تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

کفپوش پلی اورتان؛ پوشش کف زیبا و با درجه مقاومت مناسب

کفپوش پلی اورتان و کاربردهای آن

کفپوش پلی اورتان؛ پوشش کف زیبا و با درجه مقاومت مناسب

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه
کفپوش پلی اورتان و کاربردهای آن

کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان (polyurethane floor coating) جزو پوشش های بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر در برابر ساییدگی های مختلف است که معمولاً به جهت درخشش فوق‌العاده بالای خود مشهور هستند. این ترکیبات برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ برای ایجاد کف های مستحکم و سخت و همچنین الاستومری توسط فردی به نام I.G. Farbin استفاده شد. البته بعدها در جنگ جهانی دوم در هواپیماهای مختلف در اندازه های کم بکار گرفته می شد که شروع آن از همان دوران بود.

هم اکنون کفپوش پلی اورتان یکی از ترکیبات بسیار پر مصرف برای پروژه های معماری محسوب می شود که می توان آن ها را زیر مجموعه‌ای از رنگ ساختمانی نیز قلمداد کرد. با توجه به ماهیت انعطاف پذیر آن ها این قابلیت را دارند که انبوهی از ترافیک های عبور و مرور را اعم از رفت و آمدهای نیروی انسانی در مراکز صنعتی و همچنین ماشين آلات سنگین را تحمل کنند. از طرفی بنا به خاصیت ضد ساییدگی که دارند عملاً براقیت ذاتی خود را در برابر برخورد ذرات تیز شیشه، بتن یا ماسه حفظ می کنند.

از لحاظ ساختاری، کفپوش پلی اورتان (PU) ماهیتی پلاستیکی یا پلیمری دارند که از ترکیباتی همچون ایزوسیانات پلیمری (polymeric isocyanate) و همچنین برخی مواد افزودنی یا کاتالیزورها تشکیل شده اند. با توجه به آن که این نوع از محلول دارای یک فرمولاسیون بسیار کارآمد و نسبتاً پیچیده ای هستند در نتیجه PU ها یا کفپوش پلی اورتان را می توان متناسب با کاربری های گوناگون ساخت.

کفپوش پلی اورتان به دلیل یک پیوند مولکولی بسیار قوی و همچنین یک چگالی متعادل اغلب پوششی سخت و غیر قابل نفوذ را شکل می دهند. از طرفی این کفپوش ها را می توان در یک طیف گسترده به عنوان عایق حرارتی و گرما نیز استفاده کرد. همان طور که می دانید سطوح کف از دیگر المان های اتلاف انرژی گرمایی بعد از دیواره ها هستند که لازم است با یک پوشش دهی مناسب آن ها را عایق بندی کنید و این طرز عملکرد به افراد کمک می کند تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

آیا کفپوش پلی اورتان یک خاصیت ضد رطوبتی قوی دارد؟

یکی از سوالات مهمی که برای کفپوش پلی اورتان مطرح می‌شود دقیقا همین موضوع است. به عنوان یک قاعده کلی کفپوش های پلی اورتان یک خاصیت ضدآب دارند اما نمیتوانند به عنوان یک لایه عایق رطوبتی عمل کنند. به عبارت ساده تر این رنگ‌ها سیالات آب را از خود دفع می‌کنند و از همه مهمتر آنکه به جلوگیری از جذب آب نیز می‌پردازند.

برای سطوح کفی که نیاز به عایق رطوبتی دارند لازم است از پروژه های جداگانه برای زیرسازی استفاده کنیم. عایق های رطوبتی یک فرمولاسیون متفاوتی دارند و اینکه در مواردی در بافت داخلی سازه و بخش رویه آن استفاده می‌شوند. حال آنکه کفپوشهای رزینی با داشتن خاصیت ضدآب و همچنین امکان شستشو در بالاترین سطح رویه کف بکار گرفته می‌شوند.

عدم تماس مواد اسیدی قوی و اکسید کننده با کفپوش پلی اورتان

یک درجه مقاومت خاصی برای کفپوش پلی اورتان تعریف شده است که اگر بیش از آن تنش های محیطی در تماس با آن قرار بگیرند عملا آسیب پذیری آنها قطعی خواهد بود. مواد اسیدی قوی و اکسید کننده یکی از ترکیبات شیمیایی هستند که اگر در طولانی مدت با سطح کفپوش پلی اورتان تماس داشته باشند یک واکنش خوردگی را بوجود می‌آورند. به همین دلیل باید مراقب باشید که چنین موادی روی این کفپوش‌ها ریخته نشود. البته بخش زیادی از المان هایی که باعث افزایش طول عمر کفپوش می‌شود, دقیقا همین مراقبت های ساده است.

کفپوش پلی اورتان؛ پوشش کف زیبا و با درجه مقاومت مناسب

چه مواردی باعث آسیب و تخریب ساختاری کفپوش پلی اورتان می‌شود؟

از آنجاییکه کفپوش رزین اپوکسی و همچنین پوشش های کف پلی اورتان جزو پرکاربردترین محصولات تلقی می‌شوند لذا از لحاظ آسیب پذیر بودن و عواملی که باعث تخریب ساختار آنها می‌شود یک حد تحمل مشخصی را دارند. اصولا ضربه های نقطه ای که با اجسام نوک تیز اعمال می‌شود میتواند باعث شکستگی یا آسیب این کفپوش‌ها شوند. همانطور که میدانید تجهیزات، لوازم و قطعات که یک سطح مقطع بسیار کوچک و تیزی دارند بر روی هر جسمی حتی سطوح بتنی مقاوم نیز آسیب زیادی را وارد می‌کنند.

این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که اجسام سنگین از ارتفاع روی سطح کف بیفتد. اما اگر این کفپوش‌ها از این طریق دچار آسیب شوند مراحل بازسازی و ترمیم آنها در یک فرآیند خاصی و توسط تکنسین های اجرایی با تجربه قابل انجام است و نیازی نیست که مجددا سطح کار بطور کامل پوشش دهی شود. بلکه همان قسمت اصلاح می‌شود.

