تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

کفپوش پلی اورتان
RANA 133 TP

کفپوش پلی اورتان
RANA 133 TP

  |   رنگهای اپوکسی کف   |   بدون دیدگاه
رنگ ضد حریق
رنگ ضد حریق

EN.TDS

پوشش پلی اورتان کف بعنوان رنگ رویه کف بر پایه رزین پلی اورتان بـــــدون حلال به همــراه پیگمنتهــای مقـــــاوم و مناسب تولید و عرضه می شود.

از مشخصات این رنگ سهولت اجرا و مقاومت در برابر مواد شیمیایـــی و مخرب و مقــاومت در برابر نیروهــای مکانیکی و چسبندگـــی فـــوق العاده به سطــوح بتنــی و اجـــرای یـکنواخت و بــدون درز می باشد. این رنگ مقاومت عالی در برابر نور خورشید داشتـه و همچنیــن دارای خاصیت ارتجاعی میباشد.

موارد استفاده رنگ پلی اورتان کف :

از این رنگ به عنوان لایه نهایی جهت پوشش کف بتنی یا سطوح سیمانی کارخانجات و ادارات ، سالنهای تولید ، آزمایشگاهها ، بیمارستانها ، سالنهای تولید مواد غذایی و سالنهای ورزشی استفاده می گردد.

مشخصات فنی رنگ پلی اورتان کف :

کفپوش پلی اورتان 

پوشش پلی اورتان کف

روش مصرف رنگ پلی اورتان کف :

ابتدا جز A را بوسیله همزن مخلوط نموده تا بطور کامل یکنواخت گردد سپس جز B را به آن اضافه می نماییم و بار دیگر بوسیله همزن دو جز را مخلوط نموده هم اکنون رنگ آماده اجرا می باشد.

آماده سازی سطح :

سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه آلودگی از قبیل گرد و غبار‚ گریس ‚ روغـن و غیره باشد. در صورتیکه از زمان اجرای لایه میانی مدت زمانی بیش از ۷۲ ساعت گذشته باشد میبایست سطح مورد نظر را بعد از تمیزی زبر نمایید.

شرایط آب و هوایی هنگام رنگ آمیزی :

  • دمای محیط بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد
  • دمای سطح ۳ درجه بالاتر از نقطه شبنم
  • رطوبت نسبی کمتر از ۸۰%

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای پوشش :

  • میکسر برقی یا بادی
  • غلطک
  • کاردک
  • تی لاستیکی

پوشش پلی اورتان کف

آشنایی با پوشش پلی اورتان کف و کاربردهای آن

پوشش پلی اورتان کف با نام تجاری “polyurethane floor coating” که معمولاً کفپوش های PU نیز شناخته می شوند در بسیاری از پروژه های مرتبط با پوشش دهی سطوح بستر مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها یک رزین مصنوعی از خانواده ی پلیمرها هستند که از طریق پیوند مولکولی مجموعه ای از اورتان ها (Urethanes) به وجود می آیند.

اغلب به شکل رزین های مایع می باشند که پس از اعمال سطحی بسیار مقاوم و با دوامی را شکل می دهند. پلی اورتان کف را می توان بر روی انواع کف های بتنی، چوبی و حتی کفپوش های قدیمی اعمال کرد. آن ها کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد، البته این ترکیبات علاوه بر صنعت، موارد مصرف دیگری نیز دارند که در ادامه ی مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

  • آشپزخانه های موجود در مراکز تجاری و صنعتی

این نوع از آشپزخانه ها یک برنامه ی هر روزه برای طبخ غذا دارند و اغلب در نزدیکی مراکز صنعتی جهت تأمین غذای روزانه در حال فعالیت هستند. قطعاً ریخته شدن مواد غذایی بر روی کف به کرات اتفاق خواهد افتاد لذا اگر از پوشش پلی اورتان کف استفاده کنید هم محیط پاکیزه تری دارید و هم فرآیند پاک سازی سطوح بستر آسان تر خواهد شد.

  • کارخانجات تولید مواد غذایی

مراکز صنعتی تولید مواد غذایی، زمان کافی برای تمیز کاری سطوح بتنی کف ندارند و می خواهند بدون صرف انرژی بالا در زمینه ی پاکسازی سطوح کف همواره دارای محیط تمیزی باشند. با اعمال پوشش پلی اورتان کف فرآیند پاکسازی سطوح بسیار کوتاه خواهد شد و از همه مهمتر مواد اسیدی، قلیایی یا شیمیایی دیگر به لایه ی زیرین که از جنس بتن هستند نفوذ نخواهند کرد.

