تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

رنگ و پوشش های ساختمانی

پوشش های ساختمانی

رنگ و پوشش های ساختمانی

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

رنگ ها و پوشش های ساختمانی : رنگ ها، پوشش هایی هستند که علاوه بر جنبه تزئینی برای محافظت سطوح داخلی و خارجی ساختمان در برابر شرایط مختلف جوی و … بکار می روند.

به طور کلی رنگ های ساختمانی  به دو دسته تقسیم می شوند :

رنگ های پایه حلال

رنگ های حلالی از رزین، رنگدانه ، حلال ، پرکننده و مواد افزودنی تشکیل می شوند که با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات خاصی با هم مخلوط می شوند و پوشش های رنگی متنوعی را با طیف ها و کاربردهای متفاوت ، تزئینی باحفاظتی، ایجاد می کنند، که در ترکیب و نیز رقیق کردن آنها ، از حلال یا تینر استفاده می شود و پوشش های ساختمانی از قبیل رنگ های الكيدی ، پلی استر، نیتروسلولز و … در این دسته قرار می گیرند. .

رنگ های پایه آب در پوشش های ساختمانی

قابلیت رقیق شدن با آب را دارند ، رزین های مورد مصرف در ترکیب این رنگ ها نیز به صورت پایه آب ساخته می شوند. این پوشش ها ، رنگ هایی چون اکریلیک پایه آب و رنگ های پلی وینیل استات و … را شامل می شوند.

رنگ های پایه آب (واتربیس)

به رنگ های پلاستیک این دسته از محصولات بر پایه رزین های اکریلیک امولشن و یا کوپلیمر وینیل استات تهیه می گردد وجهت استفاده بر روی سطوح گچی، بتنی و سیمانی و داخل ساختمان مناسب می باشند این پوشش ها از ویژگی های کیفی ذیل برخوردار هستند و در ساختار این رنگ ها هیچگونه حلال آلی استفاده نمی شود و کاملا محیط دوست هستند. :

  • زمان خشک شدن سریع و عدم بوی نامطبوع ، امکان اجرای رنگ را در کوتاهترین زمان برای مصرف کننده ایجاد می نماید. .
  • از قدرت پوشانندگی عالی برخوردارند و قابلیت پوشش عیوب سطوح را دارا می باشند.

رنگ و پوشش های ساختمانی

رنگ های اکریلیک ( پایه آب)

در حال حاضر مصرف رنگهای ساختمانی پایه حلال به خاطر آلودگی های زیست محیطی در اکثر کشورهای صنعتی ممنوع شده است. رنگ های اکریلیک به دلیل کاربرد آب در ساختار و هنگام رقیق کردن آنها، کاملا با محیط زیست سازگار بوده و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی نمایند .

رنگ های آکریلیک فاقد مواد سمی و سایر آلودگی ها است و کاملا برای انسان بی خطر می باشد و به دلیل استفاده از آب به جای تینر هنگام رقیق کردن ، این رنگ ها فاقد بوی نامطبوع بوده و بدون نیاز به تخلیه محل ، امکان رنگ آمیزی وجود دارد.

کاربرد ها و ویژگی های رنگ های اکریلیک

  • بادوام تر از رنگ روغنی
  • سرعت انجام کار و پوشش دهی بسیار عالی
  • کاملا مناسب و سازگار با سطوح بتنی
  • مقاوم به آب و شرایط جوی

طبقه بندی انواع رنگ و پوشش های ساختمانی

به طور کلی دو گونه مهم رنگ وجود دارد که به وفور در سازه های شهری مورد استفاده قرار می گیرد. این دو گونه شامل انواع رنگ و پوشش های ساختمانی مختص دیوارهای داخلی سازه و همچنین رنگ های مختص نما یا دیوارهای  خارجی می باشد.  نمونه اول به عنوان رنگ ساختمان و نمونه دوم با عنوان رنگ نما شناخته می شود. از لحاظ نوع فرمولاسیون نیز با یکدیگر تفاوت دارند. غالباً رنگهایی که برای قسمت خارجی یک سازه مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت و استحکام بیشتری در برابر تنش های محیطی و همچنین شرایط نامساعد آب و هوا دارند.

برای رنگ آمیزی نمای داخلی ساختمان موضوع زیبایی فوق العاده اهمیت دارد. حال آنکه برای نمای خارجی و دیوارهای بیرونی علاوه بر زیبایی، ضد رطوبت بودن لایه های رنگ، نفوذ ناپذیر بودن آنها در برابر عواملی همچون باران، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید نیز حائز اهمیت است.

یک ساختمان زمانی می تواند طول عمر بالایی داشته باشد که دارای یک پوشش نمای بسیار قوی و نفوذ ناپذیر باشد. همانطور که می دانید رطوبت مخرب ترین عاملی است که در طبیعت می تواند بر روی هر سطحی تاثیر خود را بگذارد. نمای ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بعد از اتمام احداث ساختمان حتماً باید با رنگ و پوشش های ساختمانی مناسب دیوارهای خارجی رنگ آمیزی شوند.

طبقه بندی انواع رنگ و پوشش های ساختمانی

رنگ و پوشش های ساختمانی از نوع روغنی

رنگ روغنی ساختمان یکی از پرکاربردترین انواع رنگ و پوشش های ساختمانی می باشد. طبق آمارهای منتشر شده توسط مراکز فروش رنگ معتبر این نوع رنگ آمار فروش بسیار بالایی نسبت به دیگر رنگ های ساختمانی دارد. زیبایی و نمای بسیار مسرت بخشی که رنگ روغنی به دیوارهای داخلی ساختمان می بخشد با هیچ رنگ دیگری قابل مقایسه نیست.