ویژگی های کفپوش پلی اورتان

  • کفپوش پلی اورتان در صورتیکه بر روی سطوح کاملا آماده سازی شده و بدون خوردگی و از همه مهم تر مسطح اجرا شوند استحکام مکانیکی ایده آلی دارند. بنابراین فشار تجهیزات و عوامل سنگین به سطح کفپوش باعث تخریب ساختاری آنها نمی شود. این قاعده برای اجرای کفپوش اپوکسی نیز صدق می‌کند.
  • این کفپوش‌ها زمانی که به مرحله خشکی کامل میرسند تا یک محدوده خاص ضد سایش هستند. بنابراین عبور و مرور وسایل سنگین و همچنین رفت و آمد نیروی انسانی منجر به سایش سطح کفپوش پلی اورتان نخواهد شد.
  • مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی که مقدار دوز متوسط یا پایینی دارند در صورت ریخته شدن بر روی کفپوش های پلی اورتان هیچ واکنشی را ایجاد نمی کند. بنابراین این کفپوش‌ها در مقابل عناصر شیمیایی مقاوم هستند.
  • جمع شدن سیالات آب و همچنین مواد روغنی در سطح کفپوش سبب از بین رفتن بافت سخت پلی اورتان نخواهد شد.
  • این قابلیت را دارند که بر روی سطوحی که مستقیما در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند، اجرا شوند. بنابراین اشعه ماورای بنفش خورشید یا اشعه UV مشکلی برای این کفپوش‌ها بوجود نمی آورد.
  • به همان نسبت که کیفیت و نوع فرمولاسیون ایده آلی دارند باید تمرکز خوبی روی اجرای این رنگ‌ها داشته باشیم. لذا به عنوان یک قاعده کلی خرید محصولات استاندارد در کنار اجرای صحیح نتیجه خوبی را رقم خواهد زد.

برخی از مشخصات فنی کفپوش پلی اورتان

  • کفپوش های پلی اورتان محدودیتی از لحاظ رنگ بندی و فام ظاهری ندارند. به همین دلیل نوع رنگبندی آن‌ها به صورت Customer request است. پس طیف گسترده ای از رنگ‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • این کفپوش‌ها پس از اجرا بر روی سطوح پرایم شده یک سطح نیمه براق یا semi gloss ایجاد می‌کند. بنابراین مشکلی که در کف های بسیار براق و شیشه ای که باعث متصاعد شدن شدید نور می‌شوند در این کفپوش‌ها وجود ندارد.
  • دمای نقطه اشتعال رزین رنگ و همچنین ماده سخت کننده برابر ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • حجم ماده جامد کفپوش پلی اورتان کاملا ۱۰۰ درصد است. یعنی هیچ تفاوتی بین ضخامت خشک شده رنگ و حالت مرطوب آن نیست.
  • ضخامتی که برای کفپوش های پلی اورتان رویه در نظر گرفته شده است هزار تا دوهزار میکرومتر است. البته با وجود لایه پرایمر میزان ضخامت کلی افزایش پیدا می‌کند. طبیعتا با این ضخامت به راحتی نیروی وزن عوامل محیطی را تحمل می‌کند.
  • جرم حجمی این کفپوش‌ها برابر ۱٫۳۵ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد.
  • مصرف چندان بالایی ندارند. به این صورت که در حجم ۱ لیتر مساحت حدود ۱ متر مربعی را پوشش دهی می‌کنند. طبیعتا با نوسان مقدار ضخامت این متغیر نیز تغییر خواهد کرد.
  • زمان خشکی اولیه رنگ‌ها حداکثر ۸ ساعت و خشکی کامل تا ۷ روز به طول می‌انجامد.
  • به دلیل ۲ جزئی بودن ماده رنگی نسبت اختلاط باید کاملا رعایت شود.
  • در صورت فراهم کردن یک محیط امن و ایده آل می‌توان تا ۱۲ ماه این کفپوش‌ها را انبار یا نگهداری کرد.

کفپوش پلی اورتان و کاربردهای آن

موارد استفاده از کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان به واسطه ی ویژگی های منحصر بفرد خود در بسیار از مناطق گوناگون کاربردهای بسیار گسترده ای دارند. بنا به انعطاف پذیری و ضد خش بودن اغلب انتخاب خوبی برای مجتمع‌های صنعتی و همچنین انبارها هستند که دائماً ماشين آلات سنگین در این گونه مناطق در رفت و آمد می باشند. بافت کفپوش پلی اورتان چندان زبر و پر اصطکاک نیست و راه رفتن روی آن حس خوشایندی را به فرد منتقل می کند.

از طرفی می توان آن ها را در سالن های دامپزشکی که مخصوص نگهداری حیوانات جهت انجام برخی آزمایش های گوناگون است، استفاده کرد. چرا که آن ها سازگاری بسیار بالایی با پنجه ی حیوانات دارند و از این جهت می توانند آن زبری و خشنی سطح را از بین ببرند. کفپوش پلی اورتان براقیت فوق‌العاده چشم نوازی دارند و قطعاً اولین انتخاب شما برای پوشش دهی نمایشگاه های اتومبیل و همچنین آشیانه های عظیم هواپیما خواهند بود. در ذیل به چند مجموعه ی صنعتی که به طور گسترده از کفپوش پلی اورتان استفاده می کنند اشاره می کنیم البته در ادامه نیز به برخی نقاط دیگر که استفاده ی وسیعی از این کفپوش ها دارند، خواهیم پرداخت.