  • مراکز حمل و نقل

پلی اورتان کف می تواند در ایرلاین ها و یا فرودگاه های مختلف، پایانه های اتوبوس رانی، و ایستگاه های قطار استفاده شوند. خاصیت ضد لغزشی پلی اورتان ها فوق العاده برای اینگونه مناطق کاربردی خواهد بود. از طرفی تردد بیش از حد بر روی پوشش رنگ پلی اورتان نمی تواند کیفیت ساختاری آن ها را کاهش دهد.

  • صنعت تولید تجهیزات پزشکی و مراکز درمانی

پوشش پلی اورتان کف به دلیل دارا بودن خاصیت استریل و همچنین کاهنده ی سروصدا یک گزینه ی عالی برای مراکز درمانی و همچنین کارخانجات تولیدی مرتبط هستند. کفپوش پلی اورتان جایگزین عالی برای مواد VCT کف و حتی کاشی های وینیل می باشند. لذا به صورت گسترده در اتاق بیماران، اتاق عمل، آزمایشگاه ها و لابراتوارهای مجهز، راهرو و همچنین مراکز تروما بکار گرفته می شوند.

شما می توانید رنگدانه های زیبای متنوعی را به ترکیبات پلی اورتان که اغلب مناسب علامت گذاری و جهت دهی افراد می باشد به منظور ایجاد یک محیط آرامش بخش، اضافه کنید.

  • کفپوش های چوبی منازل

بسیاری از افراد بنا به سلیقه ی خود ترجیح می دهند که یک لایه از پوشش پلی اورتان کف را روی سطوح بستر چوبی منازل خود قرار دهند. نمای شفاف و درخشنده ی آن ها شور و شعف بخصوصی را به منازل خواهد بخشید. البته در این مورد می توانید مقاله ی رنگ نما را نیز که بیشتر جلوه های بصری اهمیت دارد را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با پوشش پلی اورتان کف و کاربردهای آن

فواید و مزایای استفاده از پلی اورتان کف در صنعت

  • حفاظت آنتی باکتریال و ضد میکروبی (antimicrobial protection)

پوشش پلی اورتان کف این قابلیت را دارد تا از رشد انواع میکروارگانیسم ها از قبیل کپک ها، قارچ ها و باکتری‌ها در سطوح کف جلوگیری کند و یک خواص ضد باکتریایی فوق العاده عالی ایجاد کند.

همان طور که می دانید سطح بسترهایی که دارای درز یا روزنه های ریز هستند بسیار مستعد تجمع مواد میکروبی و قارچی می باشند چرا که این سطوح کاملاً صاف و بدون درز نبوده و می توانند شرایط مناسبی را برای رشد میکروب ها فراهم کنند. بنابراین پوشش پلی اورتان کف با نفوذ در منافذ کوچک عملاً آن ها را مسدود کرده و بستر پاک و تمیزی را به وجود می آورد.

  • مقاوم در برابر رطوبت (moisture resistant)

پوشش پلی اورتان کف از جهاتی محدود یک عایق رطوبتی نیز محسوب می شوند بطوریکه قادر هستند در مناطق با رطوبت زیاد و یا محیط های صنعتی تولید انواع نوشیدنی که احتمال نشت سیالات با دمای متفاوت وجود دارد، از نفوذ مایعات به سطوح زیرین جلوگیری کنند. اما این نکته را به یاد داشته باشید که آن ها کاملاً ضد آب نیستند بلکه همان طور که ذکر شد تنها از جهاتی محدود می توانند مانع نفوذ آب شوند البته این مورد به دفعات تماس و مقدار مایع نیز بستگی دارد.

  • مقاوم در برابر شوک حرارتی و یا چرخه ی دمایی متنوع (thermal shock and thermal cycling resistance)

پلی اورتان کف از ترکیباتی تشکیل شده اند که می توانند در برابر هرگونه شوک حرارتی تا تغییرات دمایی ناگهانی مقاومت کنند. چرخه ی دمایی متنوع بدان معنا است که در کسری از ثانیه با مواد خیلی گرم و خیلی سرد به طور متوالی برخورد کنند که این حالت تنها در مراکز صنعتی تولید مواد غذایی اغلب رخ می دهد. پوشش پلی اورتان کف در چنین شرایطی دچار تغییر ساختار نمی شود و هیچگونه شوک حرارتی نمی تواند پیوند مولکولی قوی و پایدار آن ها را بر هم زند.

