تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

۵ مرحله اجرای رنگ اپوکسی روی بتن؛ راهنمای کامل

نحوه اجرای رنگ اپوکسی روی بتن؛ راهنمای کامل

۵ مرحله اجرای رنگ اپوکسی روی بتن؛ راهنمای کامل

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

رنگ اپوکسی روی بتن یک راه حل عالی برای زیباسازی سطح کف و از همه مهمتر حفاظت فیزیکی از کف های بتنی می‌باشد. رنگ بندی های بسیار متنوعی برای این کفپوش‌ها وجود دارد. غالبا جهت ایجاد یک سطح کف محکم و مقاوم از چندین لایه اپوکسی به عنوان روکش استفاده می‌شود. پس از اتمام کار یک سطح کاملا یکپارچه و صافی را بوجود می‌آورند که در محیط های صنعتی و کاری باعث بهبود در رفت و آمد ماشین آلات می‌شود.

کفپوش اپوکسی در صورت اجرای صحیح با قدرت بالا به بتن می‌چسبند و مقاومت زیادی در مقابل المان های محیط نظیر رطوبت، مواد روغنی و چربی همچنین ترکیبات شیمیایی دارند. از طرفی در مقابل سایش و خراشیدگی نیز استحکام ایده آلی از خود نشان میدهند. این کفپوش‌ها حتی قابل استفاده در پرتنش ترین محیط‌ها مانند گاراژها می‌باشند. دقیقا محیطی که قطعات و لوازم سنگین در آن وجود دارد و هر لحظه میتوانند به سطوح بتنی آسیب برسانند. پس بهتر است با اجرای کفپوش های اپوکسی طول عمر کف های بتنی را افزایش دهیم.

قطعا همه ما که به دنبال کفپوش اپوکسی ارزان و با کیفیت هستیم میخواهیم بدانیم که کفپوش های اپوکسی با چه روش صحیحی قابل اجرا هستند؟ چه اصولی را باید در حین کار رعایت کنیم؟ ما در این مقاله سعی میکنیم به طور گام به گام تمام قواعدی که مبنی بر اجرای رنگ اپوکسی روی بتن است را بطور کامل پوشش دهیم تا یک پروژه موفقیت آمیزی را داشته باشید.

رنگ اپوکسی روی بتن چیست و انواع آن؟

رنگ اپوکسی روی بتن یک پوشش بسیار با دوام و مستحکم است که از لحاظ ساختاری بر پایه رزینهای رنگی اپوکسی می‌باشد. ساختار آنها به صورت دو جزئی است و باید قبل از اجرا به طور کامل میکس شوند. رنگ های اپوکسی تنوع بسیار بالایی دارند که سه گونه رایج آنها شامل رنگ های اپوکسی با ماده جامد بسیار بالا، رنگ های اپوکسی پایه حلال و همچنین نمونه های پایه آب است. هر کدام از این‌ها ویژگی های متفاوتی را دارند که در بخش ذیل به تفصیل هر کدام را توضیح میدهیم.

  • کفپوش اپوکسی با ماده جامد بالا

این رزین های اپوکسی همانطور که از نام آنها کاملا مشخص است ماده جامد بسیار بالایی دارند. یعنی حالت مرطوب و همچنین خشکی کامل رنگ‌ها چندان از لحاظ ضخامت تفاوتی با هم ندارند. این رزین‌ها تشکیل شده از بایندرها، رنگدانه‌ها و یکسری افزونه های شیمیایی هستند. اصولا ترکیبات آلی آنها کمتر است و می‌توانند به عنوان یک کفپوش بسیار مقاوم در محیط های صنعتی به کار گرفته شوند.

  • کفپوش های اپوکسی بر پایه حلال

حلال‌ها مواد پایه ای هستند که برای انواع رنگ‌ها مورد استفاده قرار میگیرند. در مورد رزین های اپوکسی کف سالن البته در برخی از مدل های آن این مواد اضافه می‌شوند. خشک شدن این رنگ‌ها منوط به تبخیر و کاهش حجم مواد حلال می‌باشد. رزینهای پایه حلال مقاومت بیشتری نسبت به مواد شیمیایی نفتی و دیگر المان های آسیب زا در فضاهای کاری و صنعتی دارند.

  • کفپوش های اپوکسی بر پایه آب

این نوع ماده رنگی نیز برای آماده سازی جهت اجرا با سیالات آب ترکیب می‌شود. زمانی که این رنگها به خشکی کامل برسند می‌توانند مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی، ترکیبات اسیدی، برخی مواد روغنی حتی بنزین‌ها نیز داشته باشند. در کنار این‌ها ساختار خود را در مقابل تنش های محیطی نظیر ساییدگی و ضربه حفظ میکنند.