  • کارخانه های تولید مواد غذایی و آشامیدنی

این مجموعه ها معمولاً مناطقی هستند که با انواع مواد روغنی یا چربی ها و همچنین برخی مواد قندی سروکار دارند. زمانی که این مواد به کف ریخته می شوند تنها منجر به تجمع باکتری ها و اسیدهای شیمیایی نمی شوند بلکه به مرور باعث خورده شدن و ساییدگی سطوح کف خواهند شد. بنابراین کفپوش پلی اورتان می تواند ذرات مواد غذایی را به صورت منفصل از خود نگه دارد، به معنای دیگر در نبود کفپوش، زمانی که مقداری اندک از این ترکیبات چسبنده ی پروتئینی و قندی بر روی کف بتنی ریخته می شود عملاً جدا کردن آن کاری بسیار مشکل خواهد بود. شما می توانید با پوشش دهی همه جانبه ی سطح بستر با استفاده از کفپوش پلی اورتان، در کمترین زمان و فقط با یک حوله ی ساده این مواد را از کف به طور کامل پاک کنید.

  • مراکز صنعتی و تولیدکنندگان تجهیزات مکانیکی

کارخانجات تولید مواد صنعتی از مراکزی هستند که تأمین ایمنی و افزایش راندمان کاری در آن ها حرف اول را می‌زند و لازم است تجهیزات و ماشین آلات و از همه مهمتر نیروی انسانی روی سطوحی حرکت کنند که کاملاً هموار و بدور از پستی بلندی های دست و پا گیر باشد. آغاز پروژه ی پوشش دهی از طریق کفپوش پلی اورتان به شما این امکان را می دهد که کلیه نقاط ناهموار را اعم از بقایای بتن های قدیمی یا خرابی های ریز و درشت را از روی سطح از بین ببرید و به نوعی ترمیم کنید که تأثیر مستقیمی بر بهبود بازدهی کاری مجموعه خواهد داشت.

موارد استفاده از کفپوش پلی اورتان

تفاوت های عملیاتی میان کفپوش پلی اورتان و اپوکسی

کفپوش پلی اورتان (به اختصار PU) و اپوکسی دو نوع محلول کفپوش رزین دار صنعتی هستند که بسیار بیشتر از سایر ترکیبات موجود مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از سوالات قدیمی در میان عموم و افرادی که می خواهند به نوعی از این کفپوش ها استفاده کنند این است که تفاوت میان این دو نوع رنگ در چیست؟ و چه زمانی لازم است که یکی را بر دیگری ترجیح دهیم؟

قبل از آنکه بخواهیم بحث اصلی را آغاز کنیم لازم است این نکته را یادآور شویم که این تفاوت ها برای اکثر محلول های کفپوش پلی اورتان و همچنین مواد اپوکسی صدق می کند. البته برخی از شرکت ها این ادعا را دارند که قادر به تولید محصولی هستند که می تواند ویژگی های هر دو مواد را در یک قالب کلی همپوشانی کنند.

اجازه دهید موضوع را با بررسی وجه تمایز عملیاتی این نوع رنگ ها، آغاز کنیم. اینها مواردی هستند که بسیار می تواند در تصمیم گیری کاربران جهت اعمال کفپوش مورد نظر خود تأثیر بگذارد. کفپوش های اپوکسی بادوام تر ، سخت تر و از همه مهمتر در برابر فشار مقاومت بسیار بالاتری نسبت به کفپوش پلی اورتان ها دارند. به همین جهت است که آنها برای استفاده در صنایع پرتنش سنگین ، نواحی دارای ترافیک سنگین عبور و مرور ماشين آلات بخصوص لیفتراک و سایر تجهیزات مشابه، و انبارها ارجحیت دارند.

در مقابل کفپوش پلی اورتان اغلب کشسان و نرم هستند ، که سبب می شود در برابر خراشیدگی هایی که از جانب قطعات تیز ممکن است رخ دهد مقاومت بیشتری را داشته باشند زیرا حالت کششی آنها تمایل بیشتری به جذب مقادیر بالایی از ضربات متعدد را دارد. ماهیت و خاصیت ارتجاعی کفپوش پلی اورتان یا PU آنها را در اتاقک های انجماد که دمای محیط آن می تواند تا -۳۰ درجه سانتیگراد یا – ۲۲ درجه فارنهایت برسد ، به یک گزینه ی فوق‌العاده ایده آل و مطلوب تبدیل کرده است. از طرفی می توان آن ها را برای پارکینگ های خودرو دارای فضای گسترده نیز استفاده کرد چرا که پوشش الاستیک آن ها عملاً به عنوان یک لایه ی ضد آب و همچنین ضد ترک خوردگی می باشد.

کفپوش پلی اورتان و اپوکسی در برخورد با مواد شیمیایی خاص، رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می دهند. به عنوان مثال کفپوش پلی اورتان در معرض اسیدهای لاکتیک که در صنایع غذایی وجود دارند، گزینه ای ارجح می باشند. لذا بنا به همین دلیل است که مجموعه ای عظیم از شرکت های فرآوری مواد غذایی که در زمینه ی تولید لبنیات ، شیر و مشتقات آن فعالیت می کنند ، کفپوش پلی اورتان ها را به عنوان اولین انتخاب خود در نظر می گیرند.

اما در مقابل کفپوش های اپوکسی ممکن است در چنین شرایطی دچار زردی و خوردگی شوند. به طور کلی در صنایعی که بیشتر با اسیدهای سولفوریک در ارتباط هستند، مانند کارخانجات تولید باتری و امثال اینها، کفپوش های اپوکسی بسیار مقاوم تر از کفپوش پلی اورتان هستند. بنابراین اگر در تأسیساتی مشغول فعالیت هستید که مملو از مواد شیمیایی متعدد می باشد با متخصص یا پیمانکاران مربوطه صحبت کنید که کدام نوع کفپوش برای پروژه ی شما بهتر هستند.

تفاوت های عملیاتی میان کفپوش پلی اورتان و اپوکسی

کاربری های گوناگون کفپوش های پلی اورتان و اپوکسی

از لحاظ کاربردی تفاوت های بسیار قابل توجهی میان کفپوش پلی اورتان و اپوکسی وجود دارد. رزین های متعلق به کفپوش پلی اورتان نسبت به وجود رطوبت حساسیت بسیار بالایی دارند. لذا اگر یک کفپوش PU به طور مداوم در معرض رطوبت شدید قرار گیرد ممکن است نتايج فاجعه باری رخ دهد. رزین های رنگ اپوکسی نیز به رطوبت مداوم حساسیت دارند ، اما میزان آسیب وارد شده به آن ها قدری محدودتر است.

