تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

زمان خشک شدن انواع رنگ چقدر است؟ عوامل تاثیرگذار؟

زمان خشک شدن انواع رنگ چقدر است؟ عوامل تاثیرگذار؟

زمان خشک شدن انواع رنگ چقدر است؟ عوامل تاثیرگذار؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

برای بسیاری از متقاضیان نقاشی ساختمان مدرن و افرادی که می‌خواهند یک ظاهر و نمای زیبایی را در داخل یا خارج ساختمان خود بوجود آورند. همواره این موضوع یکی از سوالات اساسی آنها بوده است که زمان خشک شدن انواع رنگ چگونه است؟ آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد و چه عواملی می‌تواند روی آنها تأثیر بگذارد. در ادامه مقاله توضیح مفصلی در مورد سوالات مذکور و برخی جزئیات دیگر ارائه می‌دهیم.

زمان خشک شدن انواع رنگ پایه حلال و پایه آب

رنگ هایی که امروزه برای نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا به دو گونه پایه حلال و پایه آب هستند. نمونه اول با استفاده از حلال های شیمیایی رقیق سازی می‌شوند. اما رنگ های پایه آب همانطور که از نام آنها مشخص است باید با یک نسبت مشخص از سیالات آب ترکیب شوند. با توجه به نوع حلال این رنگ‌ها زمان خشکی آنها نیز متفاوت خواهد بود. در مجموع رنگ های پایه حلال که غالبآ دربرگیرنده انواع رنگ روغنی است زمان خشکی بیشتری دارند. این رنگها می‌توانند به سه گروه رنگ روغنی مات، رنگ روغنی براق و نیمه براق طبقه بندی شوند.

زمان خشک شدن انواع رنگ پایه حلال بیشتر است. اما رنگ هایی که بر پایه آب هستند و با سیالات میکس و مخلوط می‌شوند زمان خشکی پایین تری دارند. سیالات آب به سرعت از رنگ تبخیر می‌شوند و یک لایه و فیلم رنگ با ضخامت استاندارد را بوجود می‌آورند. از جمله رنگ های پایه آب پرکاربرد می‌توان به پوشش های آکریلیک پایه آب اشاره کرد. برای این رنگ‌ها مشتقات بسیار زیادی وجود دارد به این صورت که می‌توانند برای رنگ نمای داخلی، رنگ نما بیرون ساختمان و حتی عایق رطوبتی سفید نیز استفاده شوند. همه اینها خاصیت و ویژگی های متفاوتی دارند اما نوع رزین اصلی و همچنین حلال آنها یکسان می‌باشد.

زمان خشک شدن انواع رنگ پایه حلال و پایه آب

زمان خشک شدن انواع رنگ روغنی ساختمان

در حال حاضر رنگ های روغنی طولانی ترین مدت زمان خشکی را در بین انواع رنگ های ساختمانی دارند. البته پوشش های رنگی صنعتی دیگر نیز وجود دارند که حتی چندین روز به طول می‌انجامد تا فیلم رنگ به خشکی صد درصدی برسد. اما موضوع بحث ما در مورد رنگ های ساختمانی است که به وفور استفاده می‌شود و معمولا برای زیباسازی و نوسازی فضای داخلی کاربرد دارند.

رنگ های روغنی بر اساس دمای محیط ممکن است ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت زمان نیاز داشته باشند تا بتوانند به شکل عمقی خشک شوند. همانطور که می‌دانید این رنگ‌ها دارای آلاینده های زیادی هستند که همین‌ها باعث می‌شود بوی شدید و تند در زمان رنگ آمیزی و حتی اتمام کار در فضاهای بسته بوجود آید.

زمان خشک شدن انواع رنگ آکریلیک

رنگ های آکریلیک با توجه به نوع حلالی که دارد به سرعت خشک می‌شود. مزیت این رنگ‌ها این است که دوستدار محیط زیست هستند و تکنسین های اجرایی فرآیند سهل و آسانی را در زمان اعمال این رنگ‌ها روی سطوح دیواری خواهند داشت. پایه آب بودن این رنگها درجه سمیت و آسیب زایی آن‌ها را به شدت پایین می‌آورد. موضوعی که در مورد رنگ های روغنی برعکس می‌باشد.

