تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ اپوکسی بهداشتی
RANA 932 T

رنگ اپوکسی بهداشتی
RANA 932 T

  |   رنگهای اپوکسی بدون حلال SOLVENT FREE   |   بدون دیدگاه
رنگ ضد حریق
رنگ ضد حریق

EN.TDS

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ اپوکسی بهداشتی

معرفی رنگ رویه اپوکسی بهداشتی – این رنگ بعنوان یک رنگ آستر و  رویه بر پایه رزین اپوکسی بهداشتی و سخت کننده پلی آمیـــن بهمراه پیگمنتهای غیرسمی ، تولید و عرضه میگردد. این رنگ مقاومت مناسبی در برابر رطوبت ، آب ،محیطهــــــای قلیایــــی و اسیدی دارد.

موارد استفاده رنگ اپوکسی بهداشتی :

از این رنگ جهت خطوط لوله و انتقال آب آشامیدنی ، تجهیزات مغروق در آب شیرین و شرب، مخازن بتنی و فلزی حاوی آب شرب استفاده میگردد.

مشخصات فنی رنگ اپوکسی بهداشتی :

رنگ اپوکسی بهداشتی

روش مصرف رنگ اپوکسی بهداشتی :

ابتدا جز A را بوسیله همزن مخلوط نموده تا بطورکامل یکنواخت گردد سپس جز B را به آن اضافه نموده و بار دیگر بوسیله همزن دو جز را مخلوط نموده و پس از آن حدود ۲۰ دقیقه به مخلوط اجازه میدهیـــم تا واکنش لازم بین دو جز صورت پذیرد. هم اکنون رنگ آماده اجرا می باشد. با توجه به عمـر مفید رنگ بعد از اختــلاط ‚ رنگ آماده شده را در دمای ۲۵۰c حداکثر تا ۱ ساعت مصرف نمایید.

آماده سازی سطح رنگ اپوکسی بهداشتی :

سطح مورد نظر باید عـــاری از هــــــرگونه آلودگی از قبیل گرد و غبار‚ گریس ‚ روغـن و غیره باشد . در صـورت نداشتن پرایمر حداقل درجه تمیزی سطح مورد نیاز بر اســـاس استـــاندارد سوئدی ISO 8501-1  SA 2½ یا SA3 می باشد و میزان پروفایل سطح ۵۰ تا ۷۵ میکرون با توجه به میزان ضخامت فیلم خشک ،مـــــورد نیــاز میباشد.

شرایط آب و هوایی هنگام رنگ آمیزی 

  • دمای محیط بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد
  • دمای سطح ۳ درجه بالاتر از نقطه شبنم
  • رطوبت نسبی کمتر از ۸۰%

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای پوشش رنگ

  • دستگاه AIR LESS SPRAY (اسپری بدون هوا)
  • میکسر برقی یا بادی
  • غلطک

در هنگام استفاده از AIRLESS SPRAY از نازل ۰٫۰۱۹ تا ۰٫۰۲۴ اینچ می بایست استفاده گردد.

رنگ اپوکسی بهداشتی بهداشتی

رنگ اپوکسی ،یکی از بهترین پوششهای ضدخوردگی

رنگ اپوکسی یا solvent free epoxy paint یک نوع پوشش رنگی دو جزئی مبتنی بر رزین های اپوکسی می باشد. این ماده از پایه و مبنا از یکسری رنگدانه ها و یا پیگمنت ها و همچنین عناصر سخت کننده تشکیل شده اند که در مجموع یک رنگ کاملاً مقاوم و مستحکم را در برابر فرآیندهای فرسایشی از قبیل تردد وسایل نقلیه سنگین بر روی سطوح فلزی و حتی بتنی فراهم می کند.