بنابراین اگر در محیط خود احتمال می دهید که درصد رطوبت محیط همیشه بالاست سعی کنید از کفپوش اپوکسی استفاده کنید. به نظر می‌رسد خیلی در مورد کفپوش اپوکسی تعریف کردیم، اما باید بگوییم که کفپوش پلی اورتان در صورت آسیب دیدگی به راحتی قابلیت ترمیم و اصلاح دارند. و نکته ی فوق‌العاده با اهمیتی که در مورد محلول های پلی اورتان وجود دارد این است که اگر نیاز به یک محلول رنگی با کاربری سریع و آسان را دارید کفپوش پلی اورتان مناسب ترین گزینه خواهد بود چرا که آن ها پیمانکاران را قادر می سازتد تا کفپوش های PU را در مدت زمان بسیار کوتاه تکمیل کنند. با کفپوش PU می توانید یک پروژه را ظرف ۳ روز تحویل دهید در حالی که اپوکسی ها حداقل به ۷ روز زمان نیاز دارند تا کاملا خشک شوند.

به طور کلی کار با کفپوش پلی اورتان نیاز به دقت بیشتری دارد و در مقابل کاربری آن قدری دشوارتر است و لازم است که افراد مجرب و با تجربه فرآیند پوشش دهی را با این نوع محلول انجام دهند. با این اوصاف اگر از ما بپرسید که کدام نوع کفپوش بهتر است، جوابی برای آن وجود ندارد چون هر دو جزو کفپوش های استاندارد هستند لذا قیاس آن ها مانند مقایسه ی سیب و پرتقال است که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند.

وجه تمایز بین پوششهای اورتان و کفپوش پلی اورتان در چیست؟

پلی اورتان ها موادی پلیمری می باشند که به طور ارگانیک یا آلی به گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام کاربامات متصل می شوند. پلی اورتان ها این قابلیت را دارند تا با هر تعداد از این گروه های کاربامات ترکیب شوند و یک لایه ی بسیار سخت که می تواند در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی دیگر مقاومت کند و از همه مهمتر یک حفاظت باکتریایی را نیز برای سطوح فراهم آورد. این نکته را یادآور می شویم که مواد کاربامات اتیل یا اورتان ها ،اصولا جزو ترکیباتی هستند که به عنوان مشتقات قندی در مواد غذایی وجود دارند و می توانند سرطان زا نیز باشند.

بنابراین کاربامات اتیل یک نوع استر اسید کارابامیک (ester of carabamic acid) که در تولید کفپوش پلی اورتان ها استفاده نمی شود. در بسیاری از موارد زمانی که از محصولات کفپوش صحبت می کنیم ممکن است اصطلاح اورتان به جای کلمه ی پلی اورتان استفاده شود که در این صورت منظور اصلی همان ترکیبات کارابامیک پلیمریزاسیون هستند که می توانند کفپوش هایی سازگار با محیط اطراف از لحاظ شیمیایی و همچنین انعطاف‌پذیر ایجاد کند.

وجه تمایز بین پوششهای اورتان و کفپوش پلی اورتان در چیست؟

برخی محدودیت های متداول کفپوش پلی اورتان

کلیه ی مواد رنگی صنعتی و همچنین رنگ نما با وجود آنکه شامل طیف گسترده ای از مزیت ها و امتیازات ایده آل هستند، اما یکسری محدودیت های جزئی نیز دارند که باید همواره توجه ویژه ای به آن ها داشته باشیم. لذا از آنجایی که کفپوش پلی اورتان می تواند لایه های بسیار ضخیمی را روی سطح بستر یا کف ایجاد کنند در نتیجه باید از لایه های نازک شروع کنیم تا سطح کار دچار غیر یکنواختی و ناهمواری نشود.

از طرفی اگر چنین لایه ی نازکی از کفپوش پلی اورتان را بر روی سطح اعمال کنیم ممکن است نقایص نسبتاً درشت روی سطح پوشش داده نشوند. در این حالت بهترین اقدامی که می توانیم انجام دهیم این است که یک لایه ی آستر یا پرایمر اپوکسی روی سطح اعمال کنیم تا کف آمادگی پذیرش رنگ جدید را داشته باشد و از این طریق یک چسبندگی عالی میان سطح رویه ی کار و محلول کفپوش پلی اورتان برقرار کنیم.

بهترین دما برای بکارگیری کفپوش پلی اورتان

یکی از مواردی که باید همواره در اعمال کفپوش پلی اورتان مد نظر قرار دهید، موضوع دمای محیط و سطح بستر کار است. شما نمی توانید در هر دمایی، خصوصاً دماهای فوق‌العاده بالا یا بسیار پایین عملیات رنگ آمیزی کف را انجام دهید و نیاز به یک دمای حد استاندارد دارید تا بهترین نتیجه را از پوشش دهی کف خود دریافت کنید. به عنوان یک قاعده ی کلی دمای استاندارد برای بکارگیری کفپوش پلی اورتان ۷۰ درجه فارنهایت یا ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

در این دما عملاً زمان خشک شدن طولانی تر و یا کوتاه تر از حد مجاز نخواهد شد و کفپوش پلی اورتان در یک بازه ی زمانی ایده آل خشک می شوند. اگر دمای محیط تا ۵۵ درجه فارنهایت برسد سبب می شود تا برخی از محلول های پایه آب پلی اورتان چسبندگی خوبی را با سطح برقرار نکنند. اما ترکیبات رنگ روغنی آن چندان حساسیت بالایی به دمای پایین نشان نمی دهند اما ممکن است فرآیند اکسیداسیون را در رنگ کند کند.

