تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

حلال رنگ ترافیکی چیست؟

حلال رنگ ترافیکی چیست؟

حلال رنگ ترافیکی چیست؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

حلال رنگ ترافیکی یک نوع ماده رقیق کننده میباشد که به رنگ پایه با یک درصد مشخص اضافه می شوند. این ترکیبات باعث می‌شوند تا ویسکوزیته یا گرانروی رنگ تنظیم شود. اصولاً زمانیکه حلال یا ماده رقیق کننده به ماده رنگی اصلی اضافه می‌شود منجر به آن خواهد شد تا ویسکوزیته رنگ کاهش یابد. با کاهش این متغیر شرایط اعمال رنگ سهل و آسان می شود. همانطور که می‌دانید رنگها در حالت خام دارای چگالی بسیار بالایی هستند.

در چنین شرایطی قطعاً نمی‌توان آنها را روی سطح اعمال کرد چرا که به خوبی در سطح کار پراکنده نمی شوند. رنگهای ترافیکی معمولاً از حلال آب یا حلال های شیمیایی و نفتی استفاده می کنند. طبیعتاً رنگ ترافیکی پایه آب سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد. حال آنکه دیگر حلال ها به جهت ماهیت شیمیایی که دارند دارای ترکیبات آلی فرار می باشند و استفاده از آنها قاعده خاص خود را دارد. استفاده از حلال رنگ ترافیکی معمولا برای یک سری اهداف مشخص انجام می شود.

این اهداف معمولاً شامل افزایش سرعت خشک شدن رنگ، ارتقاء دوام و ماندگاری رنگ ترافیکی، آماده سازی رنگ برای اسپری کردن آنها با استفاده از دستگاه های مخصوص، ارتقا کیفیت رنگ پس از پایان کار، افزایش قدرت چسبندگی رنگ و افزایش انعطاف پذیری آن می باشد. در ادامه این مقاله جزئیات بیشتری را در مورد این ماده ارزشمند مطرح خواهیم کرد تا بیشتر با اهمیت وجود آنها آشنا شوید.

نحوه به کارگیری از حلال رنگ ترافیکی

هر تینر یا ماده رقیق کننده سازگاری با یک رنگ به خصوصی را دارد. شما نمی توانید از یک نوع حلال رنگ ترافیکی برای تمامی رنگ ها استفاده کنید. به طور مثال حلالی که برای رنگ ترافیکی اکریلیک تعریف شده است و مناسب می باشد از نوع rana thinn 60 است. حلال رنگ ترافیکی برای رنگ های ترافیکی سرد و ترموپلاست کاملا با یکدیگر متفاوت می باشد. از طرفی شما نمی‌توانید حلال رنگ ترافیکی سرد را به رنگ ترافیکی ترموپلاست اضافه کنید چرا که این کار باعث می شود رنگ شما قابلیت استفاده را نداشته باشند.

اما سوال مهمی که در مورد اختلاط رنگ مطرح می شود این است که ما چه مقدار از حلال رنگ ترافیکی را استفاده کنیم؟ به عنوان یک قاعده کلی معمولاً درصد حجم بکارگیری حلالها تقریباً برابر ۱۰ درصد حجم نهایی ماده رنگی می باشد. حتماً توجه داشته باشید که پس از اختلاط رنگ و تینر مراحل رنگ آمیزی را بعد از ۳ الی ۵ دقیقه آغاز کنید. هیچگاه اجازه ندهید که بین اختلاط رنگ با حلال و لحظه ی اجرای آن فاصله طولانی ایجاد شود.

مقاله پیشنهادی: انتخاب عوامل مؤثر در ایفای نقش حفاظتی رنگ های صنعتی 

نحوه به کارگیری از حلال رنگ ترافیکی

استفاده از حلال رنگ ترافیکی استاندارد

یکی از موضوعات مهمی که در زمان آماده‌سازی رنگ ترافیکی همواره باید رعایت شود این است که از حلال های مخصوص رنگ استفاده کنید. اضافه کردن ترکیبات رقیق کننده غیر استاندارد می تواند غلظت رنگ را دچار مشکل کند. مواردی که ممکن است به علت استفاده از حلال های نامناسب ایجاد شود عبارتند از:

  • پوسته شدن رنگ پس از خشکی کامل

استفاده از حلال نامناسب باعث می شود که رنگ پس از آن که کاملا خشک شد با کوچکترین نیرو و تنش از سطح بستر جدا شده و اصطلاحاً پوسته شوند. این حالت نه تنها زیبایی کار را از بین می‌برد بلکه باعث می‌شود تا شما یک هزینه مجدد برای آماده سازی سطح و اجرای رنگ آمیزی مجدد صرف کنید.

