری محفظه های نگهداری سیالات

رنگ مخازن آب

مخازن آب به دلایل مختلفی در صنایع مختلف، دچار خوردگی و فرسودگی می شوند. بسیاری از افراد برای این که از این مشکل جلوگیری نمایند، اقدام به استفاده از رنگ مخازن آب می نمایند. زیرا این رنگ ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند، که از بروز برخی مشکلات جلوگیری می نمایند.

بدون شک اگر در بخش های مختلفی از یک مخزن آب فرسودگی و خوردگی ایجاد شود، تمامی سیستم دچار صدمه ای جدی خواهد شد. مثلا خوردگی یا فرسودگی در قسمت لوله ها و اتصالات، یا برج های خنک کننده، مخازن نگهداری و حمل مواد شیمیایی، مبدل های حرارتی و… همگی نیاز به مقاوم سازی دارند.

به همین دلیل انتخاب رنگ مخازن آب همچون پوشش و عایقی مناسب، مناسب، در این تاسیسات استفاده می شود. تا سیستم های مخازن آب را از هر گونه فرسودگی دور کند. البته باید بگوییم رنگ هایی که برای مخازن آب استفاده می شوند، دارای انواع مختلفی هستند.

اما بهترین رنگ صنعتی که نسبت به دیگر رنگ ها از مزایای بیشتری برخوردار می باشد، رنگ مخازن آب است. این رنگ ها دارای طول عمر بالا بوده و به راحتی سیستم های مخازن آب را از خوردگی و فرسودگی محافظت می کنند.

ذخیره سازی و نگهداری از سيالات آبی یکی از حساس ترین اقداماتی است که باید حداکثر شرایط و ملاحظات ایمنی را برای حفظ این عناصر ارزشمند لحاظ کنیم. از آنجایی که این سیالات معمولاً در محفظه های فلزی و گاهاً بتنی قرار داده می شوند لازم است که سطح داخلی آن ها با رنگ مخازن آب پوشش دهی شوند تا از این طریق به دلیل وجود رطوبت بالا ساختار این مخازن دچار خوردگی و فرسایش نشوند.

از طرفی باید این رنگ ها بگونه ای فرموله و تولید شوند که هیچگونه تاثیر شیمیایی بر ماهیت آب شرب نگذارند تا این سیالات از نظر بهداشتی نیز دچار مشکل نشوند. در این مقاله به طور جامع با ویژگی ها و دیگر المان های رنگ مخازن آب آشنا خواهیم شد تا درک عمیقی نسبت به نوع عملکرد آن ها داشته باشیم.

تاثیر رنگ مخازن آب بر پایداری محفظه های نگهداری سیالات

موارد استفاده از رنگ اپوکسی مخازن آب

اصولا در سیستم های مختلفی از این رنگ برای لایه های میانی و لایه های نهایی استفاده می شود. رنگ های اپوکسی که خود در انواع متعددی تولید و به بازار عرضه می شوند، هر کدام برای یک سیستم استفاده می گردد. مثلا رنگ مخصوص مخازن همچون یک لایه حفاظتی در سطوح داخلی مخازن آب استفاده شده و از بروز مشکلات خاص در آن جلوگیری می نماید.

در برخی موارد نیز از این رنگهای اپوکسی برای سازه های فلزی که در معرض آب هستند، یا خطوط انتقال آب و رطوبت استفاده می کنند. تا همچون عایقی مناسب از فرسودگی سازه ها و خطوط انتقال جلوگیری کند. بیشترین موارد استفاده از رنگ مخصوص مخازن آب را می توانیم در موارد زیر بیان نماییم.

  • اسکلت های فلزی
  • سطوح بتنی
  • محیط های نیمه صنعتی
  • تاسیسات دریایی
  • سطوح غوطه ور در آب
  • استفاده و رنگ آمیزی در سیستم هایی که دارای لایه های پوششی هستند
  • لابه میانی و نهایی
  • لایه استری
  • محیط خورنده صنعتی
  • محیط هایی که نسبت به مواد شیمیایی باید مقاوم باشند
  • سطوحی که در فضاهای باز مستقر می شوند و…

ویژگی ها و مشخصات رنگ مخازن آب

اصولا برای رنگ آمیزی مخازن آب آشامیدنی باید از رنگ اپوکسی دو جزئی استفاده شود که حلال در آن استفاده نمی شود. این رنگ اپوکسی مخصوص مخازن در برابر اب و هر گونه عامل خورنده ای بسیار مقاوم بوده و از فرسودگی سیستم هایی که با رطوبت در جریان هستند، جلوگیری می نماید.

