تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

انواع رنگ مقاوم به حرارت

انواع رنگ مقاوم به حرارت

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

رنگ نسوز همانطور که از نام آن کاملاً مشخص است در برابر حرارت و دماهای بسیار بالا مقاومت خوبی دارند. اصولاً سطح بستر هایی که دارای دمای بسیار بالایی هستند قابلیت پذیرش رنگ های معمولی را ندارند به همین دلیل در صورت استفاده از این رنگ ها در مدت کوتاه کاملاً از بین خواهند رفت. سطوحی که غالباً انرژی گرمایی را از خود عبور میدهند، فلزات هستند.

هیچ عنصری غیر از فلز نمی تواند با این شدت تحت تاثیر عوامل حرارت زا قرار بگیرد. به طور مثال یک لوله یا مخزن فولادی را که حامل سیال پر حرارت است در نظر بگیرید. این قطعات فلزی تا حدودی همان دمایی را پیدا می کنند که سیال مورد نظر در آن دما است. بنابراین ما باید از رنگ هایی استفاده کنیم که بتوانند این درجه حرارت بالا را تحمل کند. رنگ های نسوز از آن دسته رنگ‌هایی می باشند که دو امتیاز بسیار مهم را در زمان قرار گرفتن روی فلزات فراهم می کنند.

اول آنکه این رنگها می توانند در قبال حرارت بالایی که این فلزات دارند کاملاً خنثی باشند و هیچ گونه تغییری در ساختار خود ایجاد نکنند و دوم آنکه می توانند در چنین شرایطی فلز را از زنگ زدگی و خوردگی محافظت کنند. در این مقاله قصد داریم چند نمونه از پرکاربردترین انواع رنگ مقاوم به حرارت را همراه با ویژگی های آن توضیح دهیم تا با دریافت اطلاعات کافی بتوانید مناسب ترین رنگ را انتخاب کنید.

رنگ مقاوم به حرارت سرامیکی

رنگ مقاوم به حرارت سرامیکی کاربردهای بسیار بالایی دارند به طوری که شما می توانید آنها را در تجهیزات موجود در زیر دریا و یا حتی قطعات موجود در موتورهای خودرو و به طور کلی در هر بستری که دارای دمای بالایی هستند قابلیت استفاده دارند. پوشش های رنگی سرامیکی پس از اعمال و خشک شدن کامل دارای لایه ای بشدت سخت و مقاوم می باشند.

برخی از فرمولاسیون های خاص این نوع از رنگ های نسوز قابلیت تحمل دمای ۲۰۰۰ درجه فارنهایت را دارد و در این دما کاملاً پایدار هستند و هیچگونه تغییری در ساختار آن ها ایجاد نمی شود. این رنگ ها قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند به همین دلیل سازگاری و هماهنگی لازم با بسترهای پلاستیکی، چوبی، انواع پلیمرها، کامپوزیت ها و از همه مهمتر فلزات را دارند. برخی از ویژگی های رنگ مقاوم به حرارت سرامیکی به شرح ذیل می باشد.

  • حفاظت فیزیکی بالا در برابر سایش
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر خراش و ضربه
  • چسبندگی بالا
  • دارای لایه خشک با ضخامت کم
  • سختی بسیار بالا
  • مقاومت در برابر مواد و ترکیبات شیمیایی
  • دارای لایه رنگ بسیار یکدست و صاف
  • تنوع بالا در رنگ یا نوع رنگدانه

رنگ مقاوم به حرارت سرامیکی

رنگ مقاوم به حرارت مولتی پلیمری

رنگ مقاوم به حرارت مولتی پلیمری معمولا در ترکیبات خود دارای سیلیکون و مواد اپوکسی می باشند که به دو شکل پایه آب و پایه حلال قابل تولید هستند. این نوع پوشش های رنگی مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند و معمولاً در پروژه های صنعتی که نیاز به بازسازی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند. درصد سیلیکون این رنگ ها بسیار بالا بوده و همین عامل باعث می شود تا مقاومت خیره کننده ای در برابر حرارت داشته باشد. کاربردهای بسیار گسترده ای را می توان برای این نوع از رنگ ها برشمرد که از جمله آنها عبارتند از:

  • مخازن و دیگ های فلزی موجود در موتورخانه ها
  • ماشین آلات و تجهیزاتی که دارای بستر پر حرارت می باشند
  • اجاق ها
  • دودکش های صنعتی
  • دودکش های موجود در شومینه های خانگی

مقاله پیشنهادی: با ۲ نوع پرکاربرد رنگ قابل شستشو برای دیوار آشنا شوید؟

رنگ های نسوز پودری

رنگ مقاوم به حرارت پودری معمولا بر پایه اپوکسی و سیلیکون می باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده پودرهای پایه سیلیکون در مقابل حرارت های بالا عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهند. علاوه بر این نوع پودری رنگ های نسوز سازگاری بالایی با محیط زیست دارند بطوریکه این رنگ ها بدون هیچگونه ترکیبات آلی فرار یا voc هستند. رنگ های نسوز پودری از لحاظ نوع رنگدانه و طرح ظاهری بسیار متنوع هستند و میتوانند هماهنگی خوبی از نظر رنگ بندی در یک محیط ایجاد کنند.

پوشش های پودری دوام و صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارند و به جهت چسبندگی بالا می توانند یک لایه حفاظتی عالی برای فلزات باشند. پوشش های پودری رنگ مقاوم به حرارت کاربری بسیار سهل و آسانی دارند و می توانند یک تطبیق پذیری عالی میان لایه رنگ و سطح فلز برقرار کنند. بر خلاف اکثر رنگ های موجود که بصورت مایع هستند و نیاز به یک ماده حلال دارند، پوشش های نسوز پودری از روش های الکترواستاتیکی برای قرار گرفتن بر روی سطوح استفاده می کنند.

