تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

عایق پشت بام؛ تاریخچه استفاده؛ مشخصات فنی و نحوه اجرا

عایق پشت بام؛ تاریخچه استفاده؛ مشخصات فنی و نحوه اجرا

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید عایق رطوبتی کلیک کنید   فروشگاه

عایق رطوبتی پشت بام یکی از مواد رنگی رایجی است که برای پوشش دهی سطوح بام ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته برای عایق کاری پشت بام معمولاً از ایزوگام و قیرهای پر حرارت به همراه پوشش های کنفی استفاده می‌شد. این روشها اگرچه کیفیت خوبی ارائه می دهند و می توانند سطوح را عایق بندی کنند اما زمان و انرژی زیادی و همچنین هزینه به نسبت بالایی جهت اعمال آنها صرف خواهد شد.

در عصر حاضر یکسری عایق های رطوبتی بر پایه مواد قیری و پلیمری فرموله و ساخته شده اند که مکانیزم اعمال کاملا متفاوتی با تکنیکهای سنتی دارند. عایق رطوبتی پشت بام بر پایه قیر و پلیمر شدت تاثیر بالایی دارند و با عایق بندی کامل و صددرصد می توانند جایگزینی بسیار عالی برای روشهای سنتی مذکور باشند. اگر چه مواد رنگی مختلفی برای پوشش دهی سطوح بام وجود دارد اما در این مقاله قصد داریم منحصراً در مورد عایق رطوبتی قیری و پلیمری صحبت کنیم.

تاریخچه ای از انواع عایق پشت بام از گذشته تا به امروز

همه ما با عایق های رطوبتی قدیمی تا حدودی آشنایی داریم. از گذشته های بسیار دور عایق پشت بام قیری جامعه در داخل بشکه های فلزی حرارت داده می‌شدند. پس از رسیدن به نقطه ذوب یک ماده ی بسیار پر حرارت مذاب بوجود می‌آمد. لازم بود آنها را با یک نیروی انسانی گسترده تا پشت بام حمل کنید و به اجرا بپردازید.

این عایق‌ها غالبا با استفاده از یک پوشش ثانویه با نام گونی یا الیاف کنفی نخی اعمال می‌شدند. به این صورت که پس از زیرسازی های اولیه و اجرای یک لایه قیر، پوشش های نخی روی سطح پهن می‌شدند. بعد از آن مجددا یک لایه قیر اجرا می‌شد. عایق کاری به روش قیرگونی جزو قدیمی ترین رویکرد های مقاوم سازی سطح در مقابل رطوبت بود.

بعد از آن ایزوگام‌ها روی کار آمدند. ایزوگام‌ها یک نوع عایق رطوبتی پیش ساخته هستند. یعنی لایه های قیر به صورت صفحات رول شده هستند. به این صورت که برای چسباندن روی سطح پشت بام نیاز به حرارت دارند. بر روی ایزوگام‌ها یک لایه فویل آلومینیومی وجود دارد که باعث بازتابش نور خورشید در روزهای آفتابی می‌شود. بنابراین گرمای خورشید جذب این لایه‌ها نخواهد شد و ساختار سالم خود را برای مدت های طولانی حفظ خواهند کرد.

عایق های معرفی شده یعنی عایق قیری حرارتی و همچنین عایق های ایزوگام برای آماده سازی نیاز به شعله های آتش و حرارت بالا دارند. این در نوع خود یک عیب بزرگ محسوب می‌شود. هم هزینه شما را افزایش می‌دهد همه انرژی و نیروی انسانی زیادی لازم است. محققان حوزه شیمی ساختمان در سال های اخیر توانستند یک عایق پشت بام بسیار سهل الاجرا تولید کنند. این عایق‌ها برخلاف پوشش های ذکر شده به هیچ نوع حرارتی احتیاج ندارند. یعنی کاملا سرد اجرا می‌باشند.