به راحتی می توان با استفاده از رنگ های اپوکسی در لایه های آستری، لایه های میانی و لایه های نهایی، تمامی مخازن آب آشامیدنی و خطوط انتقال آن را رنگ آمیزی نمود. با استفاده از رنگ اپوکسی مخازن آب علاوه بر جلوگیری از بروز مشکلات در اینده، می توان طول عمر استفاده از مخازن آب را نیز افزایش داد.

اصولا مخازن حمل و نگهدار اب اشامیدنی، توسط پوشش هایی از ترموپلاستیک یا ترموست مورد حفاظت قرار می گیرند. رنگ اپوکسی مخازن، پلی استر تقویت شده با الیاف شیشه ای و پلی اورتان از جمله پوشش های محافظتی هستند که برای این مخازن آب مورد استفاده قرار می گیرند.

هر سه این پوشش ها دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب هستند. از طرفی به هیچ عنوان در آب حل نمی شوند و به سرعت پس از استفاده خشک می گردند.

  • اغلب به صورت دو جزئی تشکیل شده از رزین های اپوکسی و هاردنر هستند که قبل از اعمال با یکدیگر با یک نسبت معین مخلوط می شوند.
  • رنگ اپوکسی بدون حلال یکی از انواع رنگ مخازن آب می باشند که علاوه بر محفظه های نگهداری سیالات آب قابلیت اعمال بر روی لوله های استیل و حتی سطوح بتنی را نیز دارند.
  • محدوده ضخامت پوشش دهی رنگ مخازن آب از ۱۲۵ میکرومتر تا ۵۰۰ میکرومتر می باشد که برای سطوح بتنی معمولا ضخامت بیشتری را نسبت به مخازن فلزی در نظر می گیرند.
  • در ضخامت ۱۲۵ میکرون به ازای هر لیتر ۸ متر مربع را پوشش دهی می کنند و برای ۵۰۰ میکرون این رقم قدری کاهش می یابد بطوریکه به ازای ۱ لیتر ۲ متر مربع را پوشش دهی می کنند.
  • رنگ مخازن آب در سه دمای ۱۰ درجه سانتیگراد، ۲۳ و ۳۵ درجه به ترتیب دارای زمان خشکی اولیه ی ۸ ،۶ و ۴ ساعت هستند. اما برای رسیدن به مرحله ی خشکی سخت به ترتیب نیازمند زمان ۲۴، ۱۶ و ۱۲ ساعت می باشند.
  • ارقام بالا به معنای قابلیت استفاده و قرار گرفتن در شرایط غوطه وری آب نیست. برای آنکه بتوان پس از رنگ آمیزی، مخازن را از آب پر کرد بهتر است یک بازه ی زمانی چندین روزه را صبر کنیم که بنا به شرایط محیطی، این مدت زمان مذکور قابلیت نوسان دارد. لذا بهتر است پس از بازدید شرایط محل توسط کارشناس اعمال رنگ، بازه ی زمانی دقیق بکارگیری از مخازن و پر کردن آن ها اعلام شود.
  • زمان pot life یا عمر مفید رنگ مخازن آب در دمای ۲۵ درجه ی سانتیگراد تقریباً برابر ۱ ساعت می باشد.

ویژگی ها و مشخصات رنگ مخازن آب

انواع رنگ های اپوکسی مخصوص مخازن

یکی از انواع رنگ های اپوکسی که فقط برای مخازن آب آشامیدنی استفاده می شود، اپوکسی سالونت فری است. این رنگ اپوکسی مخصوص مخازن آب با رزین های اپوکسی پلی آمین و به صورت کاملا بدون حلال ساخته شده اند. پس از کیورینگ نهایی این رنگ ها، قادر نیستند هیچ گونه واکنشی با آب داشته باشند.

از این رو بیشتر به عنوان لایه های نهایی برای مخازن آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از رنگ های اپوکسی سالونت فری، می تواند منجر به مقاومت سیستم و مخازن آب در محیط های باز و اسیدی گردد. می توان از این محصول در سطوح آهنی و بتنی نیز استفاده نمود. زیرا در برابر هرگونه اسید های قلیا، ضعیف و عوامل خورنده از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

آماده سازی سطح جهت اعمال رنگ مخازن آب

با توجه به آنکه مخازن آب می توانند از نوع محفظه های فلزی یا استخرهای بتنی باشند دو نوع فرآیند آماده سازی برای این سطوح وجود دارد که هر کدام مراحل خاصی را طی می کنند. رنگ مخازن آب برای آنکه بتوانند روی سطوح فلزی براحتی بنشینند لازم است که سطح بستر را از هرگونه خوردگی یا زنگ زدگی و همچنين آلودگی های روغنی پاک کنیم.