  • دوام پایداری (sustainability)

یکی از موضوعات بسیار مهمی که نه تنها در مورد پوشش پلی اورتان کف بلکه در مورد سایر کفپوش ها نیز صدق می کند دوام و پایداری آن هاست. هیچ مجموعه ی صنعتی دوست ندارد که با اعمال هر نوع کفپوشی، در یک مدت کوتاه شاهد از هم گسیختگی آن ها باشند. کفپوش پلی اورتان قطعاً آن پایداری و بقاء خود را، همان طور که شما انتظار دارید در بهترین شرایط ارائه می دهد. بنابراین دیگر نیازی نیست که در دوره های کوتاه نسبت به ترمیم یا بازسازی کفپوش ها اقدامی انجام دهید.

  • دارای ترکیبات VOC اندک (low VOC formula)

در محیط های صنعتی بسته خصوصاً مراکز تولیدی مواد قندی که قابلیت جذب آلاینده های فضای اطراف را دارند، پلی اورتان کف بهترین محلول پوششی خواهند بود. زیرا آن ها در زمان اعمال بخارات کمتری از ترکیبات آلی فرار یا VOC به اطراف ساطع می کنند که البته پس از خشک شدن کاملا حتی آن درصد اندکی که در زمان رقیق بودن از خود متساعد می کنند نیز از بین می رود.

با این اوصاف نه تنها این محلول بلکه در زمان استفاده از هر نوع پوشش کف با ماهیت شیمیایی نیز با وجود ضرر اندک خود لازم است که از تجهیزات تنفسی محافظ استفاده شود. از طرفی بکارگیری انواع رنگ روغنی نیز به واسطه وجود VOC فراوان در ترکیبات آن ها اهمیت استفاده از تجهیزات تنفسی مخصوص را دوچندان می کند.

  • ضد لغزش (slip resistant)

پوشش پلی اورتان کف علیرغم داشتن سطح صاف و براق دارای حد استاندارد اصطکاک نیز هستند تا بتوانند از بروز لغزندگی در سطح خود جلوگیری کنند. این امتیاز ارزشمند سرعت کار کارکنان و نیروی انسانی موجود در صنایع مختلف را بهبود خواهد بخشید.

آشنایی با پوشش پلی اورتان کف و کاربردهای آن

علت استفاده از پوشش پلی اورتان کف در سالن های ورزشی

پلی اورتان کف می تواند منظره ی بسیار دلنشینی را برای سالن های ورزشی همچون فوتسال، والیبال، بسکتبال و از این قبیل ورزش های داخل سالن ایجاد کند. سطح براق و شفاف آن ها بسیار زیبا و خیره کننده می باشد البته می توان با اضافه کردن ترکیبات جانبی آن ها را به حالت مات نیز تغییر داد که بستگی به نظر استفاده کننده دارد. خاصیت ارتجاعی و نه چندان صلب آن ها، می تواند چهره ی سخت و زمخت بتن ها را پوشش دهد و اغلب با تحرکات شدید ورزشی میانه ی خوبی دارند بطوریکه  به هیچ عنوان منجر به لیز خوردگی افراد ورزشکار نخواهند شد. قابلیت پذیرش رنگدانه را دارند و شما می توانید خط کشی های رنگی متعددی در فضای مختلف آن بنا به ضرورت ایجاد کنید.

از دلایل دیگر استفاده از پلی اورتان کف در سالن های ورزشی تطابق عالی آن ها با برخورد توپ است به طوریکه به جهت خاصیت دینامیکی بالای این کفپوش ها می توانند میزبان خوبی برای پدیده ی عمل و عکس العمل باشند چرا که با هر بار برخورد توپ، به همان اندازه نیروی متقابلی را جهت ارتفاع گرفتن توپ ایجاد می کنند که در این زمینه تمام مهندسین احداث چنین مکان هایی ترجیح را بر بکارگیری پوشش پلی اورتان کف می بینند البته این موضوع قابلیت بحث فراوانی دارد اما به عنوان یک نکته می توانید تحقیقات گسترده ای نسبت به آن داشته باشید.

