تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

بررسی تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

بررسی تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

بررسی تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

کفپوش اپوکسی و پلی اورتان (PU) در حال حاضر جزو پرکاربردترین پوشش های رنگی کف هستند که به واسطه مزیت های فراوانی که دارند همواره در اولویت انتخاب قرار دارند. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که کدام کفپوش مناسب کار شماست و به طور کلی کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد؟ پاسخ به این سوال جوانب گسترده ای را در بر دارد بطوریکه بستگی به نوع و محل استفاده و از همه مهمتر شرایط کاری شما دارد.

در این مقاله تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را از لحاظ استحکام و مناطق بکارگیری، تماس با مواد شیمیایی، رطوبت و یکسری نکات فنی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم تا بتوانید متناسب با محل کار خود آن ها را انتخاب و خریداری کنید. پس اگر در خرید این دو محصول در دوراهی قرار گرفته اید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ استحکام

یکی از مهمترین سوالاتی که اکثر خریداران در مورد تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان مطرح می کنند این است که کدام نوع کفپوش دارای استحکام بیشتر و اصطلاحاً سخت تر است؟ کفپوش اپوکسی بنا به ساختار منحصر به فرد خود از کفپوش پلی اورتان سخت تر است. واژه سخت بدان معنا است که رزین های اپوکسی عمدتاً می توانند در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری نسبت به پلی اورتان داشته باشند.

به همین دلیل ترکیبات اپوکسی یقیناً گزینه ایده آلی برای صنایع مختلف با فعالیت مرتبط سنگین هستند. با توجه به موارد مذکور می توان کفپوش های اپوکسی را در مناطق ذیل استفاده کرد.

  • صنایعی که از تجهیزات حمل بار مانند لیفتراک استفاده می کنند.
  • مرکز لجستیک
  • انبارهای نگهداری کالا
  • مراکزی که دارای ترافیک سنگین ماشين آلات صنعتی هستند.

در مقابل کفپوش پلی اورتان دارای یک خاصیت ارتجاعی خفیفی است که ساختار آن را نرم تر و الاستیکی می کند و به نوعی جذب کننده ی ضربات مخرب هستند. به همین دلیل می تواند در مقابل خراش مقاومت خوبی داشته باشد. با این اوصاف اکثر شرکت هایی که دارای تنش محیطی کمتری هستند می توانند از این کفپوش استفاده کنند. مناطق ذیل محیطی مناسب برای بکارگیری کفپوش پلی اورتان می باشند.

  • کارخانجات تولید مواد غذایی
  • مناطق دارای ترافیک انسانی بالا
  • نمایشگاه ها

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ استحکام

عملکرد متفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان در برابر مواد شیمیایی

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را می توان از لحاظ عملکردی و عکس العمل، در مقابل مواد و ترکیبات شیمیایی، مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. این دو ماده رنگی در برابر عوامل شیمیایی عکس العمل های متفاوتی را از خود نشان می دهند. به طور مثال در صنایع غذایی به دلیل وجود اسید لاکتیک نمی توان از هر نوع کفپوشی استفاده کرد و تنها گزینه مناسب کفپوش های پلی اورتان می باشند.

اگر در این شرایط از کفپوش اپوکسی استفاده شود به دلیل ناسازگاری با نوع اسید موجود در تولیدات مواد غذایی ممکن است کفپوش شما دچار تغییر رنگ و یا زردی و حتی ساختار آن ها تخریب شود. کفپوش های اپوکسی عمدتا در برابر اسیدهای سولفوریک می توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند. اگرچه رزین های اپوکسی از پلی اورتان ها سخت تر هستند اما بستگی به مکان استفاده آن ها نیز دارد. همان طور که ذکر شد در صنایع غذایی کفپوش پلی اورتان برتری آشکاری دارد.

مقاله پیشنهادی: کفپوش اپوکسی غلطکی؛ روش مصرف، کاربرد و مزایا

عکس العمل کفپوش اپوکسی و پلی اورتان در برابر رطوبت

هنگامی که قصد داریم تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را به صورت جزئی بررسی کنیم عامل رطوبت را همواره مد نظر قرار می دهیم. اینکه آیا کفپوش ما در برابر رطوبت محیط دوام و استحکام کافی را دارد؟ اگرچه برای مقابله با رطوبت زیاد محیط، استفاده از انواع عایق رطوبتی گزینه خوبی محسوب می شود اما بسیاری از صنایع بدنبال چندین ویژگی مختلف هستند که همگی در یک نوع رنگ موجود باشند.

یعنی اکثر خریداران توقع دارند کفپوش آن ها هم در برابر فشار و نیروهای فزاینده محیط،هم در برابر رطوبت و دیگر عوامل، مقاومت بالایی داشته باشند. گنجاندن این ویژگی ها به طور همزمان در یک محصول رنگی کار بسیار بزرگی است. کفپوش های پلی اورتان در برابر رطوبت حساسیت بیشتری نسبت به اپوکسی ها دارند. البته برخورد طولانی مدت سیالات با دمای متفاوت می تواند هر نوع کفپوشی را تحت تاثیر قرار دهد. اما بنا به تجربه ثابت شده است که کفپوش اپوکسی بازدارندگی خوبی در برابر رطوبت دارند.

عکس العمل کفپوش اپوکسی و پلی اورتان در برابر رطوبت

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ فنی

با مطالعه مطالب فنی ذیل به صورت ریز می توانید از تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان آگاه شوید.

۱- کفپوش اپوکسی

  • دارای درصد حجمی حدود ۹۶ درصد هستند. همان طور که می دانید درصد حجمی بیان کننده ی حجم رنگی است که پس از خشکی کامل لایه های رنگ بر روی سطح باقی می ماند. با این تفاسیر تنها ۴ درصد از حجم اولیه رنگ پس از اعمال کاسته خواهد شد.
  • انواع کفپوش اپوکسی اعم از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، رنگ رویه اپوکسی و رنگ میانی به ترتیب ضخامت ۱۵۰۰-۵۰۰، ۲۰۰۰-۵۰۰، ۵۰۰۰-۱۵۰۰ را ایجاد می کنند.
  • جرم در واحد حجم نوع آنتی استاتیک و میانی برابر ۱٫۵۵ گرم در واحد سانتی متر مکعب و نوع رنگ رویه برابر ۱٫۴۵ گرم در واحد سانتی متر مکعب می باشد.
  • توان پوشش دهی نوع اپوکسی رویه در ضخامت ۵۰۰ میکرون ۱٫۹۲ متر مربع در هر لیتر است. برای اپوکسی میانی برابر ۰٫۶۲ متر مربع در هر لیتر به ازای ضخامت ۱۵۰۰ میکرون است.
  • زمان خشکی کفپوش های اپوکسی معمولا طولانی تر است.

۲- کفپوش پلی اورتان

  • حجم ماده جامد ۱۰۰ درصد دارند.
  • معمولا در ضخامت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میکرون در هر لایه اعمال می شوند.
  • جرم در واحد حجم آن ها برابر ۱٫۳۵ گرم در واحد سانتی متر مکعب است.
  • در ضخامت ۱۰۰۰ میکرون در هر لیتر توانایی پوشش دهی ۱ مترمربع از مساحت کف را دارند.

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ فنی

کیفیت بالای کفپوش اپوکسی و پلی اورتان در شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام در زمینه تولید کفپوش اپوکسی و پلی اورتان با رعایت کلیه استانداردهای بین المللی در مراحل تولید توانسته است باکیفیت ترین پوشش های رنگی کف را در اختیار مشتریان گرامی قرار دهد. این محصولات در کنار سایر انواع رنگ در درجه اول دارای قیمت مناسب و همچنین ماندگاری و دوام بسیار طولانی مدت هستند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.