تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ اکریلیک نما چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ اکریلیک نما

رنگ اکریلیک نما چیست و چه کاربردی دارد؟

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

نمای ساختمان بخش مهمی در زیبایی خانه ها دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند از رنگ های خاصی که نمای ساختمان شان را جذاب می کند، استفاده کنند. رنگ اکریلیک نما یکی از زیباترین و خاص ترین رنگ هایی می باشد که به دلیل داشتن کیفیت بالا، در بخش داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.

این رنگ ها اصولا بر پایه آب بوده و در حلال های مختلف حل نمی شوند. تنها کافیست برای حل آنها از آب استفاده شود. مسلما این مزیت در رنگ اکریلیک نما نسبت به رنگ های روغنی بهتر بوده و زمانی که آن را در محل استفاده می کنید، می توانید نما را از آسیب های خاص دور کنید.

رنگ های اکریلیک نسل جدیدی از رنگ های ساختمانی هستند که بسیار با محیط زیست سازگار می باشند. به همین دلیل استفاده از رنگ اکریلیک نما طرفداران بسیار زیادی داشته و در طی سالهای اخیر موفق شده است جایگزینی مناسب برای رنگ های روغنی و پلاستیکی به شمار رود. این رنگ در اصل صنعت رنگ امیزی ساختمان ها را دچار تحول و تغییر نموده است.

میزان مصرف رنگ اکریلیک نما

رنگ اکریلیک نما به عنوان یکی از پرکاربردترین پوشش های محافظ نمای ساختمان است که به واسطه داشتن خاصیت عایق رطوبتی از نفوذپذیری سطح سازه جلوگیری میکند. یکی از اولویت های مهم که در زمان خرید رنگ های ساختمانی خصوصا رنگ نما بسیار حائز اهمیت است میزان مصرف رنگ میباشد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که مساحت کار افزایش می یابد و شما می خواهید یک رنگ کاملا به صرفه و با قدرت پوشش دهی بالا را خریداری کنید. خوشبختانه رنگ آکریلیک نما به واسطه نوع فرمولاسیون خود میتواند در یک حجم کم مساحت بالایی را نسبت به دیگر رنگ های رایج پوشش دهی کند.

اصولا چگالی رنگ آکریلیک نما برابر ۱٫۳ است اما اگر می خواهید ضخامت ۱ میلی متری را در سطح سازه ایجاد کنید به ازای مساحت هر متر مربع وزن مصرفی ۱٫۵ کیلوگرم است. نکته مهم این است که زمانی که ضخامت کار کاهش یا افزایش می یابد مستقیما روی مقدار مصرف رنگ اکریلیک نما تأثیر میگذارد. البته شما باید مراحل آماده سازی رنگ های آکریلیک را با حلال آن ها به درستی انجام دهید تا یک رنگ با گرانروی و الاستیسیته مناسب داشته باشید.

نوع اجرا نیز میتواند سبب افزایش یا کاهش مصرف رنگ آکریلیک نما شود. به عبارتی اگر شما بخواهید میزان هدر رفت رنگ را افزایش دهید و ریزش رنگ زیاد باشد کاملا مشخص است که نیاز به گالن های بیشتری از رنگ دارید. پس سعی کنید ضمن انتخاب تجهیزات مناسب روند کار را نیز بطور اصولی دنبال کنید.

مدت زمان گیرایی رنگ اکریلیک نما پس از اجرا

زمان گیرایی یا خشکی رنگ بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهمترین آن دقیقا همان دمای محیط می باشد. به عنوان یک قاعده کلی هر چقدر دما افزایش یابد به همان نسبت رنگ ها زودتر به مرحله خشکی کامل میرسند. خصوصا رنگ هایی که بر پایه سیالات آب هستند و لازم است نسبت به حجم رنگ یک مقدار مشخصی آب برای رقیق کردن آن اضافه شود. زیرا حلال آن سریعتر تبخیر میشود و رنگ ها نیز زودتر به یک بافت سخت تبدیل می شوند.

