تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک؛ کدام رنگ انتخاب بهتری است؟

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک؛ کدام رنگ انتخاب بهتری است؟

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک؛ کدام رنگ انتخاب بهتری است؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ پلاستیک یکی از قدیمی‌ترین انواع رنگ‌های موجود در بازار است. سابقه طولانی اجرای این رنگ باعث شده تا آن به یک انتخاب عالی برای اجرا در فضاهای مختلف محسوب شود. با وجود اینکه رنگ‌های پلاستیک می‌توانند تا حد زیادی نیازهای رنگ آمیزی و پوشش دهی را برطرف کنند، اما نقاط ضعفی نیز دارند. همین موضوع باعث شده تا رنگ‌های جدیدی به نام رنگ‌های اکریلیک روی کار بیایند که یک سر و گردن از رنگ‌های پلاستیک بهتر هستند. شناخت تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک به افراد این امکان را می‌دهد تا بهترین رنگ ساختمان را انتخاب کنند.

رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک یکی از قدیمی‌ترین انواع رنگ‌های ساختمانی است. این رنگ‌ها بر پایه پلاستیک و آب تولید می‌شوند و می‌توانند در فضاهای داخلی دکوراسیون انتخاب بسیار خوبی باشند. رنگ‌های پلاستیک بر پایه آب هستند. نمونه‌های جدید این رنگ‌ها در برابر رطوبت مقاوم‌اند، اما اکثر آن‌ها در معرض رطوبت و نور حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند. با این حال قیمت مناسب رنگ‌های پلاستیک باعث شده تا هنوز هم این رنگ‌ها به عنوان یک انتخاب عالی برای اجرا در ساختمان‌های مختلف شناخته شوند.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ آکریلیک یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی و صنعتی است که می‌تواند در دو مدل پایه حلال و آب ساخته و به بازار عرضه شود. این پوشش‌ها در ترکیب رنگ‌های مختلف و با مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور و کشش ساخته می‌شوند. اجرای آن‌ها به دلیل اینکه به راحتی رقیق می‌شوند، ساده است. البته به دلیل خصوصیات برتر این رنگ‌ها، باید انتظار بالا بودن قیمت آن‌ها را نسبت به رنگ‌های پلاستیک بدانیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که رنگ اکریلیک در واقع یک نوع رنگ پلاستیک است که ویژگی‌های بهتری به آن اضافه شده است.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک

حال که با رنگ اکریلیک و پلاستیک آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت‌های این دو رنگ می‌رسد. این دو رنگ از جنبه‌های مختلفی با هم مشابه‌اند، اما تفاوت‌های آن‌ها نیز باعث شده تا افراد برای انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی شوند. تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک از جنبه‌های زیر قابل بررسی است.

تفاوت از نظر نوع حلال

رنگ‌های اکریلیک و پلاستیک هر دو بر پایه آب تولید می‌شوند. البته برخی از مدل‌های رنگ‌های اکریلیک بر پایه حلال هستند و می‌توانند با مواد نفتی زیر رقیق شوند. بنابراین، رنگ پلاستیک یک رنگ کاملا بر پایه آب است، اما رنگ اکریلیک می‌تواند بر پایه حلال نیز تولید شود.

تفاوت از نظر قابلیت شستشو

یکی از تفاوت‌های رنگ اکریلیک و پلاستیک، تفاوت در قابلیت شستشوی این رنگ‌ها است. رنگ پلاستیک از جمله رنگ‌های قابل شستشو نیست و در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان نمی‌دهد. البته برخی از رنگ‌های جدید مقاومت بیشتری در برابر شستشو و رطوبت پیدا کرده‌اند؛ اما باز هم رنگ‌های پلاستیک نمی‌توانند به صورت ۱۰۰ درصدی ضد رطوبت و قابل شستشو باشند. این در حالی است که رنگ آلکیدی یک رنگ قابل شستشو است. به طوری که می‌تواند برای مناطق مرطوب و شرجی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت از نظر بو و میزان سمیت