عمدا برای بسترهای فلزی فرآیند سندبلاست یا ساب پاشی را اعمال می کنند. در سندبلاست ذرات ریز و ساینده را تحت فشار بسیار بالای هوا روی سطوح اعمال می کنند تا هرگونه ناخالصی و ذرات چسبیده به فلز جدا شوند. نام دیگر این تکنیک شنی زنی نیز می باشد که بنا به پشت سر گذاشتن یکسری تست های تجربی بهترین روش برای پاکسازی فلزات قبل از استفاده از رنگ مخازن می باشد.

البته فرآیند سندبلاست را برای اعمال بسیاری از پوشش های زینک ریچ اپوکسی نیز در نظر می گیرند. اما در مورد سطوح بتنی روند آماده سازی کاملاً متفاوت است. با توجه به آنکه بتن مستعد تخریب ساختاری تحت نیروهای فشاری یا ضربه ای هستند بهتر است ابتدا کلیه ی نواحی تخریب یا سوراخ شده را با استفاده از مصالح ساختمانی ترمیم کنیم.

در اکثر موارد پس از اصلاح سطح بستر، پیشنهاد می کنیم یک شست و شوی جزئی نیز انجام دهید تا گرد و غبار موجود کاملاً از بین برود و رنگ مخازن آب نتیجه ی بهتری در پایان کار ارائه دهند.

آماده سازی سطح جهت اعمال رنگ مخازن آب

تکنیک های مرتبط با اختلاط رنگ اپوکسی بدون حلال

قبل از آنکه بخواهید فرآیند اختلاط دو جزء رنگ مخازن آب از نوع اپوکسی بدون حلال را مخلوط کنید یک ارزیابی کلی نسبت به مساحت محیطی که قصد رنگ آمیزی را دارید انجام دهید. اگر یک مساحت بسیار گسترده را پیش رو دارید بهتر است رنگ مخازن آب را به صورت قسمت بندی شده یا لیتر به لیتر مخلوط کنید زیرا اگر بخواهید کل رنگ را در همان مراحل اولیه با جزء دوم ترکیب کنید به دلیل عمر مفید کم رنگ یا pot life بخش زیادی از رنگ را از دست خواهید داد.

ابتدا هر جزء رنگ اپوکسی بدون حلال را به صورت جداگانه به مدت دو دقیقه با میکسرهای مکانیکی یا برقی کاملاً مخلوط کنید و سپس با رعایت نسبت یا درصد اختلاط که بر روی بروشور هر رنگ مشخص است هر دو جزء را با هم ترکیب می کنیم. البته در مورد دیگر رنگهای اپوکسی نیز همین روال را طی می کنیم. سعی کنید فرآیند مخلوط کردن دو جزء رنگ را به مدت زمان بیشتری حدوداً ۵ دقیقه ادامه دهید تا قوام رنگ بهتر شود.

قاعده ی نسبت یا درصد هر دو رنگ را حتماً رعایت کنید اما معمولاً نسبت آن ها ۳ به ۱ است یعنی ۱ قسمت از جزء ترکیب هاردنر را به ۳ قسمت از رنگ پایه یا رزین اپوکسی اضافه می کنیم. البته بنا به شرایط سطح نسبت رزین پایه قدری بیشتر و تا ½ ۳ نیز خواهند رسید. پس از این مرحله بلافاصله فرآیند پوشش دهی را آغاز کنید زیرا هر چقدر از زمان اختلاط اولیه رنگ بگذرد بیشتر به زمان پات لایف نزدیکتر می شویم و طبیعتاً از قوام و کیفیت اولیه رنگ مخازن آب نیز قدری فاصله می گیریم.

