تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

تفاوت رنگ و ضد زنگ؛ کدام را برای ضد زنگ کردن فلزات بخریم؟

تفاوت رنگ و ضد زنگ؛ کدام را برای ضد زنگ کردن فلزات بخریم؟

تفاوت رنگ و ضد زنگ؛ کدام را برای ضد زنگ کردن فلزات بخریم؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید رنگ اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

زنگ زدگی فلزات یکی از مشکلات شایع است که در بسیاری از صنایع شاهد آن هستیم. این اتفاق به دلیل عدم پوشش مناسب روی فلزات و واکنش دادن آن‌ها با اکسیژن هوا رخ می‌دهد. برای اینکه از زنگ زدگی فلزات جلوگیری کنیم، نیاز به استفاده از پوشش‌های مناسب ضد زنگ است. رنگ‌های مقاوم در برابر رطوبت و هوا می‌توانند برای جلوگیری از زنگ زدگی و به عنوان یک پوشش استفاده شوند. در کنار این رنگ‌ها، می‌توان از ضد زنگ‌های مخصوص نیز استفاده کرد؛ اما تفاوت رنگ و ضد زنگ چیست؟ کدام برای ضد زنگ کردن فلزات مناسب‌تر هستند؟ برای آشنایی با تفاوت این دو محصول، این مقاله را تا انتها بخوانید.

رنگ و نقش آن در ضد زنگ کردن فلزات

رنگ‌ها از جمله محصولات شیمیایی هستند که بر پایه آب و یا حلال و با رنگدانه‌های مختلف ساخته می‌شوند و روی فلزات اجرا می‌گردند. این رنگ‌ها هر کدام خواص متفاوتی دارند. از رنگ‌های مقاوم در برابر رطوبت و هوا می‌توان برای ضد زنگ کردن فلزات استفاده کرد. به طور مثال، رنگ روغنی از جمله رنگ‌هایی است که به عنوان یک پوشش مناسب روی فلزات استفاده می‌شود و آن فلز را به یک فلز ضد زنگ تبدیل می‌کند.

رنگ‌ها با وجود اینکه می‌توانند یک پوشش مناسب برای افزایش مقاومت فلزات استفاده شوند، اما مقاومت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کنند. از این رو در صنایع مختلف و تجهیزات بسیار حساس به زنگ زدگی، استفاده از رنگ‌های مقاوم در برابر زنگ زدگی بسیار مهم است.

ضد زنگ چیست؟

ضد زنگ پوششی است که به صورت اختصاصی برای جلوگیری از زنگ زدگی تجهیزات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضد زنگ‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر هوا دارند، اجازه نمی‌دهند تا اکسیژن هوا با فلز واکنش نشان دهد. از این رو از زنگ زدگی آهن با استفاده از ضد زنگ فلز مانند زینک ریچ اپوکسی جلوگیری خواهد شد.

استفاده از ضد زنگ برای فلزات مختلف می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. این محصولات بر پایه روغن هستند و می‌توانند یک پوشش بسیار مقاوم را ایجاد کنند. با این حال تنوع رنگی آن‌ها محدود بوده و بیشتر جنبه فنی دارند تا تزئینی. از این رو در صنایع مختلف که نیاز به افزایش مقاومت فلزات در برابر اکسیژن هوا است، از ضد زنگ فلز استفاده می‌شود.

رنگ و نقش آن در ضد زنگ کردن فلزات

تفاوت رنگ و ضد زنگ چیست؟

رنگ محصولی است که معمولا با اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ‌ها از ترکیب رنگدانه‌های مختلف ساخته می‌شوند و تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. تفاوت رنگ و ضد زنگ در ترکیبات به کار رفته در آن‌ها است. ضد زنگ‌ها تنوع رنگی زیادی ندارند، ولی رنگ‌ها به دلیل اینکه با اهداف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ رنگ بندی بسیار مختلفی دارند. رنگ اگرچه می‌تواند باعث افزایش دوام فلزات در برابر زنگ زدگی شود، اما مقاومت آن به اندازه ضد زنگ نیست. از جمله سایر تفاوت‌های رنگ و ضد زنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان ماندگاری رنگ و ضد زنگ