عایق پشت بام؛ تاریخچه استفاده؛ مشخصات فنی و نحوه اجرا

شباهت کوچکی بین عایق های قیری قدیمی با نمونه های رنگی امروزی وجود دارد که در هر دو نوع از یک پوشش یا لایه جداگانه استفاده می‌شود تا میزان ضخامت عایق پشت بام افزایش یابد. نام این لایه های اضافی فایبرگلاس می‌باشد. هدف از استفاده از این لایه افزایش مقاومت مکانیکی سطح است. برای عایق رطوبتی پشت بام از نوع ایزوگام نیازی به لایه اضافی وجود ندارند. بلکه پوشش‌ها به صورت یک تکه روی سطح نصب می‌شوند.

معایبی که عایق های قیری قدیمی داشتند این بود که در یک روز آفتابی کاملا نرم می‌شدند و ساختار سخت خود را از دست می‌دادند. در مورد ایزوگام‌ها نیز تا حدودی این اتفاق می‌افتد اما در مورد عایق رطوبتی تک جزئی پلیمری این قاعده به هیچ عنوان وجود ندارد. یعنی هر میزان حرارت که از نور خورشید دریافت می‌شود تغییری در میزان سختی و خشکی عایق به وجود نمی آورد. این یک مزیت فوق العاده ارزشمند محسوب می‌شود. زیرا دیگر مشکلی برای تردد در طول روز در پشت بام خانه نیست. از همه مهمتر آنکه میزان مقاومت عایق های پلیمری قیری نیز بسیار بیشتر از نمونه های مذکور می‌باشد.

مشخصات فنی عایق رطوبتی پشت بام

  • عایق رطوبتی پشت بام بر پایه قیر و پلیمر به رنگ مشکی میباشند و رنگ های دیگری از آن در دسترس نیست و این موضوع کاملاً به ماهیت مواد قیری مرتبط است.
  • شما می توانید برای پوشش دهی بام خود به ازای مساحت یک متر مربع مقدار جرم ۱٫۶ کیلوگرم را مصرف کنید. البته این مقادیر برای ضخامت یک میلیمتر عایق رطوبتی کاملا صدق می کند. طبیعتاً با افزایش ضخامت عایق رطوبتی پشت بام مقدار جرم مصرفی آن ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • عایق کاری استاندارد سطوح به این صورت است که ابتدا از پرایمر و سپس از دو لایه رنگ استفاده می شود که بین این دو لایه پوشش مش وجود دارد.
  • در صورت استفاده از دو لایه عایق رطوبتی لازم است که به ازای مساحت یک متر مربع مقدار جرم ۲٫۴ کیلوگرم از ماده رنگی مصرف شود.
  • دارای ضریب الاستیسیته ۱۰۰% هستند بدان معنا که در مقابل نیروها و فشارهای دریافتی مقاوم بوده و در صورت تغییر شکل مجدداً به حالت و ساختار اولیه خود باز می گردند.
  • عمر مفید بالایی دارند و پس از اختلاط و آماده سازی در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد می توانند تا مدت ۲ ساعت قابلیت اجرا داشته باشند. البته این موضوع بستگی به دمای محیط دارد چرا که در دمای ۴۰ درجه عمر مفید آنها تا مدت حداکثر ۱٫۵ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.
  • مدت زمانی که عایق رطوبتی پشت بام به خشکی سطحی و اولیه می‌رسد در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد برابر ۷ ساعت است. برای آنکه به مرحله ۱۰۰ درصد خشکی برسند لازم است که به مدت هفت روز به آنها زمان بدهیم.
  • در محیط‌های با نوسانات دمایی بالا قابلیت استفاده دارند به طوری که در دمای ۲۰- درجه سانتیگراد تا ۶۵+ درجه سانتیگراد دچار تغییر ساختار نمی شوند.

