تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

روش اجرای کفپوش اپوکسی

روش اجرای کفپوش اپوکسی

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

کفپوش اپوکسی یکی از بادوام ترین و سخت ترین پوشش های رنگی است که می‌تواند برای سطوح کف مورد استفاده قرار گیرد. این کفپوش ها به جهت ساختار مستحکم خود محبوبیت بسیار بالایی در محیط های صنعتی دارند. اما این بدان معنا نیست که شما در محیط های کم تنش نیز نتوانید از آنها استفاده کنید. چرا که یکی از کاربردهای گسترده آن ها استفاده از کفپوش اپوکسی برای منزل می باشد. در این مقاله قصد داریم به توضیح روش اجرای کفپوش اپوکسی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

برای این که بتوانید به روش اجرای کفپوش اپوکسی بپردازید لازم است که یک ارزیابی دقیق نسبت به کف سازه داشته باشید اینکه آیا کفپوش اپوکسی مناسب سطح بستر سازه شما است یا خیر؟ بعد از آن میتوانید به مراحل مرتبط با آماده سازی و اجرای سیلر اپوکسی در کف بپردازید.

با توجه به دو جزئی بودن این پوشش های کف معمولاً روش اجرای کفپوش اپوکسی می تواند قدری دشوار باشد اما اگر به کار خود متعهد و دارای تجربه کاری باشید می توانید عملیات پوشش دهی را انجام دهید. اما همواره پیشنهاد می شود روش اجرای کفپوش اپوکسی را به پیمانکاران واجد شرایط بسپارید تا کیفیت پایان کار مطلوب و رضایت بخش باشد.

اطمینان از سازگاری رزین اپوکسی برای کف

  • بررسی رطوبت موجود در سطح کف : برای این کار از یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید. چهار طرف آن را با استفاده از چسب به سطح کف بچسبانید. بعد از ۲۴ ساعت گوشه پلاستیک را بلند کنید تا ببینید که آیا رطوبتی وجود دارد یا خیر؟ اگر زیر پلاستیک کاملاً خشک بود می‌توانید عملیات استفاده از کفپوش اپوکسی را آغاز کنید.
  • بررسی آبگریز بودن سطح کف: یک فنجان آب را در سطح کف بریزید. اگر آب در روی کف می غلتد بدان معنی است که بستر کف یک خاصیت آب گریز دارد که معمولاً با اصطلاح علمی beads up شناخته می شود. در چنین سطوحی نمی توان به اجرای کفپوش اپوکسی پرداخت.
  • خشک شدن سطوح تازه بتن ریزی شده: اگر به تازگی در کف سازه خود بتن ریزی کرده اید بهتر است که حدود یک ماه صبر کنید تا کاملاً خشک شوند. زیرا نمی‌توان روی بتن های مرطوب کفپوش اپوکسی را اجرا کرد.
  • حذف رنگ های قدیمی: اگر قبلاً از کفپوش پلی اورتان یا لاتکس استفاده کرده اید و الان دچار تخریب ساختاری شده اند بهتر است به طور کامل آنها را از سطح کف حذف کنید. زیرا کفپوش اپوکسی هیچ‌گونه سازگاری با اینگونه رنگ ها ندارند.

اطمینان از سازگاری رزین اپوکسی برای کف

آماده سازی سطح و اجرای پرایمر

آماده سازی سطح یکی از اولویت های اصلی در نصب کفپوش اپوکسی میباشد. به همین دلیل باید به دقت اجرا شوند. در ذیل چند اقدام اساسی را در این مورد آورده ایم.

