تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل؛ انواع، ویژگی و نحوه اجرا

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل؛ انواع، ویژگی و نحوه اجرا

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

استفاده از کفپوش آنتی استاتیک در محیط های کاری خصوصا فضاهایی که ارائه خدمات درمانی و پزشکی دارند بسیار رایج است. این کفپوش ها میتوانند ریسک های کاری را کاهش دهند و شرایطی را فراهم کنند تا افراد بتوانند با امنیت بالا پروسه های درمانی را در بیمارستان ها در پیش بگیرند. در این بین کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل می تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد. این کفپوش ها مزیت های بسیار زیادی دارند که در این مقاله می خواهیم مواردی را در این خصوص ذکر کنیم و به بررسی انواع، ویژگی ها و نکات اجرایی نیز بپردازیم.

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل چیست؟

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل با این هدف استفاده میشود که بتواند بارهای الکتریکی تجمع یافته در سطح کف را به زمین و نقاط اتصال مربوطه تخلیه کند. همانطور که میدانید این بارهای الکتریکی مضرات بسیار زیادی دارند که عملکرد خدمات درمانی را در بیمارستان ها و اتاق عمل ها مختل میکند. یکی از دلایل بسیار مهم که باعث ایجاد بارهای الکتریکی ساکن میشود اصطکاک بالا، وجود تجهیزات الکترونیکی مختلف در یک محیط بسته و رفت و آمد های فراوان است. درنتیجه نمیتوان یک اتاق عمل را بدون توجه به بارهای ساکن در سطح کف احداث کرد. نه تنها در مورد بیمارستان ها بلکه حتی در فضای کاری صنعتی نیز تخلیه بارهای ساکن بسیار خطرآفرین است که در بخش بعد در مورد ریسک های آنها اطلاعاتی را ارائه میدهیم. متداول ترین کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک است.

کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل چیست؟

عدم استفاده از کفپوش آنتی استاتیک چه خطراتی را دارد؟

درصورتی که در یک محیط پر ریسک کاری و صنعتی که بیشتر با مواد اشتعال زا سر و کار دارند از کفپوش آنتی استاتیک استفاده نکنید خطرات زیادی متحمل شما خواهد شد. در مورد کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل نیز این ریسک ها وجود دارد. یعنی دستگاه هایی که برای درمان استفاده می شوند عملکرد صحیحی نخواهد داشت و اگر این بارها بسیار شدید باشند حتی میتوانند برای پرسنل نیز خطرآفرین باشند.

در محیط های صنعتی نیز که با مواد منفجره کارمیکنند بروز هر نوع تخلیه الکتریسیته ساکن که غالبا به صورت جرقه است به محیط باعث انفجارهای بزرگ و آتش سوزی میشود. حتی در محیط های کم تنشی مانند ادارات نیز به دلیل آن که رفت و آمد و اصطکاک وجود دارد این بارهای الکتریکی میتوانند به محیط تخلیه شده و سبب آتش سوزی شوند. در حال حاضر بسیاری از حریق های موجود در محیط های تجاری به دلیل تخلیه بارهای ساکن است.

انواع کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل و ویژگی های آن

انواع مختلفی برای کفپوش کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل وجود دارد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. در حال حاضر دو نوع بسیار پر کاربرد از این کفپوش ها وجود دارد که یک نوع آن فرمول شده با مواد و ترکیبات رنگی رزین اپوکسی و نمونه های دیگر کفپوش های رولی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از آنها را در بخش زیر به طور جداگانه شرح میدهیم.

  • کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل از نوع اپوکسی

کفپوش اپوکسی بیمارستانی به عنوان یک پوشش کف پرکاربرد و از همه مهمتر پرطرفدار همواره توانسته است رضایت کاربران را جلب کند. این کفپوش ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. یعنی رفت و آمد پرسنل، قرار دادن تجهیزات درمانی مختلف، بروز ضربه تا یک محدوده خاص و دیگر تنش ها آسیبی به آنها وارد نمی کند. تشکیل شده از رزینهای پلیمری و مواد هاردنر هستند که با اختلاط با یکدیگر تشکیل یک ماده رنگی با چگالی مناسب میدهند. شما میتوانید این کفپوش ها را طبق قوانین که برای ایجاد یک سطح کف آنتی استاتیک وجود دارد اجرا کنید. اما در مورد اجرای آنها در بخش بعد توضیحات کامل را ارائه میدهیم.

  • کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل رولی

این نوع از کفپوش های اتاق عمل بصورت آماده هستند. یعنی شما آن ها را به شکل رول شده خریداری و بر اساس ابعاد و سایزی که در محیط وجود دارد در سطح کف قرار میدهید. اما در ارتباط با نوع مواد و متریال آن ها از ترکیبات پلیمری با الاستیسیته استاندارد استفاده میشود. این کفپوش ها خاصیت ارتجاعی دارند و از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار هستند. به صورت چند لایه ساخته می شوند و از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند. از لحاظ میزان مقاومت به اندازه کفپوش اپوکسی ها نیستند. اما به خوبی میتوانند بارهای تجمع یافته در سطح کف را به چاه ارت منتقل کنند.

طریقه اجرای کفپوش های آنتی استاتیک

طریقه اجرای کفپوش های آنتی استاتیک

در مورد کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل رولی همانطور که گفته شد به صورت آماده هستند و باید قبل از اجرا مساحت محیط مورد سنجش قرار بگیرد. این نوع کفپوش های پلیمری یا رولی قابلیت برش دهی دارند. در نتیجه هر نوع معماری سازه در سطح کف با این کفپوش ها پوشش دهی می شود. اما در ارتباط با رزین های اپوکسی این موضوع کاملا متفاوت خواهد بود. زیرا این کفپوش ها به صورت لایه ای اجرا می شوند و در مرحله اول شما باید پرایمر را اعمال کنید.

بعد از آن یک شبکه مشتمل بر نوارهای مسی به صورت شطرنجی در سطح کف قرار میگیرند. سپس لایه رزین اپوکسی روی آن قرار می گیرد. هر نوع بار الکتریکی که در کف قرار بگیرد به راحتی توسط این نوارهای مسی جذب و به سمت زمین هدایت خواهد شد. هر دو نوع کفپوش ها بسیار پرطرفدار هستند. اما رزینهای اپوکسی پایداری و دوام طولانی مدتی را خواهند داشت. حال آنکه می توانند به عنوان یک کفپوش آنتی باکتریال نیز استفاده شوند.

خرید باکیفیت ترین کفپوش های اپوکسی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام یک تولید کننده برتر محصولات رنگی نظیر رنگ های ساختمانی، رنگ نما، همچنین عایق های رطوبتی، در کنار آن کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان می باشند. از همه مهم تر این شرکت توانسته است متنوع ترین رنگ های صنعتی را از پرایمر تا پوشش های رویه با کیفیت بسیار بالا فرموله و تولید کند و به دست مصرف کننده برساند. قیمت مقرون به صرفه و مرغوبیت محصولات از مزیت های اصلی محسوب میشود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره خرید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.