شرایط محیطی مناسب برای استفاده از رنگ مخازن آب

اگر قصد رنگ آمیزی مخازن فلزی یا بتنی در فضای باز یا آزاد را دارید بهتر است چند نکته ی اساسی را مد نظر قرار دهید. بهترین فصل برای رنگ آمیزی سطوح در محیط آزاد اواسط تابستان می باشد چرا که در این زمان بخصوص آب و هوای محیط کاملا خنثی و بدور از رطوبت، بارندگی، تند باد و از این قبیل عوامل محیطی است. دمای محیط نیز در بهترین شرایط خود قرار دارد بطوریکه در بعضی از روزها دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه را تجربه خواهیم کرد که یک دمای معتدل عالی برای استفاده از ترکیبات رنگی بالاخص رنگ مخازن آب می باشد.

البته ممکن است بنا به برخی محدودیت های کاری شرایط محیطی ایده آل برای استفاده از رنگ مخازن آب مهیا نباشد با این اوصاف این ترکیبات رنگی این قابلیت را دارند تا در محیط های دارای رطوبت ۸۰ درصد نیز سطوح مختلف فلزی یا بتنی را پوشش دهی کنند که یک قابلیت بسیار بی نظیر است. اما اگر در یک فضای بسته یا ایزوله عملیات پوشش دهی با رنگ مخازن آب را انجام می دهید توصیه می کنیم حتما یک تهویه ی مطبوع برای خشک شدن به موقع رنگ فراهم کنید.

زیرا عدم وجود جریان هوا علاوه بر طولانی تر کردن زمان خشک شدن می تواند بر کیفیت فیلم رنگ مخازن آب نیز تاثیر بگذارد. شرایط محیطی برای اعمال رنگ نما نیز به جهت قرار گرفتن سازه ها در محیط آزاد فوق‌العاده با اهمیت است.

شرایط محیطی مناسب برای استفاده از رنگ مخازن آب

متدها و روش های بکارگیری از رنگ مخازن آب

رنگ مخازن آب را با استفاده از سه ابزار کاربردی اسپری بدون هوا، براش ها و غلتک ها اعمال می کنند و ترجیحا توصیه می شود بنا به یکسری ملاحظات از اسپری های معمولی استفاده نشود. درواقع اسپری های بدون هوا یا ایرلس مدرن تر و مجهز تر هستند و می توانند با یک نسبت فشار ایده آل ضخامت استانداردی را ایجاد کنند. لذا در ذیل مجموعه ای از توصیه های کاربردی را بازگو می کنیم که عبارتند از :

  • نسبت پمپ دستگاه جهت اعمال رنگ مخازن را روی ۱:۶۰ تنظیم کنید تا ترکیبات رنگ در محدوده فشار ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ psi از نازل اسپری خارج شوند.
  • نوک نازل یا tip size اسپری ایرلس غالباً بین ۰٫۵۳ تا ۰٫۶۸ میلیمتر قرار می‌گیرد تا پاشش رنگ مخازن در سطح مورد نظر متمرکز شود.
  • سطوح داخلی مخازن فولادی یا استیل بهترین نواحی برای استفاده از اسپری ایرلس می باشند زیرا این سطوح به دلیل جنس فلز و عدم وجود منافذ ریز چندان نیازی به ضخامت های بالاتر از رنگ مخازن آب ندارند.
  • در مقابل سطح بسترهای بتنی به جهت وجود روزنه های بسیار ریز در بتن و کاملا صاف و صیقلی نبودن بهتر است از رولرها یا غلتک ها و همچنين براش های سایز بزرگ برای اعمال رنگ استفاده کنیم. زیرا این تجهیزات ضخامت بیشتری از رنگ را نسبت به اسپری ها بر روی بتن ایجاد می کنند.

نکات مرتبط با مصرف رنگ مخازن آب

  • در مواردی که برای مخزن های بتنی و همچنين سطوح داخلی مخازن فلزی استفاده می شوند بهتر است تا ۲۱ روز صبر کنیم تا پوشش رنگ مخازن آب از هر نظر پذیرای حجم وسیعی از سیالات باشند. در این مدت زمان رنگ به مرحله ی کامل پخت رسیده است. البته این دوره ی تقریباً بلند مدت در حالت ایده آل می باشد حال آنکه در برخی نواحی بنا به شرایط دمایی ممکن است مدت پخت رنگ کوتاه تر از زمان مذکور باشد.
  • اگر رنگ مخازن آب قرار است روی سطوحی که دائماً به صورت غوطه‌وری هستند اعمال شود بهتر است در زمان رنگ آمیزی به دمای محیط توجه کنید که پایینتر از ۷ درجه ی سانتیگراد نباشد.
  • در بهترین شرایط سعی کنید فرآیند پوشش دهی را در محیط هایی که دارای دمای بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ درجه ی سانتیگراد هستند آغاز کنید. چرا که هر چقدر استانداردهای دمایی را رعایت کنید به همان نسبت قدرت و میزان چسبندگی و به طور کل کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
  • حداکثر دمای مناسب محیط برای استفاده از رنگ مخازن آب ۳۵ تا ۴۰ درجه ی سانتیگراد می باشد بنابراین در محدوده ی دمایی ۷ تا ۴۰ درجه سطوح را رنگ آمیزی کنید.
  • رنگ مخازن آب در شرکت های مختلف ممکن است با فرمولاسیون متفاوت تولید شوند که قوانین بکارگیری از آن ها یکسان نخواهد بود بنابراین قبل از استفاده حتما دستورالعمل های مرتبط با میزان اختلاط و یا میکس رنگ را مطالعه کنید.