اما باز هم شما می توانید تا حداقل ۶۰ درجه فارنهایت نیز عملیات پوشش دهی کف را اجرا کنید. با این اوصاف نتیجه ی مطلوب همان حدود ۷۰ درجه ی فارنهايت می باشد و سعی کنید در این شرایط شروع به کار کنید.

بهترین دما برای بکارگیری کفپوش پلی اورتان

چگونه می توان از بروز حباب در کفپوش پلی اورتان جلوگیری کرد؟

اعمال کفپوش پلی اورتان روی سطوح چوبی در منازل از اقدامات بسیار حساسی می باشد که باید طبق اصول اولیه به منظور جلوگيري از هرگونه حباب احتمالی روی سطوح قرار دهیم. تجهیزات و برس هایی که در پوشش دهی سطوح کف استفاده می کنیم همگی با برس هایی که در رنگ های معمولی بکار می گیریم فرق دارند.

برس ها یا غلتک هایی که دارای الیاف ضخیم و درشتی هستند و همچنین برس هایی که برای چندمین بار استفاده می شوند اغلب گزینه ی خوبی برای اعمال کفپوش پلی اورتان نمی باشند. شما باید از برس هایی با الیاف بسیار ظریف استفاده کنید تا حباب هایی احتمالی را عملاً منهدم و از بین ببرند. راه دیگر این است که قبل از آنکه غلتک ها یا برس ها را بر روی محلول قرار دهید سعی کنید آن ها را با مقداری بسیار کم از تینرها یا رقیق کننده های استاندارد خیس کنید تا با این روش کلیه ی هوای موجود در لابه لای بافت نرم برس به کلی خارج شوند و بتوانید به نرمی رنگ آمیزی خود را بدون بروز حباب انجام دهید.

آیا لازم است بین لایه های پوشش پلی اورتان را سنباده بزنیم؟

اگر می خواهید کفپوش پلی اورتان را روی کف های چوبی اعمال کنید بهتر است برای آغاز کار کف چوبی خود را قدری هموار تر کنید. با سنباده زدن یکسری سوراخ های فوق‌العاده ریزی را در سطح ایجاد می کنید که علاوه بر افزایش اصطکاک سطح، قدری زبری آن را نیز بیشتر می کنید.

وقتی صحبت از زبری می کنیم نه به معنای لمسی یا ظاهری، بلکه به صورت مولکولی، زیرا زمانی که شما سطح را سنباده می زنید عملاً زبری زیاد آن را از بین می برید و سطح را بسیار صاف هموار می کنید اما در ابعاد میکروسکوپی قطعاً منافذ ریزی را بر روی سطح بستر اعمال می کنید که باعث می شود سطوح و کفپوش پلی اورتان چسبندگی بسیار بالایی را بین خود به وجود آورند.

گاهی وقتها ممکن است چندین لایه ی نازک کفپوش پلی اورتان را روی سطوح اعمال کنیم لذا با قرار دادن لایه ی اول لازم است که صبر کنیم تا خشک شود و در این بازه ی زمانی احتمال دارد گرد و غبار و تارهای مو روی کار قرار گیرند که در این حالت سنباده زدن سطح برای از بین بردن ناخالصی ها و قرار دادن لایه ی دوم کفپوش پلی اورتان بسیار با اهمیت خواهد بود.

دلیل دیگر که لازم است پس از قرار دادن لایه ی اول سنباده را بزنیم این است که سطح تقریباً پرز داری را ایجاد می کند که سبب می شود لایه ی بعدی با قدرت و استحکام بیشتری روی لایه ی اول بچسبد، اما به یاد داشته یاشید که سنباده زدن بعد از لایه ی اول قدری با شدت کمتری انجام می شود. این مورد یکی از تکنیک های فوق‌العاده موثر در اعمال انواع کفپوش پلی اورتان می باشد.

آیا لازم است بین لایه های کفپوش پلی اورتان را سنباده بزنیم؟

انتخاب بهترین نوع پوشش پلی اورتان برای سطوح چوبی

کفپوش پلی اورتان این قابلیت را دارد که علاوه بر حفظ دوام و پایداری سطوح چوبی کف ،زیبایی خیره کننده ای را نیز به آن ها ببخشد. قطعاً رنگ مات کفپوش های چوبی برای شما خسته کننده شده است و دوست دارید همواره انعکاس درصد پایینی از نور را بر روی سطوح کف خود ببینید. کفپوش پلی اورتان به واسطه ی ساختار براق خود عملاً این ویژگی منحصر به فرد را برای سطوح موجود در سالن های پذیرایی، مراکز اداری و حتی خانه های مجلل فراهم می کند.

اگر فکر می کنید که محل مورد نظر شما رفت و آمد بسیار بیشتر از حد انتظار را دارد می توانید کفپوش پلی اورتان پایه روغن را انتخاب کنید. این ترکیبات دوام بیشتری نسبت به محصولات رنگی پایه آب دارند اما قدری زمان خشک شدن آن ها بیشتر است. کفپوش های پایه روغن اغلب مقاومت فوق‌العاده بالایی در برابر رطوبت و نشتی آب دارند و اگر احساس می کنید منطقه ی مورد نظر شما جزو نواحی پر تنش است حتماً کفپوش پلی اورتان پایه روغن را انتخاب کنید.

فارغ از همه ی این مسائل اگر به دنبال یک روش بسیار سریع هستید، می توانید از یک کفپوش پلی اورتان پایه آب استفاده کنید. این مواد به جهت نوع حلال خود، زمانی که روی سطوح قرار می گیرند در بازه ی زمانی کمتر از سایر رنگ های رایج خشک می شوند، در واقع مکانیزم عملکردی آن ها با تبخیر حلال آبی که در ترکیب خود دارند اتفاق می افتد.

لذا برای اتمام پروژه هایی که موضوع زمان برای آن ها اهمیت دارد این نوع از کفپوش پلی اورتان مناسب هستند. ویژگی دیگر حلال آب، بوی کمتر آن ها نسبت به کفپوش های پایه روغن است، چرا که آن ها ترکیبات فرار آلی را از خود ساطع نمی کنند.