پاکسازی آسان آلودگی ها از روی پوشش پوشش پلی اورتان کف

از نکات فوق‌العاده مهم که در مورد پوشش های پلی اورتان کف صدق می کند فرآیند پاکسازی سهل و آسان آن هاست. قطعاً بارها شاهد آن بوده اید که مواد روغنی و مایعات شیمیایی مختلف روی سطح بتن می چسبند و در منافذ ریز آن نفوذ می کنند که در این شرایط جدا کردن یا پاکسازی آن امری پر زحمت و در مواردی محال خواهد بود. عملاً رسوخ سیالات در بافت بتن به مرور منجر به خوردگی، فرسایش و در مواردی جدا شدن بخشی از آن خواهد شد لذا در چنین شرایطی علاوه بر آنکه تمیز کردن سطح دیگر معنایی ندارد بلکه شما باید یک هزینه گزافی را صرف بازسازی سطح کنید.

پوشش پلی اورتان کف در ماهیت درونی خود یک خاصیت دفع کننده مواد ناخالص خارجی دارد، به بیان دیگر تحت هیچ شرایطی مواد روغنی، ترکیبات قندی مختلف و سایر آلودگی ها نمی توانند در طولانی مدت به لایه های خارجی پلی اورتان کف بچسبند، در چنین شرایطی حتی نیاز به استفاده از مواد شوینده نیز نخواهد بود چرا که تنها با یک حوله ی مرطوب نیز می توان سطح بستر را مانند روزهای اول پوشش دهی، براق و درخشنده کرد.

پاکسازی آسان آلودگی ها از روی پوشش پوشش پلی اورتان کف

ویژگی های پوشش پلی اورتان کف

پوشش پلی اورتان کف خاصیت پوشش دهی بالایی دارد یعنی شما می‌توانید با یک حجم کم یک مساحت وسیعی را رنگ آمیزی کنید. از ویژگی های مهم و اساسی پوشش پلی اورتان کف زیبایی خیره کننده ی آن هاست، بدون شک استفاده از آن ها خصوصاً در محیط های ورزشی می تواند شور و هیجان افراد را در انجام فعالیت های مختلف ورزشی افزایش دهد.

از طرفی این کفپوش ها را همان طور که گفته شد می توان روی کف های چوبی منازل جهت افزایش عمر و همچنین ایجاد یک سطح براق و درخشنده که یکی از اولویت های منازل مسکونی به شمار می رود استفاده کرد. البته دلیل تاکید بیش از حد سطوح چوبی منازل و سالن های ورزشی به جهت جامعه ی آماری فوق‌العاده بالای آن ها در بکارگیری پلی اورتان کف می باشد که لازم دیدیم مجدداً آن ها را بازگو کنیم.

سطح چسبندگی و استحکام کششی بالا و از همه مهمتر مقاومت در برابر نیروهای محیطی باعث شده است تا براحتی از بستر مورد نظر جدا نشوند و یک عمر طولانی و پایداری را برای آن ها فراهم کنند. از طرفی پوشش پلی اورتان کف را می توان با یکسری رنگدانه های شاد جذاب ترکیب کرد تا از این طریق محیط های صنعتی را با علامت گذاری متعدد به نوعی از یکدیگر جدا کرد.

مقایسه پوشش پلی اورتان کف با کفپوش های دیگر

یکی از رایج ترین پوشش ها در این زمینه کفپوش اپوکسی می باشد که از پرکاربردترین مواد در کنار پلی اورتان کف محسوب می شوند، هر دو این ترکیبات دارای نقاط قوت و ویژگی های مختص به خود هستند که در صنایع مختلف و برنامه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

از شباهت های آن ها می توان به لایه های سخت و تا حدودی ضد آب بودن آن ها اشاره کرد که می توانند سطوح بتنی را از طیف وسیعی از آسیب ها محافظت کنند. علاوه بر نقاط مشترک اپوکسی کف و پوشش پلی اورتان کف، تفاوت های آشکاری نیز بین آن ها وجود دارد که با شناخت هر کدام می توانید انتخاب درستی نسبت به خرید هر یک از کفپوش ها داشته باشید.

به طور کلی بنا به تجارب کاربری تکنسین های اعمال کفپوش می توان اینگونه عنوان کرد که پوشش پلی اورتان کف فوق‌العاده کشسان و انعطاف پذیر هستند اما در مقابل کفپوش های اپوکسی شکننده تر و سخت تر می باشند. این ویژگی منحصر به فرد پوشش پلی اورتان کف سبب می شود تا در برابر خط و خش و عملیات های پر اصطکاک و همچنین آسیب های مشابه مستحکم تر باشند و بنا به همین برهان های قوی می باشد که اکثر پوشش های پلی اورتان کف را در نواحی پر رفت و آمد از قبیل پارکینگ های طبقاتی مشاهده می کنید.