در برابر ترکیبات حلال شیمیایی و همچنين روغن های صنعتی کاملاً نفوذناپذیر هستند و می توانند در مدت زمانی طولانی ساختار سطوح را به صورت پایدار حفظ کنند. رنگ اپوکسی بهداشتی چسبندگی بسیار فزاینده ای را پس از قرارگیری روی سطوح مهیا می کند و ویژگی عاری از هرگونه حلال شیمیایی منجر به بکارگیری آن ها در سطوح داخلی نیز خواهد شد. عملاً آلاینده های اطراف را به خود جذب نمی کنند که در آن صورت براحتی قابلیت تمیزکردن و حتی شست و شو را نیز دارند.

ارائه ی یک تعریف جامع برای رنگ اپوکسی بهداشتی

رنگ اپوکسی بهداشتی اثرات سوء محیطی بسیار ناچیزی دارند ، اما به جهت محدودیت در ارائه ی یک تعریف جامع جهانی و واضح از پوشش های بهداشتی اپوکسی ، در مواردی شاهد بکارگیری طیف وسیعی از مواد آلی فرار در ترکیبات آن ها هستیم. در این مقاله یک تعریف مشخص و مشترک برای رنگ اپوکسی بهداشتی در کنار برخی دیگر از المان های اساسی آن ارائه می دهیم. در بازار امروز آنچنان تعریف معینی برای پوشش های اپوکسی بهداشتی وجود ندارد و از نام آن ها می توان اینگونه برداشت کرد که این اپوکسی ها کاملاً فاقد حلال هستند اما باید بگوییم که همیشه اینطور نیست.

به منظور آنکه بتوانید این ترکیبات بهداشتی را با استفاده از دستگاه‌های اسپری بدون هوا روی سطوح اعمال کنید لازم است که چگالی ماده تا حد ممکن پایین باشد تا بتوان متناسب با یک الگوی ایده آل آن ها را اسپری کرد. درواقع معیار ما بدون استفاده از حلال ها یا رقیق کننده های شیمیایی است.

فرمولاسیون رایج برای رنگ اپوکسی ، استفاده از اپوکسی های مایع چگالی پایین بیسفنول A و یا بیسفنول A/F می باشد که عمدتاً با تینرهای فعال کننده ترمیم و اصلاح شده اند. بایندرها یا مواد چسبناک اپوکسی معمولاً با پلی آمین یا سخت کننده های با چگالی کم اصلاح می شود که در مواردی ممکن است با اضافه کردن بنزیل الکل ۳۰ درصد به ترکیب اصلی چگالی بیشتری را از ماده کاهش دهیم تا از این طریق یک قوام عالی و ایده آلی را از رنگ اپوکسی بهداشتی دریافت کنیم.

در اغلب موارد جهت رسیدن به خواص بهینه نیاز است که چگالی بیشتری را از ترکیب اصلی کاهش دهیم لذا این قابلیت نیز وجود دارد که ۱۰ درصد کل وزنی رنگ را از بنزیل الکل استفاده کنیم. اما بیشترین تولیدکنندگان سعی بر آن دارند تا در حد امکان میزان مواد آلی فرار یا voc را از چنین رنگهای صنعتی کاملا حذف کنند. با این اوصاف استفاده از مقادیر کمی رقیق کننده نمی تواند گویای پایه حلال بودن یک رنگ باشد.