ترکیبات آلی فرار یا VOC ها برای محیط چندان مناسب نیستند و این ترکیبات فقط در مواردی که نیاز به پوشش فوق‌العاده سخت است مانند کارخانجات و انبارهای صنعتی بکار گرفته می شود و در مکان های مسکونی احتیاجی به استفاده از این نوع کفپوش ها نیست. البته این مورد سلیقه ای است و بنا به درخواست مشتری از هر نوع کفپوشی که مد نظر دارد می تواند در محل مورد نظر خود استفاده کند اما برخی از مراکز توزیع رنگ ترجیح می دهند قبل از واگذاری محلول های رنگ چنین مشاوره های جامعی را خدمت آن ها اعلام کنند.

انتخاب بهترین نوع پوشش پلی اورتان برای سطوح چوبی

استفاده از قلم مو برای اعمال ترکیبات پلی اورتان

اینکه آیا می توان به غیر از قلتک های رایج از قلم مو برای اعمال کفپوش پلی اورتان استفاده کرد یا نه، پاسخ قطعاً مثبت است. اما در اینجا یک سوال پیش می آید و آن این است که در چه نواحی و نقاطی می توانیم از قلم مو استفاده کنیم. طبیعتاً شما نمی خواهید یک سطح بسیار وسیع و با مساحت فوق‌العاده گسترده را با یک قلم موی کوچک سایز ۷۵ میلی متری، رنگ آمیزی کنید.

در چنین مواقعی لازم است که از یک قلتک تقریباً بزرگ در ابعاد حدوداً ۲۵ سانتی متر که می تواند کار پروژه ی شما را سریع تر و با اعمال کمترین انرژی به پایان برساند. اما آیا می توان تنها و فقط از غلتک ها استفاده کرد؟ پاسخ منفی است چرا که شما نمی توانید گوشه های ریز سطح کار خود را با محلول کفپوش پلی اورتان پوشش دهید زیرا آن ها بزرگ هستند و برای کف های بزرگ و اصطلاحاً فراخ کاربرد دارد و در نواحی ریز و گوشه ی دیوار بهتر است از یک قلم موی ظریف برای پراکنده ساختن کفپوش پلی اورتان استفاده کنید.

میزان پوشش دهی کفپوش پلی اورتان

این متغیر به عوامل متعددی نظیر ضخامت فیلم یا لایه ی کفپوش پلی اورتان و همچنین قدرت و کیفیت آن دارد. طبیعتا هر چقدر ضخامت کار بیشتر باشد شما مساحت کمتری را در یک حجم مشخص پوشش دهی خواهید کرد. پلی اورتان کف غالباً در ضخامت های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میکرون روی سطوح قرار می گیرند. این ابعاد نسبت به رنگ های رایج بسیار بالا تلقی می شود بطوریکه تاثیر بسیار زیادی بر میزان پوشش دهی کفپوش پلی اورتان می گذارد.

برای آنکه بتوانیم اطلاعات دقیقی در این مورد بدهیم تصور کنید ابعاد انتخابی ما هزار میکرون باشد. در این حالت به ازای یک لیتر از حجم کفپوش پلی اورتان می توان مساحتی بالغ بر یک متر مربع را پوشش دهی کرد. البته این مقدار یک اندازه‌گیری تئوری است و می توان با بهره‌مندی از تکنیک‌های اساسی میزان و قدرت پوشش دهی را افزایش داد.

در این مورد توصیه می شود مراحل مرتبط با آماده سازی سطح را به طور کامل انجام دهید قطعاً هر چقدر سطح، هموار ،صاف و بدون خرابی باشد می تواند بهتر رنگ را در کل بستر پخش و بگستراند.

عمر مفید پلی اورتان کف پس از اختلاط کامل

کفپوش پلی اورتان تشکیل شده از دو قسمت رنگی مجزا هستند که هر کدام ابتدا به صورت جدا مخلوط می شوند و پس از ترکیب دو جزء نیز این کار ادامه پیدا می کند. اما نکته ی فوق‌العاده مهمی که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم pot life یا عمر مفید رنگ پس از اختلاط می باشد. زمانی که دو ماده ی رنگی پلی اورتان و هاردنر را با یکدیگر مخلوط می کنید یک زمان و تایم مشخصی مانند کرنومتر برای قرار دادن ترکیبات اختلاط یافته روی سطح بستر آغاز می شود که در صورت گذشتن از این زمان، کفپوش پلی اورتان شرایط مطلوبی برای استفاده نخواهد داشت.

این زمان در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد برابر ۲۵ تا ۵۰ دقیقه است که باید و حتما کمتر از این زمان کلیه ی رنگ هایی که از محفظه خارج، و با جزء دوم ترکیب شده اند مصرف شوند. برای آنکه بتوانید استفاده از کفپوش پلی اورتان را در کمتر از این زمان مذکور در برنامه ی خود داشته باشید پیشنهاد ویژه ای داریم. اگر نیروی انسانی کمی برای اعمال رنگ دارید سعی کنید در ظرف های کوچک و در حجم کم، کفپوش پلی اورتان را آماده کنید تا به سرعت تمام شوند.

در این حالت شما کمتر از زمان عمر مفید رنگ، ترکیبات پلی اورتان را روی سطح قرار داده اید. مزیت عمده ای که این روش دارد این است که دیگر ریسک کمتری برای از دست دادن رنگ ها را خواهید داشت. 

عمر مفید پلی اورتان کف پس از اختلاط کامل

زمان خشک شدن کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان مانند دیگر پوشش های سطوح بستر مانند اپوکسی کف از لحاظ زمان خشک شدن به دو بخش touch dry یا قابل لمس و همچنين full dry یا خشکی سخت و صددرصد طبقه بندی می شوند. در مورد گزینه اول همان طور که از نام آن مشخص است کفپوش پلی اورتان تنها به درجه ی خشکی سطحی می رسد بطوریکه در صورت لمس هیچگونه آغشتگی رنگی در پوست صورت نمی گیرد.

