تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۲۰۰
RANA 320 T

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۲۰۰
RANA 320 T

  |   رنگهای سیلیکونی   |   بدون دیدگاه
رنگ ضد حریق
رنگ ضد حریق

EN.TDS

شرح محصول رنگ سیلیکونی نسوز ۲۰۰ درجه :

رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه بعنوان یک پوشش مقاوم به حرارت تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد بر پایه رزین سیلیکونی به همراه خمیر آلومینیم یا دیگر انواع رنگدانه ها تولید و عرضه میگردد.

موارد استفاده رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه :

از این رنگ به عنوان یک رنگ مقاوم حرارتی جهت سطوح تجهیزات ،کوره ها ، مخازن و دودکشها که دمای آنها تا ۲۰۰  درجه سانتی گراد می باشد استفاده میگردد.

این رنگ معمولا به صـــورت تک لایه اجرا نمیـــــــگردد و جهت حفاظت کامل تجهیزات در برابر خوردگی نیاز به پرایمر زینک اتیل سیلیکات دارد.

مشخصات فنی رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه :

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت تا ۲۰۰ 

روش مصرف رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه :

اين رنگ بصورت تك جزئي بوده و هنگام مصرف بايد كاملا همزده شود و سپـس به مقدار مورد نياز به آن تينر مخصوص اضافه نموده تا ويسكوزيته رنگ براي اجرا مناسب گردد.

آماده سازی سطح :

سطح مورد نظر باید عاری از هر گـــــونه آلودگـــی از قبیل گرد و غبــار‚ گریس ‚ روغن و غیره باشـــــد. در صورتیکه از زمان اجرای پرایمر مدت زمانی بیش از ۷۲ ساعت گذشته باشد میبایست سطح مورد نظر را بعد از تمیز نمودن زبر نمایید. 

شرایط آب و هوایی هنگام رنگ آمیزی :

  • دمای محیط می بایست بین ۱۰تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • دمای سطح می بایست ۳ درجه بالاتر از نقطه شبنم باشد.
  • رطوبت نسبی می بایست کمتر از ۸۰% باشد.

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای پوشش :

  • دستگاه CONVENTIONAL SPRAY (اسپری هوا )
  • دستگاه AIR LESS
  • میکسر برقی یا بادی
  • قلم مو

در هنگام استفاده از CONVENTIONAL SPRAY ازنازل ۱٫۴ یا ۱٫۶ میلی متر می بایست استفاده گردد.

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت

آیا امکان افزایش میزان پوشش عملی رنگ سیلیکونی نسوز وجود دارد؟

همان طور که در قسمت مشخصات فنی محصول رنگ سیلیکونی نسوز ذکر شد میزان پوشش تئوری آن در بهترین شرایط دمایی و محیطی و همچنین سطح برابر ۱۱٫۶ متر مربع به ازای هر لیتر است. این مقدار نرخ پوشش دهی برای ضخامت ۲۵ میکرومتر صحت دارد. اما این مقدار یک میزان تئوری و بنا به محاسبات مهندسی شده ی رنگ است. در عمل در صورت تفاوت های ناشی از سطح نامناسب، افزایش ضخامت، عدم اجرای مراحل آماده سازی و دیگر عوامل تاثیر گذار می تواند میزان پوشش عملی رنگ سیلیکونی نسوز را تغییر و بعضا کاهش دهد.

به همین دلیل اولین مرحله جهت افزایش میزان پوشش عملی رنگ سیلیکونی نسوز آماده سازی سطح هستند. از آنجایی که سطوح بستر جهت پذیرش اینگونه رنگ ها از جنس فلز و یا فولادی هستند در صورت ناهموار بودن سطح می توانید از سندبلاست استفاده کنید تا سطح صاف و صیقلی بدست آید. اگرچه بر روی سطح فلز در ابتدای کار پرایمر زینک اتیل سیلیکات اعمال می شود.

اما در هر صورت اجرای سندبلاست برای هر دو پوشش یعنی پرایمر و پوشش پایانی رنگ سیلیکونی نسوز می تواند مفید باشد. عواملی مانند تنظیم گان رنگ پاش و جلوگیری از هدر رفت رنگ در زمان اجرا از عوامل دیگری است که می تواند میزان پوشش دهی رنگ را به ازای حجم مشخص افزایش دهد.