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از پوشش روی فلزات این است که ماندگاری فلزات افزایش پیدا کند و آن‌ها در برابر فشار، رطوبت هوا و … مقاومت خوبی از خود نشان دهند. رنگ اپوکسی و هر رنگ دیگری می‌تواند ماندگاری قابل قبولی داشته باشد، اما میزان ماندگاری آن به اندازه ماندگاری ضد زنگ نیست. ضد زنگ‌ها به دلیل اینکه عمر مفید طولانی‌تری دارند، می‌توان آن‌ها را به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه برای محافظت از سطوح مختلف مورد استفاده قرار داد. از این رو این تفاوت رنگ و ضد زنگ، انتخاب ضد زنگ‌ها را مقرون به صرفه تر می‌کند.

  • زمان خشک شدن رنگ و ضد زنگ

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد تفاوت رنگ و ضد زنگ به آن توجه داشته باشید، مدت زمان خشک شدن آن‌ها است. رنگ‌هایی که روی تجهیزات فلزی و متریال‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا در بازه زمانی کوتاه تری خشک می‌شوند. ولی مدت زمان خشک شدن ضد زنگ طولانی‌تر بوده و این فرصت را به تکنسین‌های اجراکننده می‌دهد تا به طور کامل سطح مورد نظر را قبل از خشک شدن ضد زنگ پوشش دهند. خشک شدن سریع رنگ همواره یک مزیت برای آن محسوب نمی‌شود. به ویژه اگر نیاز باشد که سطح زیادی از تجهیزات فلزی را پوشش دهید، خشک شدن سریع رنگ اجازه نمی‌دهد تا کل سطح را به صورت یکدست رنگ آمیزی کنید.

  • مقاومت در برابر ضربه و سایش

یکی از عوامل تفاوت رنگ و ضد زنگ در مقاومت در برابر ضربه و سایش است. مقاومت لایه‌های پوشش دهنده فلزات در برابر سایش و ضربه باید بالا باشد تا نیاز به ترمیم در بازه‌های زمانی مختلف کاهش پیدا کند. سطوح فلزی در معرض خوردگی، آسیب دیدگی، ضربه و سایش قرار دارند. میزان مقاومت رنگ‌ها به عنوان یک ماده پوششی می‌تواند بسیار متنوع باشد. چرا که هر یک از رنگ‌ها دارای مقاومت متفاوتی‌اند؛ اما ضد زنگ‌ها با فرمولاسیون خاصی تولید می‌شوند تا مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش داشته باشند. از همین جهت دوام ضد زنگ‌ها در محیط‌های صنعتی با شرایط سخت بیشتر و بهتر است.

تفاوت رنگ و ضد زنگ چیست؟

رنگ بخریم یا ضد زنگ؟

با توجه به تفاوت رنگ و ضد زنگ در صورتی که نیاز به پوشش دادن تجهیزات فلزی دارید، باید حتما به سراغ ضد زنگ‌ها بروید. ضد زنگ‌ها با محافظت دقیق و تخصصی، از زنگ زدگی فلزات جلوگیری می‌کنند. البته رنگ‌ها نیز به عنوان یک عامل محافظت کننده و زیباسازی ظاهری قابل استفاده هستند و می‌توانند با رنگ بندی متنوع به عنوان لایه نهایی روی تجهیزات استفاده شوند.

تولید انواع پوشش‌های ضد زنگ در رانا کیمیا فام

با در نظر گرفتن تفاوت رنگ و ضد زنگ می‌توانید بهترین پوشش ضد زنگ را انتخاب کرده و در صنایع مختلف استفاده کنید. خوشبختانه شرکت رانا کیمیا فام به عنوان یک شرکت داخلی تولید کننده پوشش‌های ضد زنگ باکیفیت شناخته می‌شود که محصولات خود را با استانداردهای روز جهانی عرضه می‌رود. با وجود این کارخانه تولیدی، نیازی به واردات محصولات از کشورهای خارجه نخواهد بود. می‌توانید برای خرید انواع پوشش ضد زنگ و رنگ‌های روغنی از طریق سایت رانا کیمیا فام اقدام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان، تیم متخصص ما در شرکت در کنار شما هستند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.