تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ اپوکسی فلز از نوع پرایمر و پوشش رویه؛ ماندگاری طولانی

انواع رنگ اپوکسی آهن؛ بهترین قیمت، بالاترین کیفیت

رنگ اپوکسی فلز از نوع پرایمر و پوشش رویه؛ ماندگاری طولانی

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

فروشگاه   جهت دریافت لیست قیمت و مشاوره خرید انواع رنگهای اپوکسی کلیک کنید   فروشگاه

یکی از پوشش‌های بسیار پرکاربردی که در صنعت به وفور استفاده می‌شود رنگ اپوکسی آهن است. این محصول منحصر به فرد با هدف ضد زنگ کردن سطح و همچنین ایجاد خاصیت ضد خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشتقات بسیار زیادی را می‌توان برای این محصول معرفی کرد که هر کدام بر اساس ویژگی‌های محیط انتخاب می شوند. دسته بندی این رنگ‌ها در نمونه‌های پرایمر، پوشش میانی و پوشش نهایی است.

هر یک از این‌ها باید طبق اصول رنگ آمیزی روی سطوح فلزی اجرا شوند. به این صورت که برای سازه‌هایی که در معرض تنش‌های سنگین محیط قرار دارند اجرای لایه‌ای از پرایمر تا رنگ نهایی بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم در مورد سه نمونه از پرکاربردترین رنگ اپوکسی فلز صحبت کنیم. این اطلاعات می‌تواند یک راهنمای به نسبت مناسبی برای مشتریانی که قصد خرید این محصولات را دارند باشد.

رنگ اپوکسی آهن قابل اجرا بر روی اسکلت فلزی

رنگ اپوکسی آهن؛ پوشش اولیه یا پرایمر

رنگ اپوکسی آهن از نوع پرایمر از جمله پوشش های اولیه هستند که روی سطوح فلزی قرار می گیرند. پیش از آنکه پرایمرها اجرا شوند ابتدا باید یک آماده سازی اساسی روی فلز انجام شود. به این صورت که معمولا از دستگاه ساب زنی استفاده می‌شود. این دستگاه تمام ناخالصی های چسبیده به فلز را پاکسازی می کنند. هدف از این کار ایجاد یک سطح کاملا صیقلی و صاف است.

بعد از آماده سازی اولیه شما می توانید پرایمر را روی سطوح اجرا کنید. نمونه های بسیار متنوعی را می توان برای پلیمرها ذکر کرد که از جمله پر کاربرد ترین آنها شامل پرایمر زینک کرومات اپوکسی پلی امید، زینک فسفات اپوکسی ، زینک ریچ اپوکسی می‌باشد.

پوشش‌های پرایمر غنی از زینک در نمونه‌های دو جزئی و سه جزئی فرموله می شوند که برای پروژه‌های دریایی کاربرد اساسی دارند. اما پرایمرهایی که با ترکیبات کرومات و فسفات فرموله شده‌اند معمولاً در محیط‌های کم تنش‌تر استفاده می‌شوند. پس ما باید نوع پرایمر را بر اساس شرایط محیط خریداری کنیم.

میزان ماندگاری رنگ اپوکسی فلز

میزان ماندگاری انواع رنگ های صنعتی همچون رنگ اپوکسی فلز در پروژه های مختلف بسیار اهمیت دارد. در واقع این رنگ ها باید بتوانند در یک بازه زمانی طولانی مدت دوام داشته باشند و از این طریق از آسیب های ساختاری نظیر خوردگی و زنگ زدگی و تغییر رنگ فلز جلوگیری کنند. رنگ هایی که به صورت لایه ای همراه با پرایمر اجرا می شوند طبیعتا از مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. اصولا از رنگ های مختلفی میتوان بر روی فلزات استفاده کرد که پرکاربردترین آنها رنگ های اپوکسی هستند.

در حال حاضر رنگ های اپوکسی و مشتقات آن نظیر پرایمرها، پوشش های میانی و رویه با توجه به محیطی که سازه مورد نظر قرار دارد عمر مفید آنها نیز تعیین میشود. اما اگر فلزات در بافت داخلی سازه باشند با فلزاتی که به طور مستقیم با اتمسفر محیط در تماس هستند از لحاظ فرایند خوردگی و آسیب متفاوت می باشند.