رنگ اپوکسی روی بتن چیست؟

۱- تمیز کردن کف بتنی

پیش از آنکه بخواهید مراحل اصلی اجرای رنگ اپوکسی روی بتن را آغاز کنید باید یک سطح کف تمیز و بدون آلودگی های چسبیده داشته باشید. اگر سطح کف جدیدا بتن ریزی شده است حتما باید بافت بتن به خشکی کامل برسد. برای این کار حداقل به ۳۰ روز زمان احتیاج داریم. در صورتی که ناخالصی های زیادی را در کف می‌بینید از برس های سیمی برای خراش دادن یا ساییده کردن آنها استفاده کنید. بعد از این کار به جهت پاکسازی گرد و غبارها از یک دستگاه فشار قوی آب با یک ماده شوینده ملایم استفاده کنید تا تمام این گرد و غبارها و چربی‌ها از سطح کف پاک شوند.

۲- اسیدشویی کف برای افزایش چسبندگی رنگ اپوکسی روی بتن

استفاده از ترکیب اسید و آب بر روی بتن شدت چسبندگی رنگ اپوکسی روی بتن را افزایش می‌دهد. در واقع این اسیدها منافذ ریز بتن را قدری باز می‌کنند و به دلیل ایجاد زبری بالا سبب بهبود چسبندگی می‌شوند. اسیدهای مخصوصی تولید شدند که میتوانند پیش از اجرای رنگ های اپوکسی استفاده شوند. معمولا این اسیدها نسبت به حجمی که استفاده می‌شوند حتما باید با آب میکس شوند تا غلظت آنها تنظیم شود و باعث خوردگی کف نشوند. بعد از اسیدشویی حتما باید سطح کف را خشک کنید.

مقاله پیشنهادی: انتخاب راهنمای استفاده از کفپوش کف سوله های صنعتی 

۳- ترکیب اجزا و اجرای رنگ اپوکسی روی بتن

با توجه به توضیحاتی که ذکر شد رنگ اپوکسی روی بتن غالبا به صورت دو جزئی عرضه می‌شوند. بنابراین لازم است این رزین‌ها با مواد هاردنر کاملا میکس شوند تا آماده اجرا باشند. نسبت اختلاط آنها نیز براساس نوع سطح و شرایط محیطی تعیین خواهد شد. دمای محیط را کنترل کنید تا بیشتر از ۵۰ درجه سانتیگراد نباشد. در اغلب موارد برای افزایش مقاومت یک پرایمر اپوکسی اجرا می‌شود و پس از رسیدن به خشکی نسبی لایه اول رزین های اصلی اعمال خواهد شد. معمولا از یک غلتک سایز متوسط استفاده می‌شود تا یک لایه با ضخامت یکسانی بوجود آید.

رنگ اپوکسی روی بتن چیست؟

۴- خشک شدن لایه اول و اجرای لایه دوم

زمانی که مرحله اول اجرای رنگ اپوکسی روی بتن به اتمام رسید باید یک فرصتی را به رنگ‌ها بدهیم تا به خشکی نسبی برسند. این پوشش دهی چند لایه مزیت های بسیار زیادی دارد. اول اینکه مقاومت کف را افزایش میدهد و از همه مهمتر باعث می‌شود در بلندمدت سطح کف دچار آسیب، شکستگی یا ترک نشود.

این نکته را باید در نظر بگیریم که لایه های رنگ اپوکسی بیش از دو لایه اجرا نشوند. البته پرایمرها پوشش های اولیه ای هستند که زیر این دو لایه قرار می‌گیرند. لایه دوم همانند پوشش اولیه رزینهای اپوکسی با استفاده از ابزارهایی همچون غلتک‌ها اجرا می‌شوند. لایه اول بین پرایمر و لایه نهایی قرار دارد. پس به آنها کفپوش اپوکسی میانی نیز گفته می‌شود.

۵- محصور کردن محیط تا رسیدن به خشکی کامل

یکی از نکات کلیدی که در پایان اجرای لایه های رنگ اپوکسی روی بتن اهمیت دارد محصور کردن محیط است. در واقع رنگ های مرطوب بسیار آسیب پذیر هستند و هرگونه رفت وآمد روی آنها می‌تواند بافت کفپوش را کاملا از بین ببرد. معمولا ۱۲ ساعت زمان می‌برد تا کفپوش‌ها درصد کمی خشک شوند تا اینکه افراد بتوانند روی آن راه بروند. اما ۷ روز کامل زمان می‌برد تا اینکه شما بخواهید یک استفاده کامل از این کفپوش‌ها داشته باشید. پس تا قبل از اتمام ۷ روز امکان رفت و آمد ماشین آلات سنگین بر روی آنها وجود ندارد.

فروش کفپوش اپوکسی برای کاربریهای مختلف در شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام باکیفیت ترین و از همه مهم تر مقرون به صرفه ترین کفپوش های اپوکسی را تولید میکند. این شرکت علاوه بر فرموله و تولید انواع رنگ، مستقیما محصولات را به دست مصرف کننده میرساند تا خیالتان از بابت قیمت رنگ‌ها نیز راحت باشد. کفپوش های اپوکسی کاربری های متعددی همچون پوشش دهی کف پارکینگ، محیط های صنعتی، گاراژها، سالن های ورزشی و حتی منزل را نیز دارند. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و آگاهی از قیمت با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی دقیق تری ارائه دهند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.