تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

پوشش آب بند بتن ؛ آب بندی سازه ها

پوشش آب بند بتن

پوشش آب بند بتن ؛ آب بندی سازه ها

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

بسیاری از سازه های بتنی همیشه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با اب در ارتباط هستند. این ارتباط ممکن است دائمی یا غیر دائمی باشد. اما سازه نیاز به پوشش آب بند بتن است که در برابر آسیب ها مقاوم شده و طول عمر بیشتری داشته باشد.

اصولا برای آب بندی بتن از روشها و پوشش های مختلفی استفاده می شود. می دانیم که بتن از محصولات اساسی و مهم در ساخت هر سازه ای است. و در هر مکانی استفاده می شود. در دال ها، در پی ها، زیرساخت های شهری، پانل های پیش ساخته، تمامی تجهیزات ابی و … .

بتن با داشتن مواد تشکیل دهنده ای همچون سیمان، ماسه، آب و سنگدانه، به راحتی در برابر آب آسیب پذیر بوده و می تواند از بین رود. به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب ها، نیاز به استفاده از پوشش آب بند بتن خواهیم داشت.

آب بندی سازه های بتنی کمک می کند تا این سازه دیگر در برابر آب و یا هر نوع آسیب دیگر از بین نرفته و طول عمر بیشتری داشته باشد. تمامی پوشش های آب بند دارای نمونه های مختلفی هستند که عملکردی مجزا دارند. به برخی از آنها در این محتوا اشاره خواهیم نمود.

ویژگی ها و مشخصات ساختاری پوشش آب بند بتن از نوع اکریلیک

  • این نوع پوشش آب بند بتن غالباً در ۱۰ رنگ مختلف قابل ارائه می باشد. اما به طور کلی پایه اصلی رنگدانه آنها سفید مایل به شیری می باشد.
  • اگر در محیط های غیر سرپوشیده و یا باز از این عایق رطوبتی استفاده می‌کنید نباید نگران فرسودگی آنها باشید. زیرا ساختار آنها به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در برابر اشعه های مخرب خورشید مقاومت کند.
  • تفاوتی ندارد که شما پوشش آب بند بتن را بر روی سطوح افقی اجرا می کنید و یا اینکه می خواهید آنها را بر روی سطوح عمودی قرار دهید. این عایق ها در هر دو مورد بهترین عملکرد را ارائه خواهند داد.
  • هیچ خطر یا ریسکی متوجه تکنسین های اجرایی نیست. در واقع این ترکیبات عاری از هر نوع ماده سمی و آسیب زننده هستند و عوامل اعمال کننده این رنگ ها با امنیت کامل می توانند این پوشش ها را اجرا کنند.
  • اگر پوشش آب بند بتن به صورت اصولی و با زیرسازی های اولیه اجرا شوند هیچ روزنه یا درزی در سطح خود نخواهند داشت.
  • لایه های این عایق رطوبتی پس از آن که به مرحله خشکی کامل رسید در طولانی مدت دچار ترک نمیشود. این ویژگی ارزشمند باعث افزایش طول عمر لایه عایق می شود.
  • این عایق ها انعطاف پذیری بسیار مناسبی دارند. به همین دلیل شما فرایند اجرای سهل و آسانی را در زمان استفاده از این مواد رنگی خواهید داشت.
  • چگالی و جرم در واحد حجم این پوشش های رنگی برابر ۱٫۳ کیلوگرم بر واحد متر مکعب می باشد. اما اگر شما یک ضخامت یک میلی متری را اجرا کنید می‌توانید مقدار مصرف رنگ را به ازای هر متر مکعب به ۱٫۵ کیلوگرم نیز برسانید.
  • پس از مدت زمان حدوداً ۸ ساعت لایه سطحی آنها خشک می شود. اما برای خشکی کامل نیاز به ۵ روز کامل دارند.

بهترین نمونه های پوشش آب بند بتن

  • آب بند های بتنی با عایق اکریلیک تک جزئی
  •  آب بندی های بتنی با پودر پلیمری
  • آب بندی بتنی با کریستال شونده ها یا نفوذگر ها
  • آب بندی بتنی با عایق الاستومری یک جزئی
  • آب بندی بتنی با عایق اکریلیک دو جزئی
  • آب بندی عایق پلی اورتان و …

همه این نمونه ها از جمله پوشش های آب بندی بتن به شمار می روند. مهمترین عملکردی که این پوشش ها برای سازه ها دارند، جلوگیری از نفوذ مایع به سطح بتن می باشد. با این عمل کمک می کنند تا شکل ظاهری سازه دچار آسیب نشده و از پایداری آن کاسته نشود.

اب بندی بتن ها با روش های مختلفی انجام می شود که می توانیم به برخی از آنها اشاره نماییم. مثلا برخی با استفاده از پوشش های نفوذگر اقدام به اب بندی می نمایند، و برخی دیگر از طریق تزریق مایع در حین ساخت پروژه.

پوشش آب بند بتن

زمانی که شما از پوشش آب بند بتن در حین ساخت سازه استفاده نمایید، مسلما می تواند تاثیر بیشتری بر سازه داشته باشد. مثلا نفوذپذیری بتن نسبت به هر گونه مایعی کم می شود. علاوه بر آن می توان با استفاده از افزونه ها و واتراستاپ ها، درزهای مختلف را در بتن به راحتی مسدود نمود.

البته همه این ویژگی ها زمانی رخ خواهد داد که در حین استفاده از این پوشش ها در سازه، روند اجرایی و بکارگیری آن را با دقت انجام دهید. می دانیم که بتن ها به طور کلی از سنگ تهیه می شوند. از این رو سنگ ها به صورت کلی و طبیعی دارای قدرت چسبندگی و اتصال نیستند.

از این رو نیاز به خمیر هایی از اب و سیمان خواهیم اشت تا بتوانیم این سنگ ها را در کنار هم بچسبانیم. پس با استفاده از آب بند بتن می توانیم این اتصال را از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار نماییم.

کاربرد های مختلف آب بندی بتن

موارد استفاده از آب بند ها بسیار زیاد است. اما مهمترین محل هایی که به استفاده از آب بند نیاز دارند، اصولا استخر ها، مخازن اب، پارکینگ ها، بام، تونل ها، اسکله ها، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه ها، خانه های فاضلاب، سد ها و … می باشند.

استفاده از پوشش آب بند بتن به دو روش انجام می شود. یا پس از ساخت، یا در حین ساخت سازه. کسانی که از آب بندی پس از ساخت استفاده می کنند، این مایع را همچون پوششی ثانویه ای، بر روی سطح بتن می زنند. یا آن را از طریق روش تزریق، به درون بتن منتقل می کنند.

برای انجام این روش باید برخی شرایط را مورد بررسی قرار دهید. مثلا کیفیت شیمیایی و اسیدی اب، مدت زمانی که برای آب بندی نیاز دارید، شرایط عمل آوری مایع، جهت آب و میزان فشار ان و… بسیار از اهمیت برخوردار است.

در روش دوم، از پوشش آب بند بتن در حین ساخت استفاده می شود. باید در این حالت آب بندی جسم بتن و آب بندی ترک ها و درزها همزمان انجام می شود، از این رو ممکن است تغییراتی در اسلامپ ایجاد شود، که نیاز به برخی افزودنی ها خواهد داشت.


مقالات زیر میتواند برای شما مفید باشد :

    بدون دیدگاه

    متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.