تلفن: (30 خط)87700627-021

رانا کیمیا فام | تولید کننده انواع رنگ و پوشش های صنعتی

 

برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات چه کنیم؟ + ۶ راه پیشگیری

برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات چه کنیم؟ + ۶ راه پیشگیری

  |   مقالات   |   بدون دیدگاه

زمانی زنگ زدگی فلزات اتفاق می‌افتد که فلزات در معرض یک عامل اکسید کننده مانند هوا قرار بگیرند و واکنش اکسