تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ نسوز صنعتی + کاربردها، طبقه بندی، ویژگی ها و اجرا

رنگ نسوز صنعتی + کاربردها، طبقه بندی، ویژگی ها و اجرا

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

رنگ نسوز صنعتی از جمله پوشش های رنگی پرکاربردی هستند که ذاتا دارای خاصیت ضد حرارتی می باشند. یعنی اگر سطح بستر شما پر حرارت و یا اصطلاحاً داغ باشد این رنگ ها در این شرایط آسیب پذیر نخواهند بود. در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردها، انواع آنها، ویژگی های ساختاری و همچنین نوع اجرا و به کارگیری آنها صحبت کنیم. طبیعتاً مطالعه این مقاله می تواند شما را در جهت خرید صحیح این رنگها کمک کند.

کاربردهای گسترده رنگ نسوز صنعتی

رنگ نسوز صنعتی به واسطه ویژگی های منحصر به فردی که دارد به وفور در کارخانجات و مراکز صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکردی که این رنگ ها ارائه می دهند در واقع خنثی بودن در برابر عوامل حرارت زا است. بر خلاف بسیاری از انواع رنگ ساختمانی که غالباً مقاومت چندان بالایی در برابر حرارت های مضاعف ندارند، این نوع رنگ ها می تواند به خوبی بدون آنکه دچار پوسته شدن و یا تخریب ساختاری شوند در تجهیزات و قطعات فلزی که حامل سیالات پر حرارت هستند مورد استفاده قرار گیرند. در ذیل چند نمونه از کاربردهای آنها را در موارد مختلف شرح می دهیم.

  • لوله ها و مخازن فولادی که حامل سیالات و یا بخارهای پر حرارت هستند.
  • تجهیزات موجود در کارخانجاتی که فرایند تولید مواد شیمیایی را در دستور کار دارد.
  • بسیاری از پالایشگاه ها که در حوزه فرآوری مواد نفتی و گازی فعالیت می کند.
  • محفظه های پر حرارت و کوره ها که از فلز فولاد ساخته شده اند غالباً توسط رنگ نسوز صنعتی پوشش دهی می شود.
  • رنگ آمیزی دودکش های صنعتی که معمولاً آلاینده ها و سیالات پرحرارت را در فرایند تولید یک ماده خاص، به بیرون هدایت می کند.
  • پوشش دهی مخازن و بویلرهایی که وظیفه افزایش دمای سیالات را برعهده دارند.

کاربردهای گسترده رنگ نسوز صنعتی

طبقه بندی انواع رنگ نسوز

بسیاری از افراد و مدیران مجموعه های صنعتی تصور می کنند که رنگ نسوز صنعتی تنها در یک مدل فرموله و ساخته می شود. اما باید بگوییم که به هیچ عنوان اینگونه نیست. این رنگها محدوده تحمل دمای خاص خود را دارند یعنی تنها می توانند در یک محدوده دمایی مختص به خود بدون تغییر باقی بمانند. این طبقه بندی رنگ نسوز صنعتی به صورت ذیل می باشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید یک طبقه‌بندی گسترده در مورد این رنگ ها وجود دارد. به همین دلیل لازم است که یک بررسی و ارزیابی بسیار دقیق در مورد نوع کاربری خود داشته باشید. اگر قرار است این رنگ ها را برای مخازن و بویلر ها یا لوله های فولادی حامل سیالات فوق‌العاده داغ استفاده کنید باید ببینید که این سطوح بستر دارای حداکثر چه دمایی هستند.