رنگ‌های سیلیکونی نسوز و مقاوم به حرارت

علت پایین بودن زمان خشکی رنگ سیلیکونی نسوز

می توان سه حالت خشکی را برای رنگ سیلیکونی نسوز در نظر گرفت که شامل touch dry و handle dry و همچنين hard dry که هر سه این موارد با یکدیگر تفاوت دارند. به ترتیب، حالت اول خشکی را تا مرحله ای معرفی می کند که می توان آن را لمس کرد. حالت دوم معرف خشکی میانی و یا آماده استفاده و حالت آخر نیز معرف خشکی کامل یا سخت رنگ است. زمان خشکی برای حالت های تاچ و میانی به ترتیب برابر ۲ و ۴ ساعت می باشند که این زمان ها برای دمای ۲۵ درجه محیط می باشد.

خشکی سخت نیز زمانی اتفاق می افتد که پخت تحت حرارت انجام شود. سوال اصلی این است که چرا زمان خشکی نسبتاً پایین است؟ اولین مورد نوع فرمولاسیون و طریقه واکنش آن با هوا و اتمسفر محیط است که باعث شده است رنگ سیلیکونی نسوز به صورت سریع خشک شونده باشند.

دلیل دوم مرتبط با ضخامت رنگ است که بنا به اطلاعات مذکور غالبا برابر ۲۵ میکرون است. نتیجه اینکه هر چقدر بتوانیم ضخامت رنگ را کاهش دهیم میزان تاثیر آب و هوای محیط بر عمق رنگ بیشتر می شود در نتیجه رنگ زودتر از دیگر پوشش های ضخیم به مرحله ی خشکی سخت می رسد.

شرایط اعمال پوشش مجدد رنگ سیلیکونی نسوز

پوشش مجدد رنگ سیلیکونی نسوز درواقع تنها دلیلی است که می تواند مقاومت و دوام رنگ را افزایش و چندین برابر کند. این تکنیک در اصل همان ضخامت استاندارد را ایجاد می کند اما مراحل عملیاتی آن در دو مرتبه و یا مجددا انجام می شود. برای پوشش دهی مجدد رنگ سیلیکونی نسوز لازم است که به زمان اجرا پس از لایه ی اول دقت کنیم. رنگ باید به مرحله ای از خشکی برسد که بتواند پذیرای لایه بعدی باشد.

در اینجا سه دمای بسیار مطرح و رایج را عنوان می کنیم و برای هر کدام مدت زمان لازمی که باید صبر کنیم تا بتوانیم پوشش مجدد را اجرا کنیم نیز خواهیم گفت. اولین مورد دمای ۱۰ درجه سانتیگراد است. در این دما بعد از اجرای لایه ی اول بهتر است حداقل ۵ ساعت و حداکثر ۱۰ ساعت تا اجرای لایه بعدی منتظر بمانیم. دمای دوم ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد.

در این دما نیز بهتر است حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۴ ساعت منتظر بمانیم. و دمای سوم ۴۰ درجه ی سانتیگراد می باشد. در این دما نیز پیشنهاد می شود حداقل و حداکثر ۱ الی ۲ ساعت صبر کنیم تا شرایط لازم برای آغاز پوشش ثانویه مهیا شود. بنا به اطلاعات مذکور با زیاد شدن دما می توانیم مشاهده کنیم که زمان اجرای لایه دوم رنگ سیلیکونی نسوز، کاهش و از ۵ ساعت به ۱ ساعت رسیده است.

فواید و مزایای استفاده از رنگ سیلیکونی نسوز

فواید و مزایای استفاده از رنگ سیلیکونی نسوز

  • این رنگ ها مختص مجاری و لوله هایی هستند که حامل سیالات پر فشار با حرارت بالا تا حد ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. مزیت مهم آن در این زمینه تحمل دماهای بالا می باشد.
  • رنگ سیلیکونی نسوز جزو پوشش های با صرفه اقتصادی بالا می باشند. در نتیجه در صورت استفاده صحیح از تجهیزات رنگ آمیزی می توانید با حجم کم رنگ قطعات فلزی بیشتری را رنگ آمیزی کنید.
  • مزیت قابل توجه آن ها زمان نسبتا سریع در خشک شدن است که برای شرکت های صنعتی بنا به کاهش وقفه زمانی جهت شروع فعالیت و کار دستگاه ها حائز اهمیت می باشد.
  • با دستگاه های اسپری معمولی و براش های رایج قابلیت اعمال دارند.
  • مدت زمان ذخیره سازی مناسبی دارند بطوریکه در شرایط دمایی و محیطی مطلوب می توانید تا ۶ ماه و بعضا بیشتر آن ها را انبار کنید.
  • قیمت چندان بالایی به نسبت انواع رنگ صنعتی یا پرایمرهای دیگر ندارند که این مزیت برای اکثر شرکت ها که توجه ویژه ای بر مدیریت بودجه دارند، مفید می باشد.
  • رنگ سیلیکونی نسوز از جمله رنگ های صنعتی می باشد که جرم حجمی استانداردی دارند و سنگین نیستند. این رنگ ها به ازای حجم ۱ سانتی متر مکعب تنها ۰٫۹۹ گرم جرم دارند.
  • دوام و پایداری به نسبت بالایی دارند و پس از اجرای رنگ تا یک مدت زمان طولانی و بعضا چند ساله نیاز به رنگ آمیزی مجدد ندارند.