این ماهیت انعطاف پذیر مضاعف آنها باعث می شود تا گزینه ای عالی برای بکارگیری در محیط های دارای درجه حرارت بالا باشند چرا که این نوع کفپوش می تواند با تغییرات دمایی خود را وفق دهد و در شرایط لزوم منبسط یا منقبض شوند که در نهایت منجر به جلوگیری از ترک های احتمالی خواهند شد.

اگر در برنامه های خود به دنبال ترمیم کف بتنی مجموعه ی خود هستید ، هر کدام از محلول های اپوکسی و پلی اورتان خدمات خاصی را ارائه می دهند. مواد اپوکسی کف اغلب با ایجاد یک لایه ی نازک می توانند ترک های بتن را اصلاح کنند، اما پوشش پلی اورتان کف به دلیل انعطاف پذیری بیشتر این قابلیت را دارد تا شکاف ها و ترک های بیشتری از سطح را اصلاح کنند.

زمانی که صحبت از نصب می شود پوشش پلی اورتان کف نسبت به رطوبت حساس تر هستند و هرگونه سیال می تواند منجر به خراب شدن لایه های رنگ شود. لذا در زمان استفاده از پلی اورتان ها باید همواره سطح کاملاً خشکی را داشته باشیم. اما کفپوش های اپوکسی نسبت به رطوبت کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند و اگر از کفپوش های پایه آب استفاده کنید در فرآیند تبخیر این رطوبت سطح کاملاً از بین می رود.

زمان خشک شدن پلی اورتان کف قدری کمتر از اپوکسی ها می باشد زیرا بعد از اعمال حداکثر تا ۲ روز کاملاً خشک می شوند حال آنکه زمان مقاوم شدن اپوکسی ها می تواند بیش از یک هفته طول بکشد.

مقایسه پوشش پلی اورتان کف با کفپوش های دیگر

بایدها و نبایدهای مهم در حفظ و نگهداری پوشش پلی اورتان کف

  • بعد از آنکه پلی اورتان کف را به طور کامل روی سطح اعمال کردید حداقل به مدت سه روز صبر کنید تا کاملاً خشک شوند سپس با قرار دادن وسایل سبک در محوطه ی مورد نظر خود سعی کنید به تدریج روی کفپوش ها بار اضافه کنید.
  • به صورت هفتگی یا ۱۰ روز یک بار محوطه را جاروب کنید تا اگر احیانا سنگریزه یا فلزات کوچک و همچنین خورده شیشه تیز بر روی پلی اورتان کف وجود داشت کاملاً پاکسازی شوند زیرا اگر ماشين آلات سنگین از روی این اجسام سخت کوچک عبور کند می تواند باعث فرو رفتن یا تخریب کفپوش ها شوند.
  • در صورت امکان می توانید شست و شوی دوره ای کف ها را در دستور کار خود قرار دهید چرا که این کار می تواند گرد و غبار و آلودگی های سطحی را کاملاً پاک کرده و درخشندگی و براقی بالای پوشش پلی اورتان کف را در همه حال حفظ کند.
  • اگر در ناحیه ای از سازه ی شما نشتی سیال وجود دارد حتماً آن را برطرف کنید و اجازه ندهید بیش از حد مایعات مختلف روی پوشش پلی اورتان کف باقی بمانند.
  • در صورت بروز نقص یا تخریب کوچک در برخی نواحی کفپوش سعی کنید در سریع ترین زمان نسبت به اصلاح و ترمیم آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.
  • اگر دارای تجربه ی کافی در زمینه ی پوشش دهی کف نیستید به هیچ عنوان خودتان به تنهایی از محلول پلی اورتان کف استفاده نکنید چرا که این محلول ها نیازمند شناخت دقیق از ماهیت و نحوه ی بکارگیری آن ها دارد و بهتر است توسط پیمانکاران با تجربه بکارگیری شوند.