طبقه بندی انواع رنگ نسوز

ویژگی های خاص انواع رنگ نسوز صنعتی

  • از مهمترین ویژگی های رنگ نسوز این است که این رنگ ها کاملاً دارای صرفه اقتصادی هستند. بنابراین با توجه به آن که این رنگ ها مقاوم به حرارت هستند بنا به برخی ملاحظات نمی‌توان قیمت بسیار بالایی را در آن ها متصور شد.
  • قابلیت اجرای سهل و آسانی دارند. شما می توانید این رنگ ها را با استفاده از اسپری یا قلم موها روی سطوح فلزی اجرا کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که روی دستگاه های اسپری تنظیمات مرتبط با نازل دستگاه را به خوبی انجام دهید.
  • رنگ نسوز صنعتی نه تنها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند بلکه در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی و تابش مستقیم نور خورشید نیز حداکثر مقاومت را دارند.
  • این رنگ‌ها می‌توانند چهره یک مجموعه صنعتی را از لحاظ پاکیزگی ارتقا دهند. به همین دلیل اگر لوله ها و مخازن فولادی شما دارای رنگ پریدگی و آلودگی هستند استفاده از رنگ های نسوز به جهت چندکاره بودن بهترین انتخاب خواهد بود.
  • رنگ های نسوز دارای تنوع بالای هستند به همین دلیل می توانند پاسخ گوی بسیاری از تجهیزات صنعتی باشند. همانطور که گفته شد درجه مقاومتی آنها از ۲۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد متغیر می باشد.

مقاله پیشنهادی: رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت، ویژگی‌ها و نحوه استفاده

نکات مرتبط با اجرای رنگ نسوز

یکی از موضوعات مهمی که در زمان اجرای رنگ نسوز صنعتی باید مد نظر قرار دهید این است که به آماده سازی سطح فلز بپردازید. اصولاً هر نوع رنگی که قصد اعمال آن را دارید زمانی می‌توانند حداکثر چسبندگی خود را داشته باشند که روی سطوح تمیز و عاری از هر گونه آلودگی قرار گیرند. وجود رنگ های قدیمی پوسته شده می‌تواند قدرت چسبندگی رنگ نسوز صنعتی را سست کند. عملیات رایجی که برای پاکسازی سطح فلز و جهت آماده سازی آن انجام می شود معمولاً عملیات ساب زنی و یا سند بلاست می باشد.

این کار باعث می شود تا سطح فلز کاملاً صیقلی و صاف شود و شرایطی را ایجاد می کند که سطح فلز بهترین پذیرش رنگ را داشته باشد. سندبلاست به این صورت اجرا می‌شود که یک سری ذرات ریز و ساینده تحت فشار بسیار بالای هوا روی سطوح اعمال می شود. این ذرات ساینده به واسطه نیروی بالایی که دارند می توانند هرگونه ناخالصی را از سطح فلز پاک کنند.

در حال حاضر این فرایند بهترین اقدام جهت آماده سازی سطوح فلزی می باشد. بعد از اجرای سند بلاست بهتر است که یک شستشوی سطحی را در بستر فلز انجام دهید. زیرا در فرایند شستشو کلیه گردوغبار هایی که در طی پروسه سندبلاست روی فلز ایجاد شده‌اند همگی پاک خواهند شد. در چنین شرایطی می توانید رنگ نسوز صنعتی را با بهترین کیفیت اجرا کنید.

فواید و مزایای استفاده از رنگ سیلیکونی نسوز

نتیجه گیری

رنگ های نسوز صنعتی در صورت استفاده صحیح باعث بهبود عملکرد تجهیزات و وسایل فلزی در طولانی مدت می شوند. زمانی که فلزات از فرآیندهای شیمیایی مانند زنگ زدگی و خوردگی و مواردی از این دست دور باشند همواره کیفیت خود را در دوره های زمانی بعد حفظ می کنند. با به کارگیری رنگ های نسوز تمامی هزینه های تعمیر و نگهداری قطعات برای مجموعه‌های صنعتی به مراتب کاهش می یابد. مشتریان گرامی می توانند با تماس مستقیم با شرکت رانا کیمیا فام ضمن دریافت اطلاعات دقیق از محصول، به خرید محصولات مورد نظر خود بپردازند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.