از لحاظ طبقه بندی این نوع از رنگها در سه دسته براق، مات و نیمه براق هستند. معمولاً در خانه ها و اتاق هایی که کاملا نورگیر هستند و حجم بالایی از نور خورشید به داخل سازه تابیده می‌شود ترجیح بر این است که از نمونه های مات استفاده شود تا انعکاس نور مزاحمتی برای افراد داخل ساختمان نداشته باشد. همچنین نمونه های دیگر نیز بر اساس ویژگی های داخلی ساختمان انتخاب می شوند.

اگر به هر دلیلی سطح رنگ و پوشش های ساختمانی نوع روغنی دچار آلودگی شود هیچ جای نگرانی نیست چرا که لایه های رنگ روغنی به راحتی قابلیت شستشو دارند و شما می توانید عملیات نظافتی را به صورت گسترده بدون آن که ذره‌ای از رطوبت به این نوع رنگ نفوذ کند انجام دهید. رنگ های روغنی بر پایه حلال هستند و برای استفاده از آنها باید حتماً اقدامات ایمنی از قبیل داشتن تهویه مناسب در سازه های بسته را رعایت کنید.  رقیب این رنگ انواع رنگ های اکریلیک پایه آب می باشد که از هیچ حلالی استفاده نمی کنند و مانند رنگ های روغنی طرفداران بسیار زیادی دارد.

رنگ و پوشش های ساختمانی از نوع مولتی کالر

رنگ مولتی کالر نیز در کنار انواع رنگ های روغنی و آکریلیک که معمولا به صورت ساده و تک رنگ عرضه می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. مولتی کالر ترکیبی از چندین رنگ در کنار یکدیگر می باشد که معمولاً به صورت خط های رگه دار کوتاه و بلند بر روی بستر تک رنگ اجرا می شود. نمای فانتزی و کاملا خاص و جدید آنها از جمله مزیت هایی است که باعث شده خریداران، آنها را در نمای داخلی ساختمان های مسکونی اجرا کنند. اعمال رنگ و پوشش های ساختمانی مولتی کالر بیشتر برای ارتقاء دکوراسیون داخلی یک محیط مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ ویژگی‌های ساختاری مقاومت بالایی دارند و با یک بار اجرا می توان تا سالیان طولانی بدون اسیب باقی بمانند.

رنگ نمای ساختمان

هیچ یک از ساختمان های بتنی بدون پوشش های رنگ نما نمی توانند دوام بیاورد. می توانید یک قیاس کلی میان ساختمان های بدون رنگ و دارای پوشش محافظ انجام دهید. ساختمان هایی که هیچ نوع پوشش رنگ نمایی ندارند غالباً دارای سطوح ترک خورده، تخریب شده و همچنین دارای نمای ظاهری نا مطلوبی هستند. اما ساختمان هایی که از انواع رنگ نما مانند پوشش های آکریلیک پایه آب استفاده کرده‌اند علاوه بر زیبایی هیچ آسیب ساختاری ندارند.

این رنگ ها معمولاً دارای عملکرد عایق رطوبتی نیز هستند. بدون هیچگونه مشتقات قیری می باشند و بر پایه پلیمرهای اصلاح شده هستند. رنگ نمای اکریلیک معمولاً دارای رنگ دانه های سفید مایل به شیری می باشد. اما دارای تنوع متعدد تا ۱۰ رنگ مختلف نیز هستند. نماهای سیمان کاری شده سازگاری و هماهنگی بالایی با عایق های رطوبتی آکریلیک دارند به طوری که پس از اجرا یک شدت چسبندگی بسیار بالایی میان لایه های رنگ و سطح سیمان ایجاد میشود.

پوشش دهی سطوح افقی یک ساختمان

پوشش دهی سطوح افقی یک ساختمان

ممکن است تصور داشته باشید که انواع رنگ و پوشش های ساختمانی معمولاً برای سطوح و دیواره های عمودی اجرا می شود. اما یک ساختمان علاوه بر سطوح عمودی دارای سطوح افقی نیز می باشد. این سطوح شامل پشت بام ها هستند. با توجه به نوع بستری که بام ساختمان دارد می تواند یک شرایط ایده آلی را برای نفوذ رطوبت فراهم کند.

زمانی که شما از انواع رنگ و پوشش های ساختمانی برای این اینگونه سطوح استفاده می کنید می توانید نفوذ ناپذیری و همچنین ضد رطوبتی سطح را تا چندین سال متوالی تضمین کنید. از انواع رنگ و عایق هایی که برای بام ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد عایق رطوبتی قیری پلیمری می باشد. این عایق ها به صورت سرد اجرا هستند و به عنوان یکی از رایج ترین انواع رنگ ساختمان برای بستر های بیرونی سازه استفاده می شوند.

خرید انواع رنگ ساختمانی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام انواع رنگ و پوشش های ساختمانی از قبیل رنگ های آکریلیک، رنگ روغنی و انواع عایق رطوبتی را تولید و به مشتریان عرضه می کند.  هر کدام از این ها دارای بالاترین کیفیت ساخت می باشند و قطعا بعد از خرید و استفاده از عملکرد آنها رضایت کافی خواهید داشت. مشتریان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره تخصصی در حوزه انتخاب رنگ و همچنین اطلاع کامل از قیمت این رنگها با کارشناسان و متخصصین شرکت رانا کیمیا فام تماس حاصل فرمایند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.