رنگ های آکریلیک پایه آب معمولا تا حداکثر ۴ ساعت خشک می‌شوند. این در نوع خود یک مزیت بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. بطوریکه شما سریعتر می‌توانید وسایل منزل را بچینید و به انجام دیگر پروژه های نوسازی بپردازید.

هر کدام از رنگ های روغنی و آکریلیک مزیت های خاص خود را دارند. به عنوان مثال میزان و درجه زیبایی رنگ های روغنی بسیار بیشتر از رنگ های آکریلیک است. از طرفی این دو پوشش قابل شستشو هستند و شما می‌توانید در صورت بروز آلودگی مراحل پاکسازی سریع و راحتی را داشته باشید. پس طولانی بودن زمان خشک شدن انواع رنگ روغنی می‌تواند با ظاهر زیبای آن چشم پوشی شود.

زمان خشک شدن انواع رنگ آکریلیک

تاثیر دما بر نوسان زمان خشک شدن انواع رنگ

به عنوان یک قاعده کلی هرچقدر دمای محیط افزایش پیدا کند و گرمتر شود مدت زمان خشکی رنگ کاهش میابد یا رنگ‌ها سریع تر خشک می‌شوند. در طرف مقابل هر چقدر دما کاهش یابد و به سمت سردتر شدن برود رنگ‌ها به زمان بیشتری برای خشکی احتیاج دارند و دیرتر یک فیلم رنگ سخت را بوجود می‌آورند.

پس ما باید دمای مناسب را در فرایند خشک شدن بوجود آوریم. در مجموع خشک شدن رنگ باید در یک دمای مناسب انجام شود. ما هیچ گاه نباید برای افزایش سرعت خشکی با ابزارها و تجهیزات گرمایی مختلف دمای فضاهای بسته را افزایش دهیم. چرا که ممکن است کیفیت رنگ تحت تاثیر قرار بگیرد. بهتر است در همان دمای عادی که حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است فرصت دهیم تا رنگ‌ها به خودی خود خشک شوند.

تاثیر رطوبت در زمان خشکی

رطوبت دقیقا برعکس دما عمل می‌کند. یعنی اگر میزان رطوبت افزایش پیدا کند زمان خشکی کمتر می‌شود. کاهش رطوبت و افزایش گرما می‌تواند باعث زودتر خشک شدن رنگ شود. همواره تاکید می‌شود که پروژه های رنگ آمیزی در فصول گرم و خشک تابستان انجام شود. این کار روی کیفیت رنگ آمیزی شما تأثیر می‌گذارد. البته نمی توان به طور قطع محدودیتی برای زمان رنگ آمیزی قائل شد. اما این یک حالت ایده آل می‌باشد.

میزان ضخامت رنگ و اثر آن روی خشکی رنگ

میزان ضخامت رنگ و اثر آن روی خشکی رنگ

این المان نیز کاملا واضح است که اگر مقدار ضخامت رنگ افزایش پیدا کند باز هم زمان خشکی بیشتر می‌شود. زیرا عمق رنگ اجازه نمی دهد که میزان رطوبت در زمان کوتاهی از بین برود. البته برای نقاشی ساختمان ضخامت استاندارد برای فیلم رنگ درنظر گرفته می‌شود. هم برای رنگ های روغنی و همچنین برای رنگ های آکریلیک پایه آب این استانداردها رعایت می‌شود. برای رنگ آمیزی نمای داخلی و همچنین فضای بیرون فیلم رنگ دارای عمق بسیار نازک و در حد میکرون می‌باشد. در این حالت است که میزان چسبندگی آن افزایش پیدا می‌کند.

خرید انواع رنگ ساختمان از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام یک مجموعه صنعتی تولیدی است که بطور گسترده تولید و فروش انواع رنگ ساختمانی و صنعتی در نمونه های مختلف را بر عهده دارد. از جمله رنگ‌ها و پوشش هایی که این شرکت فرموله می‌کند عبارتند از رنگ های اپوکسی و مشتقات آن، عایق رطوبتی، رنگ های روغنی، رنگ های آکریلیک، کفپوش اپوکسی ، کفپوش پلی اورتان، رنگ نما و دیگر پوشش های پر کاربرد می‌باشد. شما می‌توانید برای تکمیل پروژه های رنگ آمیزی سازه خود با ما در تماس باشد تا یک مشاوره دقیق نسبت به جزئیات محصول و همچنین قیمت آن‌ها به شما ارائه شود.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.