برای رسیدن به این مرحله تنها پس از گذشت ۴ تا ۸ ساعت البته در دمای متعادل ۲۵ درجه سانتیگراد ،زمان نیاز است. تقریباً در این زمان و قدری بیشتر از آن شرایط پوشش دهی مجدد کفپوش پلی اورتان کاملاً فراهم می شود که در سرتیتر بعد به طور کامل در مورد آن صحبت خواهد شد. مرحله ی دوم مربوط به خشکی سخت لایه های رنگ می باشد که زمان آن قدری طولانی تر است.

بازه ی زمانی تعریف شده در این مرحله که بنا به یکسری تست های تجربی بدست آمده است حدوداً ۷ روز است که برای پروژه های صنعتی بزرگ چندان بالا به نظر نمی رسد. نکته ای که وجود دارد این است که نباید برای کوتاه کردن زمان خشکی کفپوش پلی اورتان دمای محیط را دچار نوسان کرد. زیرا برای رسیدن به کیفیت حداکثری لازم است که کفپوش ها به صورت تدریجی خشک شوند. 

شرایط پوشش مجدد با کفپوش پلی اورتان

پوشش مجدد سطوح از جمله الزامات مهم در فرآیند رنگ آمیزی می باشد که به منظور افزایش پایداری کفپوش انجام می شود. درواقع این یک نتیجه ی علمی است که پوشش های لایه ای دارای دوام و استحکام بیشتری هستند. هر نوع عنصر صلب یا جامدی که در طبیعت مشاهده می کنید اکثرا دارای بافت لایه به لایه می باشند بطوریکه هر کدام دیگری را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد.

در مورد کفپوش پلی اورتان نیز این قاعده کاملاً صدق می کند، زیرا بیشتر پیمانکاران و تکنسین های اعمال رنگ بنا به موقعیت کار و سفارش مشتری این نوع تکنیک پوشش دهی لایه ای را انجام می دهند. اما نکته ای که وجود دارد این است که میان هر لایه چقدر زمان نیاز داریم تا پوشش بعدی را اعمال کنیم. البته این موضوع بستگی به دمای محیط دارد که ما به عنوان نمونه دمای پایدار و متعادل ۲۵ درجه ی سانتیگراد را در نظر می گیریم.

پس از اعمال لایه ی اول کفپوش پلی اورتان حداقل و حداکثر زمانی که باید صبر کنیم تا شرایط لازم برای قرار دادن لایه ی دوم مهیا شود به ترتیب ۱۰ ساعت تا ۲۴ ساعت می باشد. در این زمان رنگ به خشکی سخت و کامل نمی رسد بلکه درجه ی خشکی آن در حدی است که پذیرای پوشش بعد کفپوش پلی اورتان خواهد بود. 

نقش رطوبت و دمای محیط در کیفیت کفپوش

به علت اهمیت فوق العاده بالای مقوله ی دما و یا temperature سعی می کنیم جوانب دیگر این المان طبیعی را مورد بررسی قرار دهیم تا تاکید بیشتری روی آن صورت گیرد. یکی از مسائل مهمی که در مورد شرایط محیطی برای اعمال کفپوش پلی اورتان همیشه مطرح است دما و رطوبت محیط است. به طور کلی همان طور که قبلاً ذکر شد این امکان وجود ندارد تا در هر میزان رطوبت و دمایی که فضای اطراف و همچنین سطح کار دارد عملیات استفاده از کفپوش را آغاز کنید.

زیرا یک مقدار تعریف شده ی استانداردی وجود دارد که کفپوش پلی اورتان بالاترین سطح کیفیت را در آن ارائه می دهد. عمدتا در مورد دما دو جنبه ی متفاوت وجود دارد که هر کدام در جایگاه خود از اهميت بالایی برخوردارند. یکی دمای هوا و دیگر دمای سطح بستر که باید هر دو یک مقدار استاندارد را داشته باشند. معمولاً بازه ی دمایی که کفپوش پلی اورتان لایه های خوبی را تشکیل می دهند ۱۰ تا ۴۰ درجه ی سانتیگراد است.

اما اگر بخواهید یک کیفیت حداکثری را در هر پوشش کف تجربه کنید بهتر است در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد. مورد دوم مربوط به دمای سطح کار است که آن هم پیشنهاد می شود پایینتر از ۳ درجه سانتیگراد نباشد چرا که در آن صورت به نقطه ی انجماد می رسیم. رطوبت هوای اطراف نیز در حد متعادل ۵۰ درصد عالی است اما اگر با محدودیت مواجه شده اید تا کمتر از ۸۰ درصد نیز می توانید از کفپوش پلی اورتان استفاده کنید. 

نقش رطوبت و دمای محیط در کیفیت کفپوش پلی اورتان

انجام مراحل مرتبط با آماده سازی سطح

می توان گفت مهمترین و ضروری ترین مرحله قبل از اعمال هر نوع رنگی، مراحل مرتبط با آماده سازی سطح می باشد. این اهمیت در مورد پوشش های کف خصوصاً کفپوش پلی اورتان چندین برابر می شود. چرا که این ترکیبات نسبت به سایر رنگ ها بیشتر در تماس مستقیم با عوامل محیطی مانند فشار ،ضربه، تجمع سیالات در یک نقطه ی کفپوش و بطور کلی چون در سطح بستر اعمال می شوند به جهت عبور و مرور متعدد بیشتر در معرض آسیب احتمالی قرار دارند. بنابراین ما باید توجه ویژه ای به آماده سازی سطح قبل از استفاده از کفپوش پلی اورتان داشته باشیم.

البته لازم نیست چندان فرآیند سختی را در این مرحله انجام دهید تنها کافی است کلیه ی خوردگی ها و خرابی های سطحی را کاملاً ترمیم کنید. بعد از اصلاح فیزیکی سطح بستر نوبت به پاکسازی آن می رسد. عمدتاً کفپوش پلی اورتان روی سطوح روغنی و یا همراه با گرد و غبار عملکرد مطلوبی ندارد و باید با جاروب کردن سطح و سپس شستشوی آن یک سطح بستر ایده آلی را فراهم کنیم. البته بکارگیری از انواع پرایمر رنگی که مختص کفپوش ها هستند نیز می تواند آماده سازی سطح را تکمیل کند. 