اما زمانی که دمای محیط کاهش می یابد انتظار این است که مدت زمان خشکی رنگ اکریلیک نما افزایش یابد. ما دمای استاندارد ۲۵ درجه سانتیگراد را برای اعلام زمان خشکی لحاظ می کنیم. شما میتوانید با اندازه گیری میزان دما زمان تقریبی خشکی را به دست آورید. در این دما خشکی اولیه پس از ۸ ساعت اتفاق می افتد. خشکی متوسط یا نسبی احتیاج به ۳ روز کامل دارد و برای رسیدن به خشکی کامل حدودا ۵ روز باید سپری شود. این رنگ ها در هر دمایی قابل اجرا نیستند و باید محدوده دما نیز قبل از اجرا در نظر گرفته شود. می توانید این رنگ ها را در دمای استاندارد ۱ درجه سانتیگراد تا نهایت ۴۰ درجه اجرا کنید. بنابراین اگر دما در این محدوده نباشد بهتر است تا مساعد شدن شرایط صبر کنید.

تفاوت رنگ اکریلیک نما با رنگ های روغنی در چیست؟

برخی تفاوت های عمده ای که در رنگ های اکریلیک وجود دارد، منجر شده است تا محبوبیت فوق العاده ای به دست آورند. از جمله این تفاوت ها، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تنوع در رنگ های اکریلیک ساختمانی نسبت به رنگ های روغنی بیشتر است.
  • رنگ های اکریلیک نسبت به رنگ های روغنی سریع تر خشک می شوند.
  • رنگ اکریلیک نما را می توان با استفاده از مدیوم ها پس از رنگ امیزی تغییر داد. در حالی که رنگ های روغنی را به هیچ عنوان نمی توان بعد از پایان کار تغییر داد.
  • رنگ های روغنی ممکن است پس از مدتی تولید سرب نمایند که این مسئله می تواند برای محیط زیست به شدت مضر باشد. در حالی که رنگ های اکریلیک سازگاری خاصی با محیط زیست دارند.

رنگ اکریلیک نما

رنگ های اکریلیک چه هستند و ویژگی آنها چیست؟

این رنگ ها نوعی رنگ شیمیایی بوده و پرایمر پلاستیکی به شمار می روند. رنگ اکریلیک نما در دو گروه حلال با آب و حلال با نفت تقسیم شده، و در ابتدا از آن تنها برای رنگ آمیزی اتومبیل استفاده می شد. اما ویژگی های خاصی که در این رنگ وجود دارد، منجر شد تا صنعت های ساختمان سازی نیز برای رنگ آمیزی، به آن توجه نمودند.

حتی بسیاری از نقاشان نیز از این رنگ ها به جای رنگ های روغنی در طراحی استفاده نمودند. رنگ اکریلیک نما دارای ویژگی های خاصی است که هر یک از این ویژگی ها در صنایع مختلف کاربرد دارد. می توانیم به مهمترین ویژگی های رنگ های اکریلیک چنین اشاره کنیم.

  1. خاصیت درخشندگی بالا
  2. مقاوم در برابر نور خورشید
  3. دارای غلظت فوق العاده بالا
  4. دوام و ماندگاری بالا
  5. تنوع زیاد در رنگ ها
  6. فاقد بوی بد بودن رنگ اکریلیک نما
  7. انعطاف پذیری زیاد
  8. قابلیت ترمیم دوباره
  9. قابل استفاده بر روی سطوح مختلف
  10. سازگاری زیاد با محیط زیست
  11. عدم جذب گرد و خاک
  12. مقاومت بالا در برابر ساییدگی
  13. خشک شدن سریع سطح رنگ آمیزی شده

رنگ اکریلیک نما

آیا رنگ های اکریلیک قابل شستشو هستند؟

یکی از مهمترین مزایایی که می توانیم برای رنگ اکریلیک نما بیان نماییم، قابلیت شستشوی آنها می باشد آن رنگ ها از مرغوبیت بالایی در مواد اولیه برخوردار است که منجر می شود تا علاوه بر مقاومت و دوام بالا، قابلیت شستشو نیز داشته باشند.

