تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

پوشش اپوکسی پلی آمید ؛ لایه ی نهایی مقاوم

پوشش اپوکسی پلی آمید

پوشش اپوکسی پلی آمید ؛ لایه ی نهایی مقاوم

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

بسیاری از ما در مورد پوشش اپوکسی پلی آمید اطلاعاتی جزئی در دست داریم. می دانیم که این رنگ ها در اصل جزو رنگ ها صنعتی به شمار می روند، و بر روی سطوح مختلفی از آنها استفاده می شود. این محصولات بر پایه رزین های اپوکسی پلی آمید دو جزئی ساخته می شوند.

از ان ها به عنوان لایه های میانی و حتی لایه های رویه بر سطوح مختلفی از تجهیزات صنایع استفاده می کنند. این لایه ها به دلیل داشتن مقاومت مکانیکی و شیمیایی زیاد، منجر می شوند تا صنایع، از طول عمر بالایی برخوردار شوند. اصولا پوشش های اپوکسی به منظور رنگ های مقاومتی بر روی سطوح متعدد مورد استفاده قرار می گیرند.

پوشش اپوکسی پلی آمید به عنوان لایه نهایی سیستم های اپوکسی، در مواردی که دارای مقاومت UV نیستند، قابل اجرا می باشند. زمانی که نیاز به استفاده از مقاومت UV باشد، باید از پوشش های پلی یورتان استفاده شود.

کاربردهای گسترده پوشش اپوکسی پلی آمید

پوشش اپوکسی پلی آمید را نمی توان تنها برای یک نوع پروژه استفاده کرد. در واقع کاربرد آنها هیچگاه محدود نخواهد شد. شما می توانید از این نوع پوشش ها به صورت چند منظوره استفاده کنید. به همین دلیل  سطوحی از قبیل مخازن، ماشین آلات صنعتی، سطح کف، سازه ها، دیواره ها و همچنین تجهیزات آبی از قبیل کشتی ها و قایق ها همگی پذیرای این نوع رنگ هستند  با توجه به وفور استفاده این ترکیبات پلی آمید به عنوان کفپوش اپوکسی می توان گفت که  بهترین عملکرد را در ناحیه کف سازه ارائه می دهند.

از آنجایی که کفپوش ها تشکیل شده از سه لایه پرایمر، لایه میانی و همچنین لایه رویه هستند در نتیجه جزو پروژه‌های زمانبر تلقی میشوند. از طرفی بیشترین نیرو و فشار در ناحیه کف وارد میشود. بنابراین ما باید با انجام یکسری زیرسازی های اولیه و همچنین استفاده صحیح از پوشش اپوکسی پلی آمید مقاوم ترین لایه رنگی را در کف ایجاد کنیم.

خاصیت ضد خوردگی پوشش اپوکسی پلی آمید

همانطور که گفته شد یکی از ویژگی های پوشش اپوکسی پلی آمید مقاومت در برابر فرایندهای شیمیایی نظیر خوردگی و زنگ زدگی فلزات می باشد. رطوبت تنها عاملی است که می تواند فلزات را در بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد و یا کاملاً نابود کند. زمانی که شما از پوشش اپوکسی پلی آمید به صورت اصولی استفاده می کنید عملا سطوح فلزی را در محیط های کاری دریایی و همچنین نقاط مرطوب ایمن می کنید. اصولا این پوشش ها سرعت خشک شدن بالایی دارند.

بنابراین اگر قصد دارید یک پروژه رنگ آمیزی وسیعی را در محیط های صنعتی انجام دهید اگر شرایط آب و هوایی و همچنین رطوبت محیط در یک حد استاندارد باشد می توانید سریعاً پروژه خود را به پایان برسانید. این رنگ ها انعطاف پذیری بسیار ایده آلی دارند و در زمان اجرا نیز کاربری آن ها سهل و آسان می باشد.

مزایای استفاده از پوشش اپوکسی پلی آمید

استفاده از رنگ های اپوکسی، این امکان را فراهم می کنند، تا از ضخامت بالاتری بر روی سطح برخوردار شوید. که این مسئله می توانند پوشش دهی بهتری را از نظر خواص فیزیکی، شیمیایی، و مکانیکی بر روی سطح مورد نظر داشته باشد.

از دیگر مزایای استفاده از رنگ های اپوکسی می توانیم به مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسید های قلیایی و ضعیف اشاره کنیم. این رنگ های پلی امید، در شرایط محیطی متوسط تا حاد مورد استفاده قرار می گیرند، و در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند.

بیشترین مکان هایی که از پوشش اپوکسی پلی آمید استفاده می شود، سیستم های پوششی می باشند که دارای سطوح فلزی و بتنی باشند. تا آنها را در برابر خوردگی محافظت نمایند. از ظرف دیگر این رنگ ها را می توان به عنوان پوشش هایی بر روی سطوح خارجی مخازن، خطوط لوله کارخانجات شیمیایی، اسکلتهای فلزی، اسکله ها و سکوهای نفتی، پالایشگاه ها و مناطق ساحلی استفاده نمود.

پوشش اپوکسی پلی آمید

شرایط محیطی مناسب جهت استفاده از پوشش های اپوکسی

مسلما درجه حرارت محیط ها برای استفاده از پوشش ها بسیار مهم است. به همین دلیل زمانی که قصد استفاده از پوشش اپوکسی پلی آمید را دارید، می بایست محیط دارای درجه ای بین ۱۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد باشد.

آماده سازی سطح مورد استفاده از پوشش پلی آمید

همیشه تمیز بودن و عاری از هرگونه آلودگی، گرد و غبار، چربی، زنگ زدگی، رطوبت، روغن، بقایای رنگ قبلی و.. بودن محیط مورد نظر، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این که محیط را به درستی تمیز کاری نمایید، می توانید از شوینده های مناسب برای از بین بردن تمامی آلودگی ها استفاده کنید.

اگر سطح مورد نظر شما صاف و صیقلی باشد، باید توسط سمباده، محل مورد نظر را ساییده و پس از آن خشک نمایید. اگر پوشش اپوکسی پلی آمید به صورت مستقیم قرار است بر روی سطح اعمال شود، باید سطح را از پیش آماده نمایید.

اگر قصد دارید از این پوشش بر روی سطوح فولادی و آهنی استفاده کنید، سطح را باید حداقل تا درجه استاندارد سندبلاست، برسانید. اما زمانی که سطح درون آب غوطه ور است، بهتر است استاندارد به میزان sa2/12 قرار گیرد. از این رو پس از این که به صورت کامل غبار های ناشی از سندبلاست را از روی محل مورد نظر زدودید، می توانید رنگ آمیزی را انجام دهید.

پوشش اپوکسی پلی آمید

روش استفاده و اعمال پوشش اپوکسی پلی آمید

پس از این که سطح مورد نظر را آماده نمودید، ابتدا باید جزء A را به صورت جداگانه با همزن مناسبی به هم بزنید تا یک مخلوط یک دست به عمل آید. پس از آن دو جزء دیگر رنگ را به نسبت میزانی که بر روی بسته بندی نوشته شده است، به آن اضافه کنید.

برای این که تمامی مواد پوشش اپوکسی پلی آمید با یکدیگر مخلوط شوند، باید حتما از یک همزن مناسب استفاده نمایید، تا مواد را یکدست نماید. اگر بخواهید رنگ شما رقیق شود، می توانید مقداری تینر به آن اضافه کنید، البته این نکته را به خاطر داشته باشید که برای استفاده از تینر بهتر است، آن را به صورت تدریجی به مواد اضافه کنید.

تا ترکیبی یکنواخت به دست آید. می توانید پس از آن این رنگ را با استفاده از اسپری معمولی یا بدون هوا مورد استفاده قرار دهید. در قسمت هایی که رنگ امیزی صورت نگرفته است، یا مساحت های کم عمق، می توانید از قلم مو جهت ترمیم استفاده کنید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.