تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ اپوکسی لوله فولادی چیست؟ مزایا، معایب و نحوه اجرای آن

رنگ اپوکسی لوله فولادی چیست؟ مزایا، معایب و نحوه اجرای آن

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

بدون شک لوله‌های فولادی به عنوان یکی از پرکاربردترین لوله‌های فلزی در ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. این لوله‌ها با عملکرد مناسب خودشان در حوزه‌های مختلف صنعتی، می‌توانند در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و … مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود لوله‌های فولادی در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان نمی‌دهند و برای افزایش مقاوم آن‌ها باید از یک لایه پوششی استفاده کرد. رنگ اپوکسی لوله فولادی یکی از انواع پوشش‌هایی است که روی لوله‌های فولادی ایجاد می‌شود و مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این نوع رنگ اپوکسی ضد زنگ، مزایا و معایب آن همراه ما باشید.

رنگ اپوکسی لوله فولادی چیست؟

رنگ اپوکسی یکی از انواع رنگ فلز است که می‌توان آن را با دو جزء رزین و هاردنر تهیه نمود. این رنگ کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد که یکی از آن‌ها رنگ آمیزی لوله‌های فولادی است. لوله‌های فولادی معمولا مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی ندارند و ممکن است در اثر تماس با شرایط خاص دچار تخریب شوند. رنگ اپوکسی لوله فولادی در واقع نوعی پوشش است که روی لوله‌های فولادی قرار می‌گیرد و مقاومت این لوله‌ها را چندین برابر خواهد کرد.

رنگ اپوکسی لوله فولادی به صورت پاششی و با تکنیک‌های خاصی روی لوله‌های فولادی اجرا می‌گردد. این رنگ پس از خشک شدن حالت سخت و مقاومی به لوله می‌دهد که حتی می‌توان این لوله‌ها را شستشو داد. رنگ‌های اپوکسی می‌توانند با افزودنی‌های مختلف دیگر انعطاف پذیری بیشتری برای اجرا پیدا کنند و در واقع عملکرد بهتری را در هنگام اجرا روی لوله‌ها داشته باشند.

مزایا رنگ اپوکسی برای لوله فولادی

استفاده از رنگ اپوکسی ضد زنگ برای لوله‌های فولادی به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که دارد، می‌تواند بسیار پرفایده باشد. به طوری که این پوشش از نفوذ آب و خوردگی لوله جلوگیری می‌کند. از طرفی اجرای این رنگ نسبت به سایر روش‌های مقاوم سازی لوله‌های فولادی مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رنگ اپوکسی لوله فولادی چیست؟

افزایش مقاومت لوله‌های فولادی

رنگ اپوکسی لوله‌های فولادی دوام بسیار زیادی دارند و می‌توانند در برابر خوردگی و نفوذ آب مقاومت خوبی از خود نشان دهند. از طرفی این رنگ‌ها به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر دما دارند، به راحتی در صنایع مختلف با دمای بالا عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

مقاومت شیمیایی و سختی سایشی بالا

رنگ اپوکسی لوله فولادی باعث افزایش مقاومت لوله‌های فولادی در برابر مواد شیمیایی می‌شود. این لوله در برابر تمام مواد اسیدی و بازی مقاوم است و می‌تواند برای صنایعی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند، انتخاب بسیار خوبی محسوب شود.

قیمت مقرون به صرفه

رنگ اپوکسی که برای پوشش دهی لوله‌های فولادی استفاده می‌شود، قیمت مقرون به صرفه‌ای نسبت به ویژگی‌های مختلف‌اش دارد. از این رو می‌توان برای سطح وسیعی از لوله‌ها از این رنگ‌ها استفاده کرد.