نکات مرتبط با مصرف رنگ مخازن آب

درجه ی ایمنی رنگ مخازن

همان طور که می دانید رنگ مخازن در تماس مستقیم با سیالات آبی قرار دارند و باید بگونه ای فرموله شوند که در بلند مدت تاثیر شیمیایی بر خواص آب شرب نگذارد. به همین دلیل این نوع از پوشش های رنگی را بدون مواد حلال شیمیایی تولید می کنند تا درجه ی سمی بودن آن عملا به صفر برسد. رنگ اپوکسی بدون حلال از جمله بهترین رنگ مخازن آب می باشد که سطح ایمنی فوق العاده بالا هم در زمان اعمال و هم پس از خشک شدن کامل دارند.

یکی از نکات بسیار مهم در پوشش دهی بخش داخلی مخازن فلزی این است که رنگ ها دچار پوسته شدن نشوند. وجود ناخالصی در آب و ذرات معلق رنگ می تواند ایمن بودن مخازن و به طور کلی سطح بهداشتی آن ها را دچار اشکال کند. رنگ مخازن آب با قدرت چسبندگی فوق‌العاده بالایی که دارد به هیچ عنوان و حتی تحت اعمال نیروهای فزاینده ی ناشی از نوسانات فشاری آب از سطح داخلی مخازن جدا نمی شوند و این خاصیت هم در ابتدای کار و حتی پس از سالیان طولانی نیز به همین صورت خواهد بود.

بنابراین آنچه که می تواند درجه ی ایمنی رنگ مخازن را به مراتب افزایش دهد این است که پس از خشک شدن هیچگونه ماده ی شیمیایی و سمی را به سیالات آبی منتقل نکنند و هم اینکه دچار تخریب لایه ای و پوسته شدن نشوند.

شرایط نگهداری و ذخیره سازی رنگ اپوکسی بدون حلال

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد پوشش های اپوکسی بدون حلال یکی از رایج ترین نوع رنگ مخازن می باشند که لازم است در شرایط نگهداری و ذخیره سازی آن یکسری نکات مهم و حیاتی را مد نظر قرار دهید. محیط خشک خنک و بدور از هرگونه رطوبت، ایده آل ترین نواحی برای نگهداری رنگ مخازن آب می باشد.

از طرفی محیط های پر تنش گزینه ی معقولی برای نگهداری این رنگ ها نیستند چرا که در این نقاط محفظه های رنگ ممکن است دچار شکستی و آسیب شوند که در صورت خارج شدن رنگ از گالن مخصوص به خود و قرار گرفتن در معرض هوای محیط دیگر قابل استفاده نخواهند بود. رعايت نکات ایمنی و حفاظتی در بهترین شرایط باعث خواهد شد تا رنگ مخازن آب تا ۱۲ ماه پس از تاریخ تولید نیز قابلیت بکارگیری داشته باشند.

درجه ی ایمنی رنگ مخازن

خرید انواع پوشش های رنگ صنعتی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام طی سال های اخیر به جهت تولید محصولات با کیفیت جزو یکی از برترین برندهای موجود در سطح کشور قرار گرفته است. استقبال بی نظیر مردم خصوصاً شرکت های صنعتی عظیم از تولیدات این مجموعه از جمله افتخارات ارزشمند ما محسوب می شود. کلیه ی مشتریان گرامی می توانند نسبت به رنگ های مد نظر خود یک تبادل نظر جامع و کامل با کارشناسان شرکت رانا کیمیا فام داشته باشند تا از این طریق یک انتخاب آگاهانه و هوشمندانه را در فرآیند خرید خود تجربه کنند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.