به این صورت که سازه های فلزی قرار گرفته در محیط های آزاد بدون پوشش هایی همچون مصالح ساختمانی زودتر تخریب می شوند. اما در مجموع لایه های اپوکسی حتی تا ۱۰ سال نیز ماندگار می باشند پس بهترین گزینه برای پوشش دهی سازه های فلزی از جمله فولاد انتخاب ایده آلی محسوب میشوند.

رنگ اپوکسی فلز از نوع پرایمر و پوشش رویه؛ ماندگاری طولانی

نحوه عملکرد رنگ اپوکسی فلز برای محافظت از خوردگی

یکی از سوالات بسیار مهمی که در مورد اعمال رنگ اپوکسی فلز و نوع عملکرد مطرح میشود این است که این پوشش ها چگونه باعث ضد خوردگی فلزات میشوند. همانطور که گفته شد یک پوشش دهی لایه ای در جریان کار خواهد بود. اجرای رنگ آستری اپوکسی که حاوی مواد زینک هستند گزینه اصلی محسوب خواهند شد.

این پرایمرها معمولا به عنوان لایه های فدا شونده شناخته میشوند. یعنی اگر به هر طریقی به دلیل از بین رفتن پوشش های رویه، رطوبت به لایه های زیرین نفوذ کند در مقابل سد پرایمرهای زینک ریچ قرار میگیرد که دوره زمانی برای از بین رفتن آنها نیز بسیار طولانی خواهد بود.

در نتیجه اولین مرحله برای تاثیر رطوبت بر فلز دقیقا همین پوشش های رنگی اپوکسی هستند که در معرض آسیب قرار میگیرند. این رنگها از تماس اکسیژن با سطح فلز جلوگیری خواهند کرد. معمولا مقدار اندکی رطوبت در هوای آزاد وجود دارد که همین مقدار کم در بلندمدت اثر تخریبی خود را خواهد گذاشت.

ضخامت استاندارد رنگ اپوکسی فلز

سطوح فلزی برای افزایش طول عمر نیاز به پوشش دهی دارند. برای پرایمرها، پوشش میانی و نهایی در مجموع ضخامتی را تعیین میکنند. اما این ضخامت نباید از یک حدی افزایش یابد. چرا که پایداری رنگ ها کاهش خواهد یافت و در برابر تنشهای مکانیکی امکان جدا شدن از سطح فلز وجود دارد.

طبق استانداردهای تعریف شده توسط موسسات بین المللی معمولا ضخامت رنگ اپوکسی فلز میتواند ۱۷۵ میکرومتر تا نهایت ۴۰۰ میکرومتر باشد که این مقدار بسیار ایده آل می باشد. معمولا اسپری ها به دلیل مکانیزم عملکردی خود ضخامت یکدستی را به وجود می آورند. اما باید مراقب باشید که با اعمال غلتکی این رنگ ها ضخامت بالایی را ایجاد نکنید.

رنگ اپوکسی برای آهن؛ پوشش میانی

پوشش میانی رنگ اپوکسی آهن حتماً باید اجرا شوند. در واقع این لایه به عنوان یک پوشش پشتیبان عمل می‌کنند. به این صورت که نه تنها مقاومت و ضخامت رنگ را افزایش می‌دهند بلکه می‌توانند سطح کار را در برابر تنش‌های مکانیکی حفظ کنند.

با اجرای پوشش میانی دیگر شاهد پوسته شدن رنگ از سطح فلز نخواهیم بود. از جمله پرکاربردترین پوشش‌های میانی می‌توان به رنگ میانی اپوکسی پلی آمید، رنگ میانی اپوکسی HB پلی آمید اشاره کرد. از این رنگ می‌توان برای سازه‌های فلزی که در محیط‌های ساحلی و off shore قرار دارند استفاده کرد.

مقاومت خوبی در برابر ترکیبات اسیدی و قلیایی دارند و از همه مهمتر آلاینده‌های پراکنده در محیط‌های صنعتی آسیبی را به این رنگ‌ها وارد نمی‌کند. فام ظاهری رنگ های میانی اپوکسی پلی آمید غالباً طوسی است. البته این نوع رنگ در زیر بستر پوشش نهایی قرار می‌گیرد در نتیجه رنگدانه یا فام ظاهری آن چندان اهمیتی پیدا نخواهد کرد.

رعایت فواصل زمانی در اجرای پرایمر، پوشش میانی و همچنین لایه نهایی بسیار اهمیت دارد. پس ما با اجرای لایه میانی نمی‌توانیم بلافاصله لایه نهایی را اجرا کنیم. بلکه این رنگ‌ها باید به یک حد نسبی خشکی برسند تا بتوانند پذیرای رنگ جدید باشند.