بایدها و نبایدهای مهم در حفظ و نگهداری پوشش پلی اورتان کف

۴ گام اساسی در جهت اعمال صحیح پوشش پلی اورتان کف

۱- یک جدول ارزیابی پروژه تهیه کنید (prepare a evaluation chart)

جدول ارزیابی به شما کمک می کند تا روند اعمال پلی اورتان کف طبق یک چارچوب از پیش تعیین شده جلو برود. در این جدول لازم است که تمام ارزیابی خود اعم از مساحت سطح رویه ی کار، حجم مواد مورد نیاز، نیروی انسانی و از همه مهمتر تایم و زمان اتمام کار را بیاورید تا بتوانید طبق برنامه ریزی های خود پوشش دهی کف را خاتمه دهید. البته این جدول برنامه ریزی برای پروژه های مرتبط با اجرای رنگ ساختمانی نیز لازم است که در نظر گرفته شوند.

۲- آماده سازی سطح (prepare the surface)

آماده سازی سطح شامل جاروب کردن کامل سطح بستر و ترمیم ترک خوردگی ها و ناهنجاری‌های عمیق سطحی می باشد از آنجایی که پوشش پلی اورتان کف به واسطه ی انعطاف‌پذیری ذاتی خود قابلیت پر کردن ترک های نسبتا عمیق سطحی را دارد لذا از این جهت کار شما آسان تر خواهد شد اما در هر صورت به منظور افزایش کارایی کفپوش در همه حال بهتر است که کلیه ی نقایص موجود در سطح بستر را برطرف کنیم تا کفپوش براحتی بتواند روی سطوح بتنی بنشیند.

به طور کلی هر چقدر سطح شما صاف و هموارتر باشد قطعاً به مواد پلی اورتان کف کمتری احتیاج پیدا خواهید کرد و می توانید در بودجه ی خود نیز صرفه جویی کنید.

۳- قرار دادن پوشش پلی اورتان کف (applying the coating)

این مرحله بسرعت قابل انجام است چرا که مراحل آماده سازی را پشت سر گذاشته اید، تنها نکته ای که وجود دارد ایجاد یک سطح تراز و با ضخامت یکسان است که نیازمند تخصص و تبحر خاصی می باشد. غلتک ها رایج ترین تجهیزات اعمال پوشش پلی اورتان کف می باشند که در ابعاد مختلف قابل استفاده هستند.

۴- اجازه دهید تا کفپوش کاملاً خشک شود (allow the coating to cure)

می توان گفت یکی از مهمترین بخش ها مراحل پایانی می باشد زیرا شما تمام عملیات مرتبط با پوشش دهی را انجام داده اید و باید یک زمان مشخص ۳ تا ۴ روزه را به کفپوش فرصت دهید تا به اصطلاح خود را بگیرد و سپس با خیال راحت روی آن قدم بگذارید.

۴ گام اساسی در جهت اعمال صحیح پوشش پلی اورتان کف

عوامل موثر بر قیمت کلی کفپوش های صنعتی

عوامل متعددی می تواند بر هزینه ی کلی پروژه و خرید پوشش پلی اورتان کف و سایر کفپوش ها تأثیر بگذارد که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند و لازم است نسبت به آن ها یک ارزیابی اساسی داشته باشیم، تا بتوانیم محصول مورد نظر را متناسب با معیارهای مجموعه ی خود تهیه کنیم.

یکی از آن متغیرها حجم محلول های رنگ است، اینکه چه تعداد از گالن های رنگی را نیاز داریم تا بتوانیم کلیه سطوح بستر را پوشش دهی کنیم. مورد دوم ضخامت اعمال رنگ است، البته این متغیر معمولاً در یک مقدار استاندارد و از پیش تعیین شده است اما در برخی نواحی با توجه به ویژگی های سطح لازم است که قدری این ضخامت افزایش یابد که می تواند بر هزینه ی کلی تهیه پوشش پلی اورتان کف تاثیر مستقیم بگذارد.

فارغ از این مسائل، استفاده از پرایمرها می تواند به مراتب در بکارگیری پوشش ها یا کفپوش های انتهای کار منجر به صرفه جویی شوند چرا که پرایمرها با هموار و مسطح کردن سطح عملاً پوشش دهی یک مساحت گسترده را با یک حجم کم پوشش پلی اورتان کف میسر می کنند.

چگونگی افزایش ضخامت پلی اورتان کف

به طور کلی ایجاد دو سطح چسبنده در فرآیند استفاده از پلی اورتان کف علاوه بر افزایش ضخامت استاندارد سبب ارتقاء کیفیت و دوام پوشش رنگی خواهد شد. اما سوال اصلی اینجاست که ایجاد دو سطح چسبنده به چه معناست؟ پلی اورتان کف در محدوده ضخامت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میکرومتر در هر بار رنگ آمیزی روی سطح قرار می گیرد. با توجه به نتایج تجربی ثابت شده است که رنگ آمیزی کف به صورت لایه ای بالاترین سطح مقاومت را در کف ایجاد می کند.

