تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی چیست؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

رزین اپوکسی که معمولا آن را با نام پلی اپوکساید نیز می شناسند، یک نوع ماده پلیمری است که برای ایجاد پوشش های محافظ بر روی سطوح اعمال می شوند. این پوشش های رنگی که غالباً دارای خاصیت ضد خش نیز می باشند مقاومت بسیار بالایی دارند. رزین های اپوکسی در حالت مایع چسبندگی بی نظیری دارند به طوری که پس از اعمال می توانند با حداکثر چسبندگی سطح کار را پوشش دهند.

رزین اپوکسی می تواند طیف وسیعی از انواع بسترهای چوبی، فلزی، بتنی و سنگی را پوشش دهند. به عنوان یک تعریف کلی اپوکسی ها مواد رنگی هستند که از یک رزین اپوکسی مایع و همچنین یک هاردنر تشکیل شده‌اند که این ماده سخت کننده می‌تواند رزین ها را به لایه هایی سخت و مقاوم تبدیل کند. پس از آنکه ترکیبات اپوکسی بر روی سطح به درجه سختی کامل رسیدند فیلم رنگ بسیار مستحکمی را ایجاد می‌کند که دارای پایداری طولانی مدت می باشند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا رزین ها پوشش هایی عالی به عنوان کفپوش اپوکسی در صنایع مختلف باشند.

ترکیبات اپوکسی نسبت به سایر پوشش های رنگی مزایای بسیار زیادی دارند که از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • قدرت بالا
  • انقباض و تراکم حداقل
  • قابلیت چسبندگی روی اکثر سطوح
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • مقاومت بالا در برابر ترکیبات و حلال های شیمیایی
  • دارای مواد سمی فوق العاده پایین
  • هزینه و قیمت مقرون به صرفه
  • دارای حداقل مواد آلی فرار یا voc پایین

رزین اپوکسی چیست؟

مقاومت کششی رزین اپوکسی چقدر است؟

رزین اپوکسی به جهت استحکام کششی بالا رویه اکثر سطوح بهترین عملکرد را از خود ارائه می‌دهند. این استحکام فزاینده در واقع ناشی از نوع فرمولاسیون رنگ و همچنین توانایی چسبندگی بالای آن می باشد. معمولاً قدرت اتصال و استحکام اپوکسی بستگی به نوع رزین و همچنین هاردنر آن دارد. البته سطح بستر کار نیز بر مقاومت کششی رنگ تاثیر بسیار بالایی دارند. لذا این متغیر در سطوح متفاوت رفتار های گوناگونی را دارد. به طور کلی رزین های اپوکسی می‌توانند از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ psi مقاومت کششی داشته باشند. این مقاومت کششی بالا باعث می‌شود تا آنها گزینه ای عالی برای استفاده در محیط پارک خودرو به عنوان کفپوش اپوکسی پارکینگ باشند.

نکات امنیتی استفاده از رزین اپوکسی

یکی از موارد مهمی که در مورد رزین اپوکسی باید مد نظر قرار دهید این است که این مواد تحت هیچ شرایطی نباید روی پوست، مو و یا لباس شما قرار بگیرد. زیرا در چنین حالتی جدا کردن آنها بسیار سخت خواهد بود. بنابراین در زمان استفاده حتماً توجه داشته باشید که این ترکیبات به این نقاط مذکور نچسبند. علاوه بر این ترکیبات شیمیایی که در این مواد وجود دارد می‌تواند برای پوست مضر باشند. حال آنکه استنشاق آن نیز برای ریه ها مضر یا تحریک کننده است.

به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از رزین اپوکسی در پروژه‌های مرتبط با اجرای اپوکسی کف از دستکش ها، عینک و لباس حفاظتی استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل و با کیفیت بالا آنها را روی سطوح در پروژه های مختلف اعمال کنید. حتما توجه داشته باشید که محیط مورد نظر شما در زمان استفاده از رزین اپوکسی دارای تهویه مطبوع باشد.

