تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

آشنایی با ویژگی های رنگ مخازن گازوئیل و نکات لازم برای خرید

آشنایی با ویژگی های رنگ مخازن گازوئیل و نکات لازم برای خرید

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

کاربرد مخازن در صنعت نفت و پتروشیمی اهمیت زیادی داشته و به همین دلیل، نگهداری از آنها مسئله ای مهم و حیاتی می باشد. با توجه به اینکه مخازن گازوئیل به طور مداوم در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، در صورت خوردگی، زنگ زدگی یا پوسیدگی مشکلات زیادی ایجاد خواهند کرد. از این رو برای جلوگیری از فرسودگی آنها، باید به نوع رنگ مخازن گازوئیل دقت زیادی داشته باشید.

برای خرید این رنگ باید محصولی را انتخاب کنید پوششی مقاوم و با دوام بر روی مخزن ایجاد کرده و مخزن را در برابر پوسیدگی یا زنگ زدگی مقاوم نماید. بنابراین انتخاب بهترین رنگ برای مخزن گازوئیل می تواند از بروز مشکلات جدی یا خسارات مالی جلوگیری نماید. ما در این مقاله تمام نکات لازم در مورد رنگ این مخازن را برای شما بیان خواهیم کرد تا انتخابی آگاهانه برای خرید رنگ مخزن داشته باشید.

رنگ استاندارد مخازن گازوئیل

طبق سفارش نامه سازمان استاندارد، برای هر یک از مخازن حمل گاز و مایعات، رنگ مخصوصی تعیین شده تا مشخصات هر مخزن با مشاهده رنگ قابل تشخیص باشد. همچنین اکثر انبارها و کارگاه ها از سوخت های مختلف برای استفاده از کامیون، لیفتراک یا گرمایش استفاده می نمایند. بنابراین استفاده از یک رنگ ثابت برای گازوئیل، نفت، بنزین و …، ایمنی افراد و تجهیزات را تامین کرده و از بروز خطرات جدی جلوگیری می نماید. افراد با مشاهده رنگ هر مخزن، از نوع ماده درون آن مطلع شده و مراقبت های لازم جهت تخلیه سوخت را انجام می دهند.

رنگ تعیین شده برای مخازن سوخت به صورت زیر می باشند:

  • قرمز: بنزین
  • آبی: نفت سفید
  • زرد: دیزل (گازوئیل)
  • سبز: انواع روغن

علاوه بر این، جنس و نوع رنگ هر مخزن متفاوت بوده و به نوع سوخت بستگی خواهد داشت. رنگ استاندارد مخازن گازوئیل و دیگر سوخت ها باید به گونه ای باشند که علاوه بر پوشش دهی مقاوم، از مرغوبیت خاصی جهت رنگ آمیزی برخوردار باشند.

رنگ استاندارد مخازن گازوئیل

رنگ مخازن گازوئیل از چه نوعی هستند؟

رنگ مخصوص مخازن سوخت، برای نگهداری از سطح داخلی مخزن و در لایه اول و میانی سیستم های پوشش دهنده به کار برده می شوند. از آنجایی که سوخت و مواد شیمیایی بسیار حساس بوده و به مراقبت شدید نیازمندند، رنگ این مخازن باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند. برای رنگ آمیزی مخازن سوخت از رنگی متناسب با نوع سوخت استفاده می نمایند که در میان آنها می توان به اپوکسی مخازن سوخت، اپوکسی مخازن گازوئیل و نفت و … اشاره کرد. رنگ مخازن گازوئیل از نوع پلی آمیدی بوده که در مقایسه با رنگهای مشابه با خود، به عنوان بهترین رنگ برای مخزن گازوئیل شناخته می شود.