شما می توانید با قرار دادن لایه ی اول یک سطح چسبنده را میان پلی اورتان کف و بستر بتنی کار ایجاد کنید. سپس با خشک شدن لایه ی اول ، عملیات پوشش دهی مجدد را با اعمال لایه دوم انجام دهید. در این شرایط شما یک سطح چسبنده ی دومی را میان لایه ی جدید و قدیمی ایجاد کرده اید.

با این تکنیک می توانید حتی چندین لایه ی رنگ را روی یکدیگر سوار کنید که در مناطق و نواحی با تنش مکانیکی بالا یک عملکرد خارق‌العاده را از خود نشان می دهند و دیگر به هیچ عنوان دچار تخریب ساختاری ناشی از اعمال نیروهای وزن تجهیزات و ماشين آلات مختلف نمی شوند. بنابراين با این روش می توانید یک افزایش ضخامت بهینه را در فیلم پلی اورتان کف ایجاد کنید.

چگونگی افزایش ضخامت پلی اورتان کف

زمان عمر مفید پلی اورتان کف در شرایط آب و هوایی مختلف

پلی اورتان کف یک ماده ی رنگی دو جزئی است و پس از آنکه این دو ترکیب مجزا با یکدیگر مخلوط یا میکس شدند، تنها در یک محدوده ی زمانی معین قابل مصرف هستند و پس این زمان دیگر نمی توان آن ها را روی سطح قرار داد. به این محدوده زمانی، عمر مفید و یا زمان کارایی رنگ می گویند. درواقع این زمان بیان می کند که رنگ چه مدت کارایی لازم را پس از اختلاط دارند.

برای پلی اورتان کف این محدوده زمانی برابر ۲۵ تا ۵۰ دقیقه است که در دمای ۲۵ درجه ی سانتیگراد این تایم مذکور صحت دارد. ممکن است بسیاری از افراد بسیار کمتر و یا بیشتر از این زمان تجربه ی حفظ رنگ را داشته باشند که تنها دلیل آن دمای محیط است. به عنوان مثال در برخی مناطق پلی اورتان کف تنها ۱۵ دقیقه پس از اختلاط کارایی لازم جهت اعمال را دارد و در نقاط دیگر شاید به ۱ ساعت هم برسد.

به عنوان یک قاعده ی کلی هر چقدر دمای محیط بیشتر باشد رنگ به اصطلاح زودتر خود را می گیرد و به پخت می رسد. حال آنکه در دماهای پایین شما فرصت بیشتری در اختیار دارید چرا که پلی اورتان کف در پایین ترین دما دیرتر خشک می شوند.

رابطه ی غلظت رنگ و تجهیزات قابل استفاده ی رنگ آمیزی

عموماً پوشش های کف دارای غلظت بالایی هستند به همین دلیل تجهیزات مورد استفاده برای اعمال آن ها قدری متفاوت خواهد بود. بر خلاف ترکیبات زینک ریچ مانند زینک فسفات اپوکسی و دیگر رنگ های با ساختار مشابه برای اعمال روی سطح از دستگاه اسپری بدون هوا استفاده می کنند، شما نمی توانید پلی اورتان کف را با اسپری در سطح بستر قرار دهید.

تنها دلیل آن غلظت بالای کفپوش نسبت به رنگ های دیگر می باشد. اما نکته ی قابل توجه اینکه اسپری ها عمدتاً برای ایجاد ضخامت های میلیمتری مناسب نیستند و ابعاد قابل اجرا توسط آن ها بر مبنای میکرون است. همان طور که قبلاً گفته شد پلی اورتان کف برای قرار گرفتن روی سطح به تجهیزاتی مانند کاردک ماله ، غلتک و تیغه های T شکل نیاز دارند تا بتوانند ترکیبات پلی اورتان را به آرامی و با کمترین میزان اتلاف روی بستر کار قرار دهند. بنابراین رنگ هایی که دارای غلظت بالایی هستند قطعات و تجهیزات موجود و همچنین نحوه ی اعمال متفاوتی را دارند.