مشخصات فنی عایق رطوبتی پشت بام

مزیت های عایق رطوبتی پشت بام

  • عایق رطوبتی پشت بام بر پایه قیر و پلیمر قدرت نفوذ پذیری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل می توانند منافذ ریز سطح را کاملا پر کنند.
  • وجود ترکهای ریز و نقایص سطحی و همچنین خوردگی های جزئی همگی توسط این نوع از عایق رطوبتی قابل ترمیم و اصلاح هستند. لازم به ذکر است ترک‌های بزرگتر باید قبل از اعمال عایق رطوبتی با مواد و مصالح ساختمانی مخصوص ترمیم شوند.
  • به دلیل ضخامت یکسانی که روی سطح ایجاد می کنند اغلب سطح بسیار صاف و یکدست و همچنین زیبایی دارند.
  • عایق رطوبتی پشت بام پس از خشکی کامل می توانند در برابر نیروها و فشار ناشی از عوامل بیرونی مقاومت کند در نتیجه دچار تغییر شکل ساختاری، شکستگی یا پوسته شدن نمی شوند.
  • مزیت بسیار مهم آنها این است که دوام و پایداری بسیار بالایی دارد یعنی شما با یک بار اعمال عایق رطوبتی پشت‌بام می توانید دوام آنها را تا چندین سال تضمین کنید.
  • فوق العاده به صرفه هستند و شما با خرید گالن های محدود قادر به پوشش دهی یک مساحت گسترده از بام خود خواهید بود.
  • نحوه اجرای عایق رطوبتی پشت بام بر خلاف روش های پیشین و سنتی سخت و زمانبر نیست و به سرعت قابل اعمال هستند.
  • هزینه خرید به نسبت متعادلی دارد در نتیجه مجموعه‌های بزرگ برای تهیه این محصول می توانند یک مدیریت اساسی روی بودجه خود داشته باشند.

مزیت های عایق رطوبتی پشت بام

طریقه اجرای عایق رطوبتی

اولین مرحله جهت اجرای عایق رطوبتی پشت بام آماده سازی سطح است به این صورت که شما باید کلیه خرابی های سطحی و خوردگی های عمیق را اصلاح کنید. سپس به دلیل وجود گرد و غبار لازم است که سطح بام خود را شستشو دهید. از آنجایی که عایق رطوبتی پشت بام بر پایه قیر و پلیمر با آب رقیق می شود بهتر است با توجه به زبری سطح عایق رطوبتی را با مقدار ۵ الی ۲۰ درصد نسبت به کل ماده رقیق کنید.

اگر عملیات رقیق سازی شما کاملاً استاندارد و اصولی انجام شود در آن صورت می‌توانید با استفاده از تجهیزات رایج مانند دستگاه اسپری و غلتک ها و همچنین قلمو ها این رنگ را روی بام خود اجرا کنید. به دلیل حلال آب این محصول، قابلیت اجرا روی سطوح نیمه مرطوب را دارد اما قبل از آن که رنگ را روی سطح اعمال کنید بهتر است یک بستر سازی انجام دهید تا جذب رنگ کمتر باشد در آن صورت مصرف رنگ شما کمتر خواهد بود.

در زمان اجرا مراقب باشید که عایق رطوبتی را در نواحی صحیح اعمال کنید زیرا در صورت بروز خطا پاکسازی این رنگ پس از خشک شدن بسیار سخت خواهد بود و تنها با استفاده از رقیق کننده های بسیار قوی قابلیت پاکسازی دارند.

عایق رطوبتی پشت بام؛ مشخصات، مزیت ها و اجرا

نتیجه گیری

عایق رطوبتی پشت بام بر پایه قیر و پلیمر همانطور که گفته شد دارای کیفیت بالا و همچنین فیلم رنگ مقاوم است. این محصول تک جزئی جهت استفاده نسبت به دیگر روش های پوشش دهی بام ساختمان ارجحیت دارد و دلیل این موضوع نیز در بخش مزیت ها کاملاً ذکر شد. شرکت رانا کیمیا فام با تولید یک طیف گسترده از انواع رنگ ساختمانی و صنعتی در نظر دارد تا پاسخگوی نیاز مشتریان نسبت به هر نوع رنگ درخواستی باشد. به همین منظور مشتریان گرامی می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره با این شرکت در تماس باشد.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.