یکی دیگر از معیارهایی که باعث ایجاد تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک می‌شود، بو و میزان سمیت است. به دلیل اینکه رنگ آکریلیک و پلاستیک هر دو بر پایه آب تولید می‌شوند، نسبت به سایر رنگ‌ها بو و مواد سمی کمتری دارند. فقط در صورتی که از رنگ آکریلیک بر پایه مواد نفتی استفاده کنید، ممکن است شاهد بو پس از اجرای آن باشید. در هر صورت هر دوی این رنگ‌ها از نظر بو و میزان سمیت کمتر نسبت به رنگ روغنی اولویت دارند.

تفاوت از نظر مقاومت در برابر نور

یکی از ویژگی‌های برتر رنگ‌های ساختمانی مقاومت آن‌ها در برابر نور است. تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک، میزان مقاومت آن‌ها در برابر نور بوده و این موضوع ایجاب می‌کند تا در هنگام انتخاب یکی از این رنگ‌ها برای استفاده در معرض هوای بیرون دقت کافی داشته باشید. نور مستقیم آفتاب می‌تواند روی رنگ پلاستیک تاثیر منفی داشته باشد و باعث تخریب و آسیب آن‌ها شود. اما رنگ آکریلیک در برابر نور مقاومت بالایی از خود نشان داده و دچار تخریب نخواهد شد. همین موضوع باعث شده تا ماندگاری رنگ آکریلیک نسبت به رنگ پلاستیک بسیار افزایش پیدا کند.

تفاوت از نظر کاربرد

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک از نظر کاربرد را می‌توان به دلیل ویژگی‌های متفاوت این رنگ‌ها بیان کرد. به طور کلی، رنگ‌های آکریلیک و پلاستیک هر دو می‌توانند برای دیوارهای داخلی ساختمان، کمد دیواری، سقف اتاق و … مورد استفاده قرار گیرند؛ اما زمانی که صحبت از نیاز به رنگ آمیزی در محیط‌های خارجی می‌شود، اولویت با استفاده از رنگ‌های اکریلیک است. رنگ‌های اکریلیک می‌توانند روی انواع سطوح چوبی، فلزی، سقف و پارچه‌های مختلف استفاده شوند و محدودیتی از نظر مکان استفاده نداشته باشند. اما رنگ‌های پلاستیک نباید در محیط‌های خارجی در معرض نور استفاده گردند.

رنگ اکریلیک بهتر است یا پلاستیک؟

رنگ اکریلیک بهتر است یا پلاستیک؟

با تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک، احتمالا سوال بسیاری از شما این است که کدام یک از رنگ‌ها می‌توانند انتخاب بهتری باشند؟ به طور کلی، هر دو جزء رنگ‌های مناسب برای اجرا در محیط‌های داخلی‌اند؛ اما رنگ پلاستیک به دلیل اینکه گزینه ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تری است، می‌تواند برای محیط داخلی با هزینه کمتر استفاده شود. ولی رنگ اکریلیک بیشتر برای محیط‌هایی که در معرض نور و آلودگی قرار دارند مناسب است؛ چرا که هم قابل شستشو است و هم در برابر شرایط مخرب، مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد.

رانا کیمیا فام؛ عرضه کننده انواع رنگ اکریلیک و پلاستیک

با بررسی تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک می‌توان متوجه شد که هر دوی این رنگ‌ها به عنوان رنگ ساختمانی مناسب هستند. فقط باید با توجه به نیاز و محیط مورد نظر برای اجرای این رنگ‌ها، آن‌ها را انتخاب نمود. رانا کیمیا فام با تیم مشاوره متخصص، آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انتخاب بهترین رنگ برای اجرا در محیط‌های مختلف است. این کارخانه تمامی رنگ‌های خود را بر پایه استانداردهای جهانی تولید و به بازار داخلی کشور ایران عرضه می‌کند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.