رنگ های اکریلیک در میان رنگ های حلال آب، قابلیت شستشوی ۱۰۰% دارند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر قسمتی از رنگ اکریلیک نما بر روی لباس شما بریزد، به راحتی نخواهید توانست این رنگ را با آب و به سادگی از روی لباس پاک کنید.

شما برای برطرف کردن این رنگ از روی لباس نیاز به استون خواهید داشت. بهترین زمانی که می توانید رنگ اکریلیک نما را پس از استفاده مورد شستشو قرار دهید، یک تا دو هفته بعد از رنگ آمیزی است. البته این رنگها بعد از ۲۰ دقیقه خشک می شود.

اما برای این که تمامی مواد موجود در رنگ های اکریلیک به خوبی خشک شوند، نیاز به زمان بیشتری خواهد بود. تقریبا یک هفته زمان مناسب و خوبی برای خشک شدن کامل این رنگ خواهد بود.

کاربران و مشتریان گرامی می توانید جهت اطلاع از قیمت و خرید رنگ آکریلیک نما از بخش تماس با ما با شرکت رانا کیمیا فام در ارتباط باشید.

سوالات رایج

رنگ اکریلیک برای نما یکی از گزینه‌های محبوب برای رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها به شمار می‌رود. در اینجا به ۸ سوال رایج در مورد رنگ اکریلیک نما پاسخ داده‌ام:

  1. چرا از رنگ اکریلیک برای نما استفاده می‌شود؟

رنگ اکریلیک به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، دوام بالا، چسبندگی عالی به سطوح مختلف و قابلیت تنفس (اجازه می‌دهد که رطوبت از سطح عبور کند و باعث ترک خوردگی نشود)، یکی از گزینه‌های محبوب برای رنگ‌آمیزی نما است.

  1. آیا رنگ اکریلیک ضد آب است؟

بله، رنگ اکریلیک دارای ویژگی‌های ضد آب است که باعث می‌شود در برابر رطوبت و بارندگی مقاوم باشد و از نفوذ آب به دیوارها جلوگیری کند.

  1. آیا رنگ اکریلیک نما در برابر اشعه UV مقاوم است؟

بله، رنگ‌های اکریلیک نما معمولاً دارای مقاومت بالا در برابر اشعه UV خورشید هستند، که باعث می‌شود رنگ در طول زمان کم‌تر دچار رنگ‌پریدگی و تخریب شود.

  1. چگونه باید سطح را برای رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک آماده کرد؟

سطح باید تمیز و خشک باشد، هر گونه گرد و غبار، آلودگی، روغن و رنگ‌های قبلی باید برداشته شود. ترک‌ها و نواقص باید تعمیر شوند و در صورت نیاز از پرایمر مخصوص برای بهبود چسبندگی رنگ استفاده شود.

  1. چه مدت زمانی طول می‌کشد تا رنگ اکریلیک نما خشک شود؟

زمان خشک شدن رنگ اکریلیک بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، اما معمولاً لایه اول طی ۱-۲ ساعت خشک می‌شود و برای خشک شدن کامل به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد.

  1. آیا رنگ اکریلیک نما قابل شستشو است؟

بله، رنگ اکریلیک نما قابل شستشو است و به دلیل مقاومت در برابر آب و آلودگی‌ها، به راحتی می‌توان سطح رنگ‌شده را تمیز کرد.

  1. چقدر دوام رنگ اکریلیک نما است؟

رنگ اکریلیک نما معمولاً دارای دوام بالا است و می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشد، البته این مدت زمان به شرایط آب و هوایی و کیفیت رنگ نیز بستگی دارد.

  1. آیا می‌توان رنگ اکریلیک را روی سطوح مختلف استفاده کرد؟

بله، رنگ اکریلیک می‌تواند روی سطوح مختلفی مانند بتن، سیمان، گچ، چوب و فلزات مورد استفاده قرار گیرد، البته برای هر سطح ممکن است نیاز به آماده‌سازی خاصی داشته باشد.

این پاسخ‌ها به شما کمک می‌کند تا با ویژگی‌ها و کاربردهای رنگ اکریلیک نما بهتر آشنا شوید و انتخاب بهتری برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان خود داشته باشید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.