تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

روش های جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان

روش های جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان

روش های جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

نفوذ رطوبت به داخل ساختمان یکی از مخرب ترین اتفاقاتی است که می تواند برای یک سازه به وجود آید. تفاوتی ندارد که شما از چه نوع متریال و موادی برای ساخت سازه خود استفاده کرده اید. ممکن است شما نمای سیمان کاری شده و یا سنگی داشته باشید. در همه موارد رطوبت قابلیت آن را دارد که به صورت تدریجی بر روی سخت ترین سطوح حتی فلزات تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی استفاده از یک عایق رطوبتی مناسب همواره جزو اولویت های اصلی محسوب می شود.

در ادامه مقاله قصد داریم در ارتباط با راه های نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و اینکه رطوبت از چه نقاطی می تواند باعث آسیب به سازه شود. همچنین در ارتباط با روش های جلوگیری از نفوذ رطوبت نیز صحبت خواهیم کرد. پس این مقاله را از دست ندهید چرا که نکات فوق العاده مهمی ارائه خواهیم داد.

رطوبت از چه نقاطی وارد ساختمان میشود؟

به طور کلی سه ناحیه مهم در ساختمان وجود دارد که رطوبت از طریق آن ها قابلیت نفوذ به بافت سازه را دارد. اما این سه نقطه دقیقاً کجای سازه قرار دارند؟ در ذیل به طور مفصل به شرح آن می پردازیم.

  • بام ساختمان

بام ساختمان و یا همان پشت بام را می توان از نقاط اصلی و مهم در یک سازه قلمداد کرد. با توجه به سطح افقی که پشت بام دارد یک بستر عالی برای جمع شدن آب باران و سپس نفوذ از طریق منافذ ریز سطح می باشد. یکی از معضلات واحدهایی که در طبقه آخر یک ساختمان مسکونی قرار دارند دقیقاً نم زدگی سقف می باشد. بروز نم غالباً هزینه تعمیر و اصلاح بالایی دارد و برای حذف این هزینه ها استفاده از عايق رطوبتی پشت بام ضروری است.

  • دیواره اصلی

دیوار اصلی یک ساختمان نیز قابلیت جذب رطوبت را دارد. البته اگر شما از یک پوشش رنگی یا عایق رطوبتی مناسب استفاده نکرده باشید. نفوذ رطوبت در نماهای سنگی می تواند باعث سست شدن سازه و در نماهای سیمانی نیز منجر به ترک های کوچک و بزرگ و در نهایت ریزش و تخریب بخشی از دیواره شود. به همین دلیل برای آنکه زیبایی و ماندگاری نما یا دیواره اصلی سازه حفظ شود یک پوشش ضد آب می تواند چاره کار باشد.

  • درز پنجره ها

بسیاری از ساختمان های مسکونی که تحت عنوان واحدهای انبوه ساز شناخته می‌شوند. به جهت افزایش سرعت ساخت و ساز عملاً در فرایند نصب پنجره ها درزگیری های لازم انجام نمی شود. در واقع این مسئولیت برعهده مالک ساختمان واگذار خواهد شد که نباید اینگونه باشد. در مورد اکثر پنجره های دوجداره مشکل نفوذ رطوبت و سیالات باران از کناره پنجره همواره مورد شکایت ساکنان بوده است. به طوری که اگر به این درزها و روزنه ها و همچنین اصلاح و ترمیم آن ها توجه نکنید میتواند در بلند مدت بخش اعظمی از دیوار کنار پنجره را کاملاً تخریب کند.

رطوبت از چه نقاطی وارد ساختمان میشود؟

طریقه جلوگیری از نفوذ رطوبت در بام ساختمان

برای آنکه بتوانید از نفوذ رطوبت در بام ساختمان جلوگیری کنید می توانید از عایق رطوبتی پشت بام استفاده کنید. این عایق ها معمولاً با نام عایق رطوبتی قیری شناخته می شود که از لحاظ نوع ساختار به شکل پوشش های رنگی می باشند. اینها تفاوت بسیار زیادی با پوشش های ایزوگام دارند. در واقع این رنگ ها یا بهتر بگویم عایقهای رطوبتی از تکنولوژی جدید و متفاوتی فرموله شده اند که تا به امروز اکثر کاربران رضایت کافی از آنها داشته اند.