رعایت اقدامات ایمنی در مورد رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه

دمای نقطه اشتعال رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه برابر ۲۵ درجه سانتی گراد است یعنی در این دما بخاراتی از این ماده رنگی به اطراف ساطع خواهد شد که می توانند قابل احتراق باشند. البته این موضوع زمانی صحت دارد که یک عامل خارجی احتراقی در محیط وجود داشته باشد. به بیان دیگر زمانی بخارات این رنگ قابل اشتعال و سوختن خواهد بود که یک منبع احتراق خارجی یا شعله آتش در محیط رنگ آمیزی وجود داشته باشد.

به همین دلیل اگر محیط رنگ آمیزی شما در زمانی که در حال اعمال رنگ هستید و رنگ شما کاملا مرطوب است عاری از هرگونه منبع احتراق می باشد در آن صورت امنیت کامل در فرایند رنگ‌آمیزی شما برقرار خواهد بود. برای اینکه رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۲۰۰ درجه در بالاترین سطح ایمنی روی سطوح اجرا شوند اولین اقدام آن است که عوامل اشتعال زا را از محیط به طور کامل دور کنید حتی کوچکترین جز احتراقی نیز می تواند امنیت رنگ آمیزی را به خطر بیاندازد.

از طرفی اگر اعمال رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه در محیط های ایزوله و بسته انجام می شود بهتر است که حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشید. محیط های باز که دارای تهویه مناسبی هستند می‌توانند مواد آلی فرار این نوع رنگ را به طور کامل از محیط تخلیه کنند. با وجود گردش هوا نیز سطح امنیت اجرای رنگ بالاتر خواهد رفت.

فواید و مزایای استفاده از رنگ سیلیکونی نسوزتنوع رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه

رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه از لحاظ رنگدانه یا colour تنوع بالایی دارد. به طوری که اکثر شرکت های تولید کننده آن را به صورت customer request یا درخواست سفارشی به مشتریان ارائه می دهند. این در حالی است که رنگ سیلیکونی ۶۰۰ درجه از لحاظ رنگدانه فقط در یک محصول عرضه می شود و آن هم رنگ آلومینیومی یا نقره ای است. البته تنوع رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۲۰۰ درجه بدان معنا نیست که شما می توانید هر نوع فام ظاهری یا رنگدانه را سفارش دهید بلکه یک محدودیت انتخاب نیز وجود دارد.

ارتباط میان حجم ماده جامد و ضخامت در رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه

جامد حجمی و یا حجم ماده جامد در رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه برابر ۲۹ درصد است یعنی ضخامت فیلم خشک این رنگ ۰٫۲۹ برابر ضخامت فیلم تر یا مرطوب رنگ است. تعریفی که از جامد حجمی می توان کرد این است که این کمیت نسبت میان ضخامت فیلم خشک و فیلم مرطوب را مورد سنجش قرار می دهد. در صورتی که این نسبت در یک عدد ۱۰۰ ضرب شود در آن صورت می‌توانیم درصد جامد حجمی را به دست آوریم. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که به چه دلیل درصد جامد حجمی پایین می باشد و چه رابطه ای با ضخامت رنگ دارد.

این موضوع به نوع کاربری رنگ بر می گردد در واقع سطوح فلزی که غالباً مخازن و لوله های فولادی را تشکیل میدهند نیازی به دریافت رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه با ضخامت بالا ندارند و تا همان ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میکرومتر می توانند عملیات محافظتی خود را به بهترین شکل انجام دهند. پایین بودن جامد حجمی این نوع رنگ نیز باعث می‌شود ضخامت رنگ پس از خشکی کامل کمتر شود.