رنگ اپوکسی آهن برای لوله‌های فولادی

پوشش نهایی رنگ اپوکسی برای فلزات

پوشش نهایی لایه‌ای است که پس از اجرای پرایمر و لایه میانی اجرا می‌شود. همانطور که گفته شد رنگ آمیزی لایه‌ای مزیت‌های بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن افزایش طول عمر و پایداری رنگ اپوکسی آهن است. خصوصا در محیط‌های صنعتی که تنش‌های بسیار زیادی وجود دارد عملاً مقاوم‌سازی رنگ‌ها بسیار حائز اهمیت است.

رنگ رویه اپوکسی پلی آمید از جمله پوشش‌هایی است که  می‌تواند سطح فلز را در برابر رطوبت محافظت کند. با توجه به آنکه این رنگ‌ها سطح رویه فلز را در بر می‌گیرند در نتیجه از لحاظ فام ظاهری و رنگ بندی محدودیتی ندارند و شما می‌توانید رنگ‌های مختلف این محصول را خریداری کنید.

رنگ‌های رویه اپوکسی غالباً به صورت دو جزئی فرموله می‌شوند و باید این اجزای مختلف رنگ با یک نسبت مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند. رعایت ترکیب دو جزء بسیار مهم است زیرا اگر از مقدار تعیین شده کمتر یا بیشتر باشد عملاً نمی‌توان کیفیت قابل قبولی را در پایان کار شاهد بود.

بهترین ابزار اجرای رنگ های اپوکسی روی فلز

برای اجرای رنگ اپوکسی آهن ابزارهای متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید در پروژه‌های صنعتی از آن استفاده کنید. غلطک‌ها و قلم موها ساده‌ترین ابزارهایی هستند که در هر نوع پروژه رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در بین این‌ها یک ابزار یا به عبارت دقیق‌تر دستگاه جدیدی وجود دارد که به عنوان بهترین تجهیزات رنگ آمیزی شناخته شده اند.

اسپری های رنگی با تکنولوژی منحصر به فرد خود می‌توانند سرعت رنگ آمیزی را افزایش دهند. از طرفی تا حدودی از هدر رفت رنگ‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. ذرات ریز رنگ همراه با فشار و به صورت افشانه ای روی سطوح اسپری می‌شوند و از این طریق یک سطح یکنواختی ایجاد خواهد شد. نکته مهم دیگر آنکه ضخامت اجرای رنگ یکنواخت خواهد شد و شاهد ناهمواری در سطح فلز نخواهیم بود.

رنگ اپوکسی آهن در فام‌های ظاهری مختلف

قیمت رنگ اپوکسی آهن

همانطور که ذکر شد رنگ های اپوکسی آهن در نمونه‌های پرایمر، پوشش میانی و نهایی طبقه‌بندی می‌شوند. پس یک تفاوت قیمتی میان این رنگ‌ها وجود دارد. در مجموع آنچه که باعث نوسان قیمت‌ها خواهد شد مساحت پروژه شما و حجم مصرف رنگ است. هر چقدر این دو متغیر افزایش پیدا کنند عملاً مقدار بودجه‌ای که برای پروژه خود باید در نظر بگیرید بیشتر خواهد شد. اما بسیاری از برندهای داخلی جهت کسب رضایت مشتریان و حفظ تعادل در بازار نازل‌ترین قیمت را تعیین می‌کنند.

خرید رنگ اپوکسی آهن از شرکت رانا کیمیا فام

با توجه به مصرف بسیار بالایی که رنگ اپوکسی آهن در پروژه‌های صنعتی دارند اغلب پیمانکاران سعی می‌کنند این محصول را به صورت عمده خریداری کنند. شرکت رانا کیمیا فام به عنوان یک تولید کننده معتبر در سطح کشور به طور کامل می‌تواند نیازهای خریدارن مبنی بر تامین حجم‌های بالای رنگ را پاسخگو باشند.

کیفیت بالای رنگ‌ها، ساختار کاملاً استاندارد، قیمت مقرون به صرفه از جمله مزیت‌های محصولات این شرکت می‌باشد. در کنار این‌ها کارشناسان ما می‌توانند جامع‌ترین اطلاعات فنی برای هر نوع رنگ را به شما ارائه دهند. آنچه که برای ما اهمیت دارد کسب رضایت خریداران و ایجاد یک تجربه موفق در خرید می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب مشاوره با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.