ارائه ی یک تعریف جامع برای رنگ اپوکسی بهداشتی

ویژگی ها و مشخصات رنگهای اپوکسی بهداشتی

  • استحکام کششی و مکانیکی بسیار بالایی دارند و از این جهت می توانند در برابر سایش ، مواد شیمیایی و حتی ترکیبات روغنی مقاومت کنند. (ترکیبات کفپوش پلی اورتان نیز دارای استحکام کششی فوق‌العاده بالایی هستند لذا جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی مربوطه را مطالعه فرمایید)
  • رنگ های بسیار متعددی از رنگ اپوکسی بهداشتی در دسترس است و به صورت سفارشی قابل ارائه به مشتریان می باشد.
  • حجم ماده ی جامد آن ها تقریبا ۸۸ درصد می باشد که نشان از چگالی روبه بالای آن ها دارد. که البته با میکس کردن دو جزء قدری از آن کاهش یابد.
  • دامنی پوشش دهی گسترده ای دارند بطوریکه می توانند از حداقل ۲۰۰ میکرون ضخامت لایه تا حداکثر ۵۰۰۰ میکرون ضخامت برسند.
  • جرم در واحد حجم یا همان چگالی رنگ اپوکسی بهداشتی تقریبا با یک خطای ۰٫۰۵ برابر ۱٫۴۵ گرم به ازای ۱ سانتی متر مکعب است.
  • سطح پوشش دهی بسیار خوبی دارند بطوریکه به ازای هر لیتر می توانند ۳ تا ۴ مترمربع را با ضخامت ۳۰۰ میکرون پوشش دهی کنند.
  • زمان خشک شدن رنگ اپوکسی بهداشتی در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد برای حالت قابل لمس حدود ۸ ساعت و برای بهبودی یا خشکی کامل حدود ۷ روز زمان می برد.
  • معمولاً رنگ اپوکسی بهداشتی دو جزئی هستند که یک بخش شامل رزین و بخش دوم نیز هاردنر می باشد که با ترکیب این دو ماده ی اصلی بدست می آید.
  • در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد دامنه ی مفید زمانی برای اعمال پوشش های رنگی تقریباً حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و حداکثر ۱ ساعت می باشد.
  • با توجه به آنکه اغلب روی فلزات بکار گرفته می شوند لذا بهترین ابزار برای اعمال رنگ اپوکسی بهداشتی دستگاه های اسپری بدون هوا است.
  • فواصل اعمال رنگ مجدد در سه دمای ۱۰ درجه ی سانتیگراد ،۲۵ درجه و ۴۰ درجه به ترتیب برابر ۱۶ ساعت، ۸ و ۴ ساعت می باشد. همان طور که مشاهده می کنید با افزایش دما زمان خشک شدن کاهش و به تبع آن زودتر می توانید لایه ی دوم رنگ اپوکسی بهداشتی را اعمال کنید.

ویژگی ها و مشخصات رنگ اپوکسی بهداشتی

کاربردهای رنگهای بهداشتی

رنگ اپوکسی بهداشتی در پروژه های ساخت و ساز که غالباً برگرفته از سطوح بتنی و یا بسترهای فولاد صنعتی هستند ، کاربرد دارند. این پوشش ها در محیط های پر تنش تولیدی که با مواد شیمیایی سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن ها قدرت لازم برای تحمل نیروهای فزاینده ی فیزیکی را دارند و به همین منظور دوام و طول عمر سطوح را افزایش می دهند. به عنوان نمونه می توان به کاربرد رنگ اپوکسی بهداشتی در مراکز ذیل اشاره کرد.

  • کفپوش کارخانجات تولیدی
  • صنایع غذایی
  • خودروسازی
  • بیمارستان ها
  • گاراژها
  • بسیاری از سطوح فلزی آهنی و فولادی

رنگ اپوکسی بهداشتی اغلب به عنوان top coat یا پوشش های نهایی بکار گرفته می شوند لذا در بسترهای فلزی ترجیح بر این است که از پرایمرهای زینک اتیل سیلیکات و امثال اینها استفاده شود تا علاوه بر مقاومت ذاتی فلز، یک استحکام خارجی نیز ایجاد شود بنابراین اجرای فرآیند آماده سازی، بکارگیری پرایمر و سپس پوشش نهایی می تواند سالیان طولانی پایداری فلزات را چندین برابر کند.

نحوه ی ذخیره سازی رنگ اپوکسی بهداشتی

رنگ اپوکسی بهداشتی مانند دیگر انواع رنگ ساختمانی نیازمند یک محیط مناسب و امن برای ذخیره سازی هستند تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. اصلی ترین پارامتر دمای محیط است اینکه اگر در یک فضای صنعتی مشغول به فعالیت هستید سعی کنید رنگ اپوکسی بهداشتی را دور از محیط کار و حتی الامکان در یک اتاقک با تهویه ی مناسب نگهداری شوند.

این کار باعث می شود تا دمای آن ها بیش از مقدار مطلوب افزایش پیدا نکند. رطوبت نیز عنصر دیگری است که مستقیماً کیفیت رنگ را تحت تأثیر قرار می دهد البته محفظه‌های تولیدی اصلی که رنگ ها داخل آن نگه داری می شوند به اندازی کافی مهر و موم شده هستند اما ممکن است که در مراحل اول استفاده مقداری از آن ها باقی بماند تا در فرآیندهای پوشش دهی بعدی بکارگیری شوند.

در چنین شرایطی به هیچ عنوان رنگ اپوکسی بهداشتی را در کنار تانک های حاوی سیال قرار ندهید که در صورت نشتی روی پوشش های رنگی، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. حدالامکان آن ها را از محفظه ی اصلی خود خارج نکنید چرا که در مواردی مشاهده شده است که درون سطل های پلاستیکی غیر استاندارد منتقل می شوند که قاعدتاً توصیه نمی شود.

نحوه ی ذخیره سازی رنگ اپوکسی بهداشتی

پاکسازی تجهیزات مورد استفاده در رنگ آمیزی

کلیه ی تجهیزات مورد استفاده در اعمال رنگ اپوکسی بهداشتی باید همگی قبل از استفاده و یا بلافاصله بعد از اتمام فرآیند رنگ آمیزی تمیز شوند. این کار در مورد انواع رنگ روغنی فوق العاده مهم و حیاتی است چرا که آن ها در ترکیبات خود از حلال های شیمیایی استفاده می کنند و قدرت چسبندگی بسیار بالا پس از خشک شدن دارند بنابراین نباید فرصت لازم به سخت شدن کامل آن ها داده شود.

پاکسازی همه جانبه ی دستگاه های اسپری، غلتک ها و قلم موها عمدتا با استفاده از تینرهای اپوکسی انجام می شود. این مواد بخوبی قادر هستند که رنگ های مرطوب و نیمه خشک را پس از بکارگیری تمیز کنند گرچه قدرت پاک کنندگی آن ها همچنان بعد از خشک شدن کامل رنگ نیز وجود دارد اما باید وقت و زمان بیشتری را صرف کنید بنابراین در همان مراحل ابتدایی، عملیات مذکور را انجام دهید تا رنگ اپوکسی بهداشتی عاری از هرگونه ناخالصی روی سطوح قرار گیرند.

سطح پوشش دهی رنگ بهداشتی

رنگ اپوکسی بهداشتی غالباً جزو رنگ های اقتصادی مانند بسیاری از رنگ های مبتنی بر عایق رطوبتی می باشند که دارای سطح پوشش دهی بالایی هستند. درواقع سطح پوشش دهی به این صورت تعریف می شود که یک رنگ اپوکسی بهداشتی در یک حجم معین تا چه حد مساحت قادر خواهد بود تا سطوح را پوشش دهی کنند. از آنجایی که این رنگ ها اکثرا در حجم های بالا مصرف می شوند، تولید کنندگان سعی می کنند که آن ها را در بسته بندی های ۵ کیلوگرمی به بازار عرضه کنند که درواقع یک حجم متوسط و میانی تلقی می شود.

در این وزن معین در بهترین شرایط اگر سطوح کاملاً آماده سازی شده باشند حدود ۲۰ متر مربع را می توانیم پوشش دهی کنیم. البته ضخامت کار نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. دامنه ی مشخصی که برای فیلم خشک رنگ اپوکسی بهداشتی می توانیم در نظر بگیریم تا این وزن و مساحت حد پوشش با یکدیگر سازگاری و هم خوانی داشته باشند اغلب برابر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میکرون خواهد بود که در بسیاری از موارد بنا به تراز نبودن سطح لایه ها قابل نوسان خواهند بود.