در مراحل ابتدایی رنگ آمیزی به دلیل وجود یک سری مواد تشکیل دهنده در ساختار رنگ و همچنین ترکیبات آلی فرار، ضخامت فیلم مرطوب به طور طبیعی بالا می باشد اما به محض آنکه فرصت لازم برای خشک شدن رنگ را می دهیم با تبخیر شدن ترکیبات آلی فرار اصولاً فیلم رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه کاهش ضخامت چشمگیری را پیدا خواهد کرد.

حالا آنکه اگر جامد حجمی رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا ۲۰۰ درجه، بالا باشد به همان نسبت ضخامت نهایی رنگ نیز بالا خواهد بود. می توان گفت این دو کمیت یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

ارتباط میان حجم ماده جامد و ضخامت در رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه

جرم در واحد حجم رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه

وزن مخصوص که با واحد جرم در واحد حجم مشخص می شود یکی از کمیت های مهمی است که در مورد مواد رنگی به خصوص سیالاتی که دارای ویسکوزیته معینی هستند مطرح می شود. این کمیت بیان می کند که یک رنگ به ازای یک حجم مشخص چه مقدار جرم و یا وزن دارد. رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه به ازای حجم یک سانتی متر مکعب دارای جرم ۰٫۹۹ گرم می باشد. لذا این ماده رنگی به ازای حجم ۱ لیتر یا هزار سانتی متر مکعب می تواند جرمی بالغ بر ۹۹۰ گرم که کمتر از یک کیلوگرم می باشد داشته باشد.

با این اوصاف طبق این مقادیر می توان رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه را جزو ترکیبات رنگی سبک تلقی کرد. این ویژگی در نوع خود یک مزیت بسیار مهم می باشد زیرا اصولاً رنگ های سبک تر قابلیت اعمال و اجرای راحت تری دارند و بهتر با دستگاه ها و تجهیزات اجرای رنگ سازگاری و هماهنگی لازم را پیدا می‌کنند. حجم بالا و جرم کم رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه باعث می شود ویسکوزیته رنگ کاهش یابد در نتیجه نرخ گسترش رنگ بالاتر می رود و میتواند مساحت بیشتری را رنگ آمیزی کند. در چنین شرایطی رنگ بسیار روان تر و نرم تر روی سطوح اعمال می شوند.

نحوه آماده سازی رنگ نسوز و مقاوم به حرارت تا دمای ۲۰۰ درجه

رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه یکی از ترکیباتی است که تنها دارای یک جزء می باشد. تک جزئی بودن رنگ مزیت های بسیار زیادی دارد و می تواند مراحل آماده سازی رنگ و همچنین اعمال آن را برای شما سهل و آسان کند. تینرها و رقیق کننده های پیشنهادی RANA THINN 30 می باشد. این ماده در ترکیب با رنگ می تواند ویسکوزیته آن را کاهش و به اصطلاح ماده رنگی را از حالت غلیظ بودن خارج کند. اصولاً رقیق سازی رنگ از اولین مراحل آماده‌سازی محسوب می‌شود که باید به دقت و با استاندارد انجام شود.

بعد از رقیق سازی بهتر است بدون فوت وقت عملیات رنگ آمیزی را آغاز کنید زیرا تمامی انواع رنگ ساختمانی و رنگ های صنعتی بالاخص رنگ سیلیکونی ۲۰۰ درجه بعد از آماده سازی دارای یک عمر مفید هستند که معرف یک زمان مشخص می باشد. در این زمان تعیین شده باید تمامی رنگ هایی که آماده سازی شده اند به طور کامل مصرف شوند. اگر به هر دلیلی خطایی در رنگ آمیزی و ناحیه اعمال رنگ صورت گیرد می توانید با همان مدل تینر یا رقیق کننده مذکور اقدام به پاکسازی رنگ کنید.

شرکت رانا کیمیا فام، مجموعه ای مجهز در تولید انواع رنگ

شرکت رانا کیمیا فام با استفاده گسترده از تجهیزات صنعتی و کاملاً مکانیزه مرغوب و از همه مهمتر بروز، با کیفیت ترین رنگ های صنعتی از جمله رنگ سیلیکونی نسوز، و همچنین انواع رنگ ساختمانی را در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد. حجمی تولیدی این شرکت بسیار عالی و مناسب نیاز بازار می باشد. به همین دلیل شما می توانید بدون در نظرگیری وسعت پروژه خود هر مقدار حجم رنگی که تا پایان کار نیاز دارید را از این شرکت سفارش دهید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.