قابلیت ترکیب با سایر مواد

بسیاری از خواص و ویژگی‌های اپوکسی مربوط به انعطاف پذیری آن برای ترکیب با محصولات دیگر است. در واقع می‌توان این رنگ را برای بهبود خواص شیمیایی و مکانیکی با رنگ‌های مختلف دیگر ترکیب کرد. به طور

معایب رنگ اپوکسی برای لوله فولادی

با وجود مزایا و برتری‌های رنگ اپوکسی لوله فولادی به عنوان یک پوشش ضد زنگ، معایب این رنگ چندان به چشم نمی‌خورد. لوله‌های فلزی مقاومت پایینی در برابر عوامل مکانیکی دارند و ممکن است در محیط‌های مرطوب به خوبی اجرا نشوند. با این حال با توجه به اینکه در اکثر مناطق کشور ایران آب و هوای خشک حاکم است، از این بابت نیازی به نگرانی نیست. برای افزایش مقاومت مکانیکی این لوله‌ها نیز می‌توان از پوشش‌های پلی اتیلن و سایر پوشش‌ها استفاده کرد.

معایب رنگ اپوکسی برای لوله فولادی

نحوه اجرای رنگ اپوکسی لوله فولادی

برای اجرای رنگ اپوکسی صنعتی روی لوله‌ها فولادی در ابتدا لازم است که سطح لوله از قبل به طور کامل تمیز شده باشد. در این صورت سطح آماده اجرای رنگ اپوکسی خواهد بود. برای‌ای کار می‌توان از ساب پاشی و دستگاه‌های مختلف جهت رفع زنگ زدگی و رسوب استفاده کرد. پس از انجام این مرحله، مراحل بعدی اجرای رنگ اپوکسی روی لوله‌های فولادی انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

ترکیب دو جزء

دو جزء رنگ اپوکسی باید قبل از استفاده کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. برای این کار حتما دستورالعمل سازنده را برای مخلوط کردن رنگ‌های اپوکسی دنبال کنید و مطابق با درصد توصیه شده این دو جزء را ترکیب نمایید.

اجرای رنگ روی سطح لوله

رنگ اپوکسی لوله فولادی معمولا روی لوله‌های گرم و داغ اجرا می‌شود تا بتوان از عملکرد مناسب رنگ روی سطح بهره مند شد. می‌توان از تجهیزات اسپری مانند برای اجرای رنگ اپوکسی استفاده نمود. بسته به نوع لوله و کاربرد آن، امکان اجرای رنگ اپوکسی با تعداد لایه‌ها و ضخامت‌های مختلفی امکان پذیر است.

خشک شدن رنگ

پس از اینکه مراحل اجرای رنگ اپوکسی لوله فولادی انجام شد، باید قبل از استفاده از این لوله‌ها منتظر خشک شدن آن‌ها ماند. بسته به نوع ترکیبات به کار رفته و دمای هوا، مدت زمان خشک شدن رنگ اپوکسی متفاوت است. اطلاعات دقیق مربوط به خشک شدن این رنگ از سوی تولید کننده به شما ارائه می‌شود؛ اما معمولا ۷۲ ساعت زمان نیاز است تا رنگ‌های اپوکسی به طور کامل خشک شوند.

بازرسی و کنترل نهایی

پس از خشک شدن رنگ اپوکسی روی لوله باید حتما بررسی‌های لازم برای مشخص کردن میزان چسبندگی، سختی پوشش و … انجام شوند تا در نهایت رنگ اپوکسی مطابق با نیاز و استانداردهای موجود روی لوله اجرا گردد.

رانا کیمیا فام؛ ارائه دهنده انواع رنگ اپوکسی صنعتی

رانا کیمیا فام یکی از شرکت‌های تخصصی در حوزه تولید انواع رنگ و پوشش اپوکسی است که توانسته محصولات خود را با استانداردهای روز جهانی و بهترین کیفیت به بازار عرضه کند. این مجموعه امکان فروش و اجرای انواع رنگ اپوکسی لوله فولادی را فراهم کرده است. در صورت نیاز به خرید این رنگ‌ها و اجرای آن‌ها در لوله‌های فولادی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید تا توضیحات لازم را به شما بدهند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.