سطح پوشش دهی رنگ اپوکسی بهداشتی

نحوه ی میکس کردن رنگ اپوکسی بهداشتی

میکس کردن هر دو جزء رنگ اپوکسی بهداشتی از مهمترین مراحل آماده سازی رنگ می باشد که باید با یک نسبت معین با یکدیگر مخلوط شوند. درواقع عدم رعایت درصد اختلاط آن سطح پوشش دهی با کیفیت را ارائه نمی دهد. بنابراین سعی کنید در این فرآیند از یک ترازوی دیجیتال دقیق استفاده کنید تا بتوانید وزن هر جزء را قبل از مخلوط کردن، صحیح اندازه‌گیری کنید.

برای شروع با استفاده از یک میکسر برقی که بهترین ابزار برای مخلوط کردن رنگ اپوکسی بهداشتی می باشد هر جزء را به طور جداگانه در یک ظرف مجزا مخلوط کنید. پس از اینکار با نسبت از قبل تعیین شده ماده ی B را درون ظرف حاوی ماده ی A بریزید.

در مورد نسبت اختلاط به طور کامل در قوطی رزین و همچنین بهبود دهنده یا cure آورده شده است که می توانید مطالعه کنید. مدت زمان استاندارد برای میکس کردن مخلوط رنگ اپوکسی تقریبا ۳ دقیقه است که هر چقدر دور گردش میکسر بیشتر باشد این زمان کاهش می یابد. اما توصیه می شود به طور آهسته عملیات مرتبط با میکس کردن را انجام دهید چرا که در این حالت حباب های هوای درون ماده رنگی کاملاً از بین می رود.

پس از آماده سازی ترکیب نهایی بدون فوت وقت کار را شروع کنید چرا که رنگ اپوکسی بهداشتی نیز مانند کفپوش اپوکسی دارای زمان پوشش دهی کمتر از ۱ ساعت هستند.

نحوه ی میکس کردن رنگ اپوکسی بهداشتی

مزیت های کاربردی رنگ

مزیت های بسیاری را می توان برای رنگ اپوکسی برشمرد که برجسته ترین آن بهره گیری از تکنیک های مبتنی بر شیمی سبز یا همان به حداقل رساندن عناصر شیمیایی حلال می باشد. خاصیت ضدخوردگی در رنگ های بهداشتی برگرفته از یکسری روغن های مینرال یا معدنی که مقاومت فوق‌العاده بالایی در برابر خوردگی دارند.

آن ها به خوبی می توانند سطوح فلزی آهن و حتی فولاد را در برابر عوامل شیمیایی محیطی حفظ کنند. رنگ اپوکسی بیشتر برای مقاصد ضد رطوبتی و همچنین محافظت از دیگر پوشش های رنگی استفاده می شوند. از طرفی در صنایع مرتبط با فرآوری های نفتی و مواد شیمیایی، مخازنی وجود دارند که برای پوشش دهی سطوح داخلی آن ،پرایمر اپوکسی ایده آل ترین گزینه هستند، با این حال مخازن مدفون در خشکی و حتی پروژه های دریایی و دیگر محفظه های ذخیره ساز فلزی نیازمند پوشش دهی با رنگ اپوکسی بهداشتی هستند. رنگ اپوکسی بهداشتی نسبت به سایر پوشش های رنگی دارای امتیازات ویژه ای در خطوط لوله آب هستند که شامل :

  • از رشد قارچ های سطحی جلوگیری می کند
  • وزن کلی لوله را کاهش می دهد زیرا فلزات زنگ زده به جهت داشتن خوردگی های ناشی از واکنش با محیط غالباً وزن بیشتری نیز دارند.
  • هزینه های مرتبط با پمپاژ و مصارف انرژی را کاهش می دهد.
  • اگر در سطوحی داخلی اعمال شوند می توانند جریان سیالات را افزایش دهند.