رنگ مقاوم به حرارت تا دمای ‏ ۲۰۰ درجه

رنگ مقاوم به حرارت تا دمای ‏ ۲۰۰ درجه

محدوده تحمل دمای این گونه از رنگ های نسوز حداکثر تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. در رنگ بندی های مختلف قابل عرضه هستند و پس از پایان رنگ آمیزی یک ظاهری براق و یا نیمه براق را ارائه می دهد. این نوع از رنگ های نسوز دارای نرخ پوشش دهی بالایی هستند، به همین دلیل می توانند با یک حجم رنگ پایین یک مساحت بالا از سطوح فلزی را رنگ آمیزی کنند. رنگ نسوز سیلیکونی مقاوم به حرارت تا دمای ۲۰۰ درجه معمولاً بر روی فولاد و سطوحی که دارای پرایمر هستند استفاده می شود.

اصولاً رنگ های نسوز سیلیکونی قابلیت اجرا با قلمو و دستگاه های اسپری را دارند. اسپری کردن این رنگ ها بر روی سطوح فلزی نه تنها سرعت کار را افزایش می دهد بلکه از جهاتی می تواند کیفیت رنگ‌آمیزی شما را نیز ارتقاء دهد. ضخامت اعمالی اینگونه از رنگ ها معمولا پایین و در حد میکرون می باشد. این ضخامت فیلم رنگ پایین بدان معنا نیست که مقاومت لایه رنگ پایین است. بلکه برعکس به واسطه کاربری خاصی که رنگ های نسوز سیلیکونی دارند در این ضخامت می توانند حداکثر استحکام و مقاومت را در سطح فلز ایجاد کنند. ضخامت استانداردی که برای رنگ مقاوم به حرارت سیلیکونی اعمال می شود معمولاً ۲۵ تا ۳۰ میکرومتر می باشد.

رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد

رنگ مقاوم به حرارت سیلیکونی ۴۰۰ درجه دارای فام ظاهری آلومینیومی یا نقره ای می باشد. ضخامت اعمالی آنها مانند نوع ۲۰۰ درجه در محدوده ۲۵ تا ۳۰ میکرون می باشد. میزان پوشش دهی آن ها به ازای حجم ۱ لیتر برابر ۱۳.۲ متر مربع می باشد. البته در ضخامت ۲۵ میکرومتر می توان به مقدار مساحت مذکور دست پیدا کرد. یکی از موضوعات مهمی که در مورد این رنگها همیشه مطرح است این است که آیا امکان افزایش مقدار مساحت رنگ آمیزی سطوح به ازای حجم مشخص وجود دارد؟ پاسخ قطعاً مثبت است.

برای افزایش مقدار مساحت رنگ آمیزی باید توجه ویژه‌ای به آماده سازی سطح داشته باشیم. در مورد سطوح فلزی بهترین روش آماده سازی استفاده از سند بلاست یا ساب زنی می باشد. با استفاده از این روش می توان به یک سطح بسیار صاف و صیقلی دست یافت. به طور کلی هر چقدر نقایص سطح از طریق اعمال روش های آماده سازی کاهش یابد می توان در یک حجم معین رنگ مساحت بیشتری را رنگ آمیزی کرد.

رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد

رنگ مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد

رنگ های نسوز سیلیکونی ۴۰۰ و ۶۰۰ درجه هر دو دارای فام ظاهری نقره ای یا آلومینیومی هستند. ضخامت قابل اعمال رنگ مقاوم به حرارت ۶۰۰ درجه برابر ۲۰ تا ۲۵ میکرون است که ۵ میکرون از نمونه قبلی کمتر می باشد. با کاهش ضخامت قطعاً در مقدار پوشش دهی رنگ افزوده می‌شود یعنی رنگ می تواند مساحت بیشتری را رنگ آمیزی کند. در این نوع رنگ به ازای ضخامت فیلم رنگ ۲۰ میکرومتر می توانید به ازای یک لیتر رنگ مساحت ۱۵.۵ متر مربع را رنگ آمیزی کنید که در نوع خود یک رقم قابل توجهی می باشد.

یکی دیگر از مزیت های ایده آل رنگ های نسوز این است که سرعت خشک شدن بالایی دارند. سطح رویه این رنگ ها تنها پس از دو ساعت از زمان اعمال خشک میشود. البته این نوع خشکی به صورت کلی نیست بلکه فقط سطح رویه رنگ را شامل می شود که اصطلاحاً به آن حالت touch dry می گویند. جهت رنگ آمیزی سطوح با استفاده از رنگ مقاوم به حرارت تا دمای ۶۰۰ درجه بهتر است از تکنسین های مجرب و کارآزموده استفاده کنید تا کلیه موارد ایمنی و امنیتی در حین رنگ آمیزی اجرا و عملیاتی شود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله به طور مفصل توضیح داده شد رنگ های نسوز تنوع بسیار بالایی دارند به همین دلیل شما باید نسبت به میزان حرارت تجهیزات فلزی خود این رنگ ها را انتخاب کنید. اگر به هر نحوی شبهه یا سوالی در مورد رنگ های نسوز برای شما ایجاد شد می‌توانید از طریق تماس با شرکت رانا کیمیا فام با کارشناسان مجرب این مجموعه تولیدی مشورت کنید تا بتوانید مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.