کفپوش پلی اورتان نیاز به چه وسایل و تجهیزاتی دارد؟

همان طور که می دانید کفپوش پلی اورتان و سایر پوشش های کف جزو لایه ها و فیلم های ضخیم رنگ هستند و نیازمند وسایل و تجهیزات مخصوص به خود در زمان اعمال می باشند. اگرچه شما در اکثر رنگ ها مانند انواع عایق رطوبتی از اسپری ها، و قلم موها استفاده می کردید، اما در مورد کفپوش ها موضوع کاملاً متفاوت است. دستگاه های اسپری عمدتاً فیلم های چندین میکرون را ارائه می دهند حال آنکه کفپوش پلی اورتان دارای لایه هایی با ضخامت چند میلیمتر می باشند.

شما برای استفاده از کفپوش پلی اورتان نیاز به کاردک ماله، تیغه های فلزی یا پلاستیکی، و در مواردی غلتک ها دارید. تیغه ها عمدتا دارای یک دسته ی بلند می باشند که شرایطی را فراهم می کند تا تکنسین ها به صورت ایستاده نیز عملیات پوشش دهی را انجام دهند. غلتک ها نیز در نوع خود فوق العاده کارساز هستند با این تفاوت که بکارگیری از این وسایل معمولاً نیاز به اعمال لایه ای کفپوش پلی اورتان دارد.

درواقع شما در مرحله اول با غلتک ها یک لایه را روی سطح بستر قرار می دهد و پس از چند ساعت و رسیدن به مرحله ی نسبتا خشک لایه دوم رنگ را استفاده می کنید. 

نکات ضروری برای استفاده از کفپوش پلی اورتان

  • مجموعه تجهیزات خود که از آن ها برای اعمال کفپوش پلی اورتان استفاده می کنید را آماده کنید و اگر قصد بکارگیری مجدد قطعات را دارید بهتر است آن ها را با تینرهای صنعتی کاملاً شستشو دهید.
  • با یک میکسر برقی هر دو جزء کفپوش را با سرعت ملایم مخلوط کنید و پس از هم آمیزی یا اختلاط دو جزء نیز این فرآیند مخلوط را را به مدت چند دقیقه ادامه دهید تا ماده ی حاصله کاملاً همگن شود.
  • البته در زمانی که پوشش دهی خود را آغاز کرده اید نیز بهتر است هر ۱۰ دقیقه یک بار محلول را مجددا مخلوط کنید تا ماده ی جامد آن در کل رنگ پراکنده باشد.
  • با توجه به آنکه عمر مفید کفپوش پلی اورتان اختلاط یافته محدود است حتما باید به اندازه ی نیاز خود و متناسب با مساحت تعیین شده و به صورت قسمت به قسمت رنگ ها را مخلوط کنید و از اختلاط کل کفپوش به یک باره خودداری کنید.
  • تنها رعایت نکات مرتبط با مخلوط کردن کفپوش کافی نیست بطوریکه که شما باید مطلع از تکنیک های پوشش دهی و نحوه ی قرار دادن رنگ بر روی سطح بستر باشد. اما عمدتاً حرکاتی که برای اعمال کفپوش استفاده می شود به صورت موازی، منظم و در یک راستا در طول و عرض کف می باشد.

نکات ضروری برای استفاده از کفپوش پلی اورتان

رعایت موارد امنیتی در زمان اعمال کفپوش

  • کفپوش پلی اورتان مانند هر نوع رنگ دیگری نیازمند رعايت یکسری اقدامات خود ایمنی فردی در زمان استفاده می باشد تا برای سلامتی افراد مشکلی پیش نیاید.
  • بهتر است از لباس و دستکش مخصوص، عینک و حتی ماسک تنفسی در محیط های ایزوله استفاده کنید درست مانند زمانی که قصد دارید از رنگ های آغازین صنعتی مانند پرایمر زینک کرومات اپوکسی بکارگیری کنید.
  • اگرچه استنشاق کفپوش پلی اورتان به صورت لحظه ای چندان اثرات مضری بر بدن نمی گذارد اما تصور کنید در یک دامنه ی زمانی چند ساعته در معرض این رنگ ها بودن و تنفس آلاینده های پخش شده از آن می تواند بر دستگاه تنفسی افراد تأثیر منفی بگذارد.
  • همواره موضوع تهویه ی مطبوع را در اولویت قرار دهید حتی جریان ملایم هوای آزاد نیست کفایت می کند. اما اگر هیچکدام از اینها مهیا نبود پیشنهاد می شود با استفاده از یک دستگاه تهویه و با کمترین ریسک اعمال کفپوش پلی اورتان را به اتمام برسانید.
  • عناصر اشتعال زا را به طور کامل از محیط دور کنید. البته ممکن است به دلیل سرد بودن محیط نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی باشد که در این مورد نوع غیر مشتعل یا بدون شعله ی این تجهیزات گرمایشی را استفاده کنید.

امتیازات خرید از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام به واسطه ی انسجام و یکپارچگی ساختاری که در مجموعه ی خود دارد ، یک طیف گسترده از محصولات رنگی متنوع را در اختیار مشتری قرار می دهد تا بتواند متناسب با پروژه ای که قصد اجرای آن را دارد به گزینش محصولات بپردازد. از طرفی تأمین حجم درخواستی شما در کوتاه ترین زمان از امتیازات ارزشمندی است که این مجموعه از آن برخوردار می باشد. کلیه ی تولیدات این مجموعه از بروزترین استانداردهای بین المللی در راستای تقویت و بهبود عملکردی محصولات تبعیت می کنند که نشان از توجه بیشتر ما به کیفیت نسبت به کمیت آن دارد.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.