ضخامت رنگ اپوکسی بهداشتی و رابطه ی آن با میزان پوشش دهی

رنگ اپوکسی بهداشتی در دو نوع سطح فلزی و بتنی قابل اعمال است. رنگ آمیزی تجهیزات و قطعات فلزی با هدف جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فلز انجام می شود. حال آنکه استفاده از انواع پرایمر زینک ریچ نیز می تواند بر درجه ی مقاومت فلز بیافزاید. از طرفی سطوح بتنی نیز با هدف حفظ ساختار و افزایش دوام و پایداری و از همه مهمتر یک زیبایی بصری ایده آل رنگ آمیزی می شوند.

طبیعتاً نمی توان هر دو نوع سطح را با یک ضخامت رنگ اپوکسی بهداشتی رنگ آمیزی کرد زیرا هر کدام جنس و متریال متفاوتی دارند. با این اوصاف میزان پوشش دهی آن ها نیز با يکديگر متفاوت خواهد بود. برای آنکه بتوانیم یک رقم نسبتا دقیقی را از میزان پوشش دهی رنگ ارائه دهیم ، ضخامت ۳۰۰ میکرومتر را به عنوان معیار قرار می دهیم. در این ابعاد فیلم رنگ اپوکسی بهداشتی می توان به ازای ۱ لیتر حدود ۳٫۲ متر مربع را رنگ آمیزی کرد. هر چقدر ضخامت را افزایش دهیم به همان نسبت میزان پوشش دهی کاهش می یابد و می توان رابطه ی کلی این دو پارامتر را به صورت عکس در نظر گرفت.

ضخامت رنگ اپوکسی بهداشتی و رابطه ی آن با میزان پوشش دهی

تنظیمات مرتبط با دستگاه های اسپری

دستگاه های اسپری یکی از تجهیزات رایج برای بکارگیری از رنگ اپوکسی بهداشتی می باشد که به جهت افزایش سرعت رنگ آمیزی در بسیاری از پروژه های عظیم صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته ی قابل تأملی که وجود دارد این است که از این دستگاه ها جهت ایجاد ضخامت های اندک رنگ استفاده می شود و معمولاً سطوح فلزی، مناسب پذیرش ابعاد فیلم اندک رنگ اپوکسی بهداشتی هستند. حال آنکه شما می توانید با استفاده از غلتک ها یک ضخامت حتی چند میلیمتری را روی سطح بتن ایجاد کنید.

البته غلتک ها تجهیزاتی هستند که در کنار کاردک ماله ها و تیغه های T شکل در پروژه های پوشش دهی بستر با اپوکسی کف بکارگیری می شوند. اما اگر قصد استفاده از اسپری ها را دارید لازم است که یکسری تنظیمات فنی و اصولی را روی آن ها پیاده سازی کنید تا بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند. اسپری بدون هوا رایج ترین این نوع از تجهیزات هستند که معمولاً با عنوان تجاری airless spray نیز شناخته می شوند.

نسبت پمپ استاندارد این اسپری ها باید روی ۲۸:۱ قرار گیرد و همچنین بهتر است دهانه و محل خروج سیال رنگ را روی ۰٫۴۵۷ تا ۰٫۶۶۰ میلیمتر تنظیم کنیم. البته در توضیحات ابتدایی این مقاله نیز ابعاد نازل بر حسب اینچ ذکر شد.

نکات ایمنی در استفاده از رنگ اپوکسی بهداشتی

شرکت رانا کیمیا فام، در صدر تولیدکنندگان محصولات رنگی

دانش فنی، تجربه ی کافی و بکارگیری از پرسنل متخصص در شرکت رانا کیمیا فام سبب شده است تا محصولات با کیفیتی از جمله رنگ اپوکسی در خط تولید این شرکت قرار گیرد. تبعیت از پروتکل ها و دستورالعمل های مبتنی بر استاندارد جهانی از عوامل در صدر قرار گرفتن این شرکت می باشد که همواره جزو امتیازات برجسته ی این مجموعه ی صنعتی می باشد. علاوه بر تولید محصولات استاندارد ، ارائه‌ی اطلاعات جامع و همچنين مشاوره های همه جانبه تا پایان پروژه در دستور کار این شرکت می باشد.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.