اگر به هر نحوی مواد اپوکسی روی پوست یا نقاط بدن شما قرار گرفتند قبل از آن که به طور کامل خشک شوند آنها را با مواد استون یا ایزوپروپیل الکل پاک کنید. اگرچه رزین های اپوکسی شدت چسبندگی بالایی دارند اما می توان با یک سری رقیق کننده های رنگ قوی آنها را از روی سطوح پاک کرد. همچنین مراقب قطرات خشک شده رزین های اپوکسی بر روی پوست خود باشید زیرا برداشتن آنها حتی با مواد رقیق کننده می تواند آسیب‌زا باشد.

نکات امنیتی استفاده از رزین اپوکسی

انواع مختلف رزین

مجموعه ای گسترده از رزین های اپوکسی در بازار عرضه می شوند که هر کدام ساختار مختص به خود را دارند. در اینجا دو مورد از متداول ترین رزین های اپوکسی را معرفی میکنیم.

  • رزین های از نوع ریخته گری (casting epoxy resin)

این نوع از رزین اپوکسی معمولاً با نام رزین های پلاستیکی یا رزین های ریخته گری عمیق شناخته می‌شود و معمولاً دارای گرانروی یا ویسکوزیته کم هستند. دارای زمان خشکی طولانی تری می باشند. نسبت اختلاط آنها با هاردنر معمولاً یک به دو است که این نسبت می‌تواند ویسکوزیته رنگ را به حالت متعادل برساند تا شرایط اعمال مناسب را داشته باشد. این ترکیبات می‌توانند برای پر کردن ترکها و شکافهای موجود در سطوح استفاده شوند.

  • پوشش های رزین (coating epoxy resin)

پوشش رزینهای اپوکسی معمولاً نسبت اختلاط یک به یک میان هاردنر و رزین دارد. معمولاً زمان پخت و خشک شدن آن ها سریع تر می باشد و می توانند دارای خاصیت ضد آب باشند. این پوشش ها این قابلیت را دارند تا سطح کف بتن را محافظت کنند و یک ساختار مقاومتی بالا را برای آنها ایجاد کنند. پس از پخت کامل رنگ اپوکسی کف بتن سختی و دوام به شدت بالایی دارند. از طرفی بسیار براق و زیبا نیز می باشند.

کاربردهای مختلف رزین اپوکسی

کاربردهای مختلف رزین اپوکسی

رزین های اپوکسی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع دارند که از جمله آنها می‌توان استفاده به عنوان پوشش های کف اشاره کرد. یکی از پوشش های رایجی که معمولاً در سطح کف استفاده می شود کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک می باشد که در صنایع حساس قابلیت خنثی کردن الکتریسیته ساکن را دارند. این کفپوش ها بیشتر برای موارد امنیتی استفاده می شوند که می تواند ریسک فعالیت های صنعتی را در استفاده از مواد و متریال اشتعال زا کاهش دهد.

علاوه بر این از این رزین ها می‌توان در محیط‌های تفریحی و سالن ها تحت عنوان کفپوش اپوکسی ورزشی استفاده کرد. همچنین محیط های درمانی و بیمارستانی، پارکینگ ها، انبار های صنعتی و غیره از دیگر کاربردهای این نوع از رزین ها می باشد. در حال حاضر رزین اپوکسی یکی از پرکاربردترین پوشش های رنگی درمیان سایر عناصر مشابه می باشند.

مشاوره قیمت و خرید انواع رنگ از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام به عنوان یک تولید کننده برتر در حوزه انواع رنگ از قبیل رنگ های صنعتی، انواع کفپوش، رنگ ساختمان، پرایمرها و دیگر ترکیبات رنگی همواره پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه های مختلف می باشد. لذا شما می توانید با تماس مستقیم با این شرکت ضمن دریافت مشاوره، از جزئیات بیشتری از جمله قیمت نسبت به محصولات رنگی مطلع شوید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.