  • حذف لکه های روغنی و چربی : می توانید از محلول های چربی گیر صنعتی استفاده کنید. این ترکیبات به قدری قوی هستند که می توانند هر گونه چربی یا ماده روغنی را از سطح کف پاک کنند.
  • سنباده زنی کف : بهتر است از دستگاه های سنباده زنی برای صاف و صیقلی کردن سطح کف استفاده کنید. این دستگاه ها می توانند سطحی هموار و یک دستی را ایجاد کنند.
  • استفاده از جاروبرقی صنعتی : از دستگاههای وکیوم یا جاروبرقی های صنعتی برای حذف گرد و غبار موجود که در عملیات سنباده زنی ایجاد شده‌اند استفاده کنید.
  • شستشوی کف : شستشوی کف با آب میتواند کلیه ذرات ریز پراکنده در سطح کف را پاک کند.
  • استفاده از موریاتیک اسید یا هیدروکلریک اسید: به ازای هر ۴.۵ تا ۶.۵ متر مربع به حدود ۹۵۰ میلی لیتر موریاتیک اسید احتیاج دارید. لازم است که ۱ قسمت از این اسید را همراه با ۳ قسمت سیال آب میکس کنید. سپس با استفاده از اسپری بر روی کف اعمال کنید.
  •  خنثی کردن اسید: حدود ۲۴۰ میلی لیتر بیکینگ سودا (baking soda) را با ۳۸۰۰ میلی لیتر یا یک گالن آب میکس کنید. سپس آن را روی سطح کف بریزید تا اسید کاملا خنثی شود.
  • شستشوی مجدد: مجدداً سطح کف را با آب شستشو دهید تا کلیه مواد خنثی کننده و اسید ها پاک شوند. سپس منتظر باشید تا سطح کف کاملا خشک شود.
  • ترمیم ترک ها: کلیه ترک های سطح کف را با استفاده از مواد مخصوص یا پرکننده های اپوکسی ترمیم کنید تا سطحی صاف و بدون نقصی را داشته باشید.
  • اجرای پرایمر اپوکسی: پرایمر کفپوش اپوکسی باعث می شود تا لایه های رویه کفپوش مقاومت و استحکام بالایی را داشته باشند. بعد از اجرای پرایمر اجازه دهید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت کاملا خشک شود.

آماده سازی سطح و اجرای پرایمر

انتخاب و میکس کردن دو جزء کفپوش اپوکسی

  • انتخاب کفپوش اپوکسی پایه آب یا پایه حلال :  میان این دو نوع کفپوش یکی را انتخاب کنید. کفپوش های پایه حلال چسبندگی خوبی دارند و در رنگ های متنوع عرضه می شوند. اما کار کردن با آنها ریسک بالایی دارد. در مقابل کفپوشهای پایه آب شفاف هستند و هیچ گونه بخارات خطرناکی را ندارند.
  • میکس کردن دو جزء کفپوش اپوکسی : همانطور که میدانید برای اجرای کفپوش اپوکسی نیاز است که دو جزء آن را با یکدیگر ترکیب کنید. نسبت اختلاط آنها را باید کاملاً رعایت کنید که این نسبت معمولاً در اطلاعات مرتبط با محصول در زمان خرید به شما ارائه خواهد شد. البته اکثر تکنسین های اجرای کفپوش آگاهی لازم را از این موضوع دارند.

اجرای کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی معمولاً بعد از اعمال پرایمر در دو لایه میانی و لایه پایانی انجام میشود. این مواد رنگی با استفاده از تجهیزات به نسبت ساده مانند کاردک ماله ها و تیغه ها بر روی سطح کف پخش می شوند. بعد از گسترده کردن کفپوش اپوکسی از غلتک ها برای صاف و هموار کردن آنها استفاده می شود. بکارگیری از غلتک ها باید به گونه‌ای باشد که ضخامت کفپوش در کلیه سطوح یکسان به دست آید. این نکته را به یاد داشته باشید که پس از اختلاط دو جزء رزین و هاردنر شما حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه فرصت دارید تا به اجرای کفپوش اپوکسی بپردازید.

اجرای کفپوش اپوکسی

دریافت مشاوره و راهنمای خرید از شرکت رانا کیمیا فام

جهت دریافت مشاوره در حوزه خرید محصولات کفپوش اپوکسی و همچنین طرح سوالات خود می توانید با شرکت رانا کیمیا فام تماس حاصل فرمایید. کارشناسان و مشاورین شرکت سعی می‌کنند اطلاعات جامع و کافی را در مورد هر کدام از محصولات رنگی خدمت مشتریان گرامی ارائه دهند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.