  • نداشتن چسبندگی بالا بر روی سطح بستر

نداشتن چسبندگی مناسب یکی از معضلات دیگری است که در به کارگیری حلال رنگ ترافیکی غیر استاندارد ایجاد می‌شود. زمانی که رنگ به سطح کار به خوبی نچسبد قطعاً دارای عمر و دوام پایینی خواهد بود. حال آنکه در محیط های پر ترافیک المان چسبندگی رنگ فوق العاده اهمیت دارد.

  • نرخ پراکندگی پایین

نرخ پراکندگی یا نرخ گسترش رنگ یکی از متغیرهای اساسی و مهم در رنگ آمیزی می باشد. این متغیر نشان می دهد که رنگ شما تا چه حد قدرت پوشش دهی دارد. به بیان ساده تر اینکه رنگ ترافیکی شما به ازای یک حجم معین چه مساحتی را میتواند رنگ آمیزی کند. قطعاً استفاده از حلال رنگ ترافیکی غیر استاندارد باعث می شود تا شما به ازای یک حجم معین مساحت کمتری را رنگ آمیزی کنید.

مقاله پیشنهادی: آستر آلکیدی

استفاده از حلال رنگ ترافیکی استاندارد

رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از حلال رنگ ترافیکی

  • در زمان استفاده از حلال رنگ ترافیکی حتماً از لباس مخصوص و دستکش استفاده کنید تا هیچ گونه تماسی با این گونه ترکیبات شیمیایی نداشته باشید.
  • زمانی که قصد دارید حلال رنگ ترافیکی را به ترکیبات رنگ پایه اضافه کنید سعی کنید هیچگونه عجله‌ای در فرایند اختلاط نداشته باشید. همواره مراحل کار را به آرامی انجام دهید.
  • در استفاده از حلال ها و تینر های رنگ زیاده روی نکنید چراکه مقدار استاندارد و تعریف شده ای دارند که باید طبق همان به محلول رنگ اضافه شوند.
  • در صورت بلعیدن ناخواسته در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام باز کردن درب تینر در صورتی که در فضای بسته قرار دارید حتماً از دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده کنید تا بتوانید بخارات حاصل از این ماده را به فضای باز هدایت کنید.
  • در صورت تماس فیزیکی حلال رنگ ترافیکی با چشم ها حتماً آنها را را بشویید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که حلال های رنگ و به طور کلی تینرها قابلیت اشتعال دارند. بنابراین اگر از تجهیزات و دستگاه های احتراقی در نزدیکی محل رنگ‌آمیزی خود استفاده می کنید حتماً آنها را از محل دور کنید تا بتوانید در بالاترین سطح ایمنی مراحل رنگ آمیزی را ادامه دهید.
  • اطلاعات مرتبط با ماده رقیق کننده را که بر روی بسته آن قرار دارد مطالعه کنید تا با نحوه استفاده از آن به طور کامل آشنا شوید.
  • وجود رطوبت، گرما و نور مستقیم خورشید برای تینرها مضر می باشد بنابراین آنها را در زمان انبارداری در محیطی مناسب نگهداری کنید.

مقاله پیشنهادی: استفاده از کفپوش اپوکسی برای سالن های بدنسازی

مشاوره قیمت و خرید انواع حلال و پوشش های رنگی از شرکت رانا کیمیا فام

مشاوره قیمت و خرید انواع حلال و پوشش های رنگی از شرکت رانا کیمیا فام

مشتریان گرامی می توانند جهت دریافت مشاوره در حوزه خرید انواع حلال و همچنین انواع رنگ ترافیک با شرکت رانا کیمیا فام تماس حاصل فرمایند. متخصصین شرکت سعی می کنند جامع‌ترین و کامل‌ترین اطلاعات را در این حوزه به مشتریان ارائه دهند تا بتوانند مراحل خرید خود را با آگاهی و شناخت بالا انجام دهند.

 

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.