میزان پوشش تئوری پلی اورتان کف

در ضخامت ۱۰۰۰ میکرون این امکان وجود دارد تا شما ۱ مترمربع از مساحت محیط را به ازای حجم یک لیتر پلی اورتان کف پوشش دهی کنید. و هر چقدر از ضخامت هزار میکرومتر فاصله بگیریم میزان پوشش تئوری رنگ در نوسان خواهد بود. برای آنکه بتوانیم در مصرف کفپوش پلی اورتان تا حدی صرفه جویی کنیم بهتر است یک برنامه ریزی درست نسبت به آماده سازی سطح و رفع نقائص آن داشته باشیم.

طبیعتاً سطوح صاف و هموار پذیرش رنگ کمتری دارند و به طور گسترده تری می توانند پلی اورتان کف را در سطح خود پخش کنند. همان طور که ذکر شد مقادیر مذکور به صورت تئوری و محاسباتی هستند و در عمل شرایط سطح تعیین کننده ی مقدار مصرف خواهند بود.

زمان عمر مفید پلی اورتان کف در شرایط آب و هوایی مختلف

تاثیر دمای محیط بر زمان خشک شدن پلی اورتان کف

اغلب پیمانکاران به دلیل اتمام فرآیند رنگ آمیزی در زمان اندک و تکمیل پروژه تمایل دارند که زمان خشک شدن رنگ کوتاه تر از زمان تعیین شده باشد. به همین دلیل سعی می کنند از طریق ایجاد نوسانات دمایی در محیط زمان خشکی پلی اورتان کف را تغییر دهند. همان طور که بارها ذکر شد محیط هایی که دارای دمای بالا هستند عمدتا زمان خشکی را کوتاه تر می کنند و در دماهای پایین تر نتیجه عکس خواهد بود.

در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد زمان خشکی اولیه پلی اورتان کف برابر ۴ تا ۸ ساعت است و خشکی کامل برابر ۷ روز کامل است. اگرچه افزایش مصنوعی دمای محیط سرعت خشکی را افزایش می دهد اما کیفیت رنگ تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین همواره بهتر است مراحل خشکی به صورت تدریجی و در همان دمای طبیعی آب و هوای محیط صورت گیرد.

نقش استفاده از پرایمر در کیفیت پوشش نهایی

پرایمر اپوکسی با نام تجاری epoxy flooring primer بهترین و ایده آل ترین پوشش های اولیه برای سطوح کف می باشند که می توانند علاوه بر اصلاح سطح کار شرایط ویژه ای را برای پذیرش پلی اورتان کف مهیا کنند. این ترکیبات با ایجاد یک بستر صاف و بدون درز در کمتر مصرف کردن پوشش های بالاتر تاثیر دارند. زیرا با بکارگيری پرایمر، رنگ ها در منافذ ریز سطح زیرین نفوذ نمی کنند و بخش اعظمی از حجم رنگ به طور گسترده در سطح کار پراکنده می شود.

البته همیشه نیاز به استفاده از پرایمر نیست چرا که برخی سطوح بتنی کاملا اصلاح شده و بدون هیچگونه نقص ساختاری هستند. با این اوصاف اکثر افراد ترجیح می دهند حتی در سطوح صاف نیز استفاده از پرایمر را در دستور کار خود قرار دهند.

دلایل خرید از شرکت رانا کیمیا فام

  1. سال ها تجربه در زمینه ی تولید انواع کفپوش سبب شده است تا کیفیت محصولات همچنان در یک سطح و درجه بالا پایدار باقی بماند.
  2. مجموعه ی رانا کیمیا فام این آمادگی را دارد تا عرضه ی محصولات خود را در یک حجم بسیار گسترده در سراسر کشور ارائه دهد تا همه ی مشتریان از خدمات ما بهره مند شوند.
  3. مواد رنگی در یک بسته بندی کاملاً استاندارد و در محفظه های مقاوم و بسیار مستحکم قرار داده می شوند تا در زمان نقل و انتقال هیچگونه آسیب به آن ها وارد نشود.
  4. علاوه بر ارائه‌ی کفپوش های متنوع، می توانیم تکنسین هایی مجرب، متخصص و کارآزموده را جهت اعمال پوشش ها به شما معرفی کنیم تا از نتیجه ی مطلوب در اتمام کار اطمینان داشته باشید.
  5. مواد و متریال اولیه در ساخت هر نوع پوشش پلی اورتان کف همگی بر اساس استانداردهای بین المللی تهیه و استفاده می شوند که باعث می شود محلول رنگی پایانی کیفیت فوق‌العاده بالایی داشته باشند.
بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.