اگر به هر طریقی بخواهید ضخامت پوشش را افزایش دهید می توانید از یک لایه فایبرگلاس یا پوشش های کنفی استفاده کنید. در این صورت سه لایه رنگ باید اجرا شود که در ابتدا یک لایه از عایق رطوبتی قیری اعمال می شود. سپس روی آن پوشش فایبرگلاس و در نهایت نیز مجددا یک لایه عایق رطوبتی دیگر اجرا خواهد شد.

چگونه از نفوذ رطوبت در دیواره سازه جلوگیری کنیم؟

برای پوشش دهی دیواره سازه شما می توانید از انواع سنگ نما و یا عایق رطوبتی اکریلیک که از لحاظ رنگ سفید مایل به شیری هستند استفاده کنید. البته با توجه به نوع سطح استفاده از یک لایه پرایمر نیز توصیه می‌شود. زیرا پرایمرها موادی هستند که می توانند تا حد بسیار زیادی نقایص ریز سطح را پر کنند. لذا زمانی که شما یک عایق رطوبتی آکریلیک بر روی پرایمر اجرا می کنید میزان مصرف آن فوق‌العاده کاهش می یابد.

چرا که با اعمال پرایمر لایه های رنگی پایانی میزان قابل توجهی از حجم خود را صرف پر کردن ترکهای ریز نخواهند کرد. از طرفی این رنگ ها بگونه ای ساخته شده اند که از لحاظ زیبایی نیز می‌توانند چهره ساختمان را کاملاً تغییر دهند. لذا دو رکن اساسی افزایش مقاومت سطح و معیار های زیبایی شناختی در تولید رنگ های نما مد نظر قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ مورد از مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

چگونه از نفوذ رطوبت در دیواره سازه جلوگیری کنیم؟

نفوذ رطوبت از درز پنجره ها و روش جلوگیری از آن

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از روزنه ها و درز های پنجره شما می توانید از انواع چسب های درزگیر که ویسکوزیته بسیار بالایی دارند استفاده کنید. این درزگیرها در مقایسه با انواع عایق رطوبتی و همچنین رنگ ها از غلظت بالاتری برخوردار هستند. انعطاف پذیری مناسبی دارند و در اثر لرزش های ریز پنجره دچار ترک و خوردگی نمیشوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که شما باید ابتدا از قسمت بیرون پنجره کلیه گرد و غبار ها و آلودگی های کنار پنجره را پاک کنید تا قدرت چسبندگی درزگیر پنجره افزایش یابد.

البته نمونه های دیگری از درزگیرها با عنوان چسب آکواریوم نیز وجود دارند که شما می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. این چسب ها از لحاظ ساختار درجه انعطاف پذیری بالایی دارند و پس از آن که خشک می شوند بافتی به شکل لاستیک ایجاد میکنند. طول عمر بیشتری دارند و شما با یک بار اجرای آنها می توانید تا چندین سال درز های پنجره را در برابر نفوذ رطوبت کاملاً پر کنید.

نفوذ رطوبت از درز پنجره ها و روش جلوگیری از آن

مشاوره قیمت و خرید انواع عایق رطوبتی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام به عنوان یک تولید کننده صنعتی تنوع بالایی را در محصولات عایق رطوبتی خود دارد. این ترکیبات طبق استانداردهای تعریف شده بین المللی تولید و فرآوری می شوند و کیفیت فوق العاده بالایی دارند. مشتریان گرامی می توانند جهت دریافت قیمت دقیق این محصولات و همچنین سفارش حجم درخواستی با کارشناسان ما در تماس باشند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.