انواع رنگ مخازن

به طور کلی رنگ آمیزی مخازن با یک رنگ مقاوم و مرغوب، طول عمر آنها را افزایش داده و از فرسودگی آنها جلوگیری می نماید. رنگ های مورد استفاده برای مخازن سوخت عبارتند از:

پرایمر اپوکسی زینک ریچ

زینک ریچ اپوکسی یک پرایمر دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی و پلی آمید شامل پودر روی خالص می باشد. این پرایمر از سطوح آهنی و فلزی محافظت کرده و از خوردگی جلوگیری می کند. در صورت بروز خورندگی، به دلیل وجود روی، تنها اپوکسی زینک ریچ دچار آسیب شده و به سطح زیرین (آهن) صدمه ای وارد نخواهد شد. این پرایمر ضخامت استانداردی داشته و با سرعت مناسبی خشک خواهد شد. امکان استفاده از اپوکسی زینک ریچ به عنوان یک لایه پوششی و رنگ رویه مخازن وجود خواهد داشت. این پرایمر در محیط های خورنده صنعتی، مخازن، خط لوله و … مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ اپوکسی مخازن سوخت

رنگ اپوکسی مخازن سوخت باید در برابر حلال ها، مواد شیمیایی و نفتی، مقاومت و دوام زیادی باشند. همچنین از چسبندگی و استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و مقاومت مکانیکی زیادی داشته باشند. این رنگ به عنوان آستری اپوکسی مخازن سوخت و آخرین پوشش تاسیسات مکانهای صنعتی استفاده می شود.

انواع رنگ مخازن

رنگ پلی اورتان

این رنگ صنعتی دو جزئی بوده و از دو ماه مختلف تشکیل شده که پیش از رنگ آمیزی نیاز به ترکیب خواهند داشت. این رنگ از مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی برخوردار بوده و از تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر روی تاسیسات صنعتی جلوگیری می نماید. معمولا از پلی اورتان برای رنگ آمیزی آخرین لایه سیستم های چند لایه استفاده می کنند. این ماده برای رنگ مخازن گازوئیل، خط لوله، اسکله فلزی و … به کار برده شده و در آفتاب و دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد بسیار مقاوم است.

رنگ اپوکسی گلس فلیک

علاوه بر رنگ اپوکسی که برای مخازن سوخت استفاده می شود، رنگ گلس فلیک بر پایه رزین اپوکسی بوده و مخصوص رنگ آمیزی مخازن و خط لوله می باشد. این رنگ دو جزئی بوده و از مقاومت بالایی در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی برخوردار است. به دلیل وجود پرک های شیشه در این رنگ، امکان نفوذ آب بسیار کاهش می یابد. به همین دلیل این رنگ یک پوشش دهی سخت روی سطح ایجاد می کند. اپوکسی گلس فلیک در برابر ضربه، ساییدگی، روغن معدنی، آب دریا، مواد شیمیایی و هیدروکربن های آلیفاتیک بسیار مقاوم می باشد.

نحوه رنگ آمیزی مخازن گازوئیل چگونه است؟

  • اجرای سندبلاست با فشار قوی
  • پاکسازی سطح مخازن از گرد و غبار و آلودگی
  • اجرای لایه پرایمر
  • لایه میانی پوشش مخزن
  • اجرای آخرین لایه با در نظر گرفتن ضخامت میکرونی استاندارد

خرید رنگ مخازن گازوئیل از رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام یکی از مجهزترین تولیدکنندگان رنگ های صنعتی می باشد. در این مجموعه محصولاتی مانند رنگ صنعتی، رنگ ساختمانی، کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان با بهترین کیفیت و مقاومت تولید می شوند. در صورتی که قصد خرید رنگ مخازن گازوئیل با بهترین دوام و کیفیت را دارید، می توانید محصولی مقاوم در برابر انواع عوامل فیزیکی و شیمیایی از رانا کیمیا فام تهیه نمایید.

سخن آخر

رنگ مخازن گازوئیل باید در تناسب با نوع سوخت بوده و استحکام بالایی در برابر واکنش های فیزیکی و شیمیایی داشته باشد. در این صورت آسیبی به مخزن، گازوئیل، تجهیزات و افراد برای تخلیه سوخت وارد نکرده و به خوبی از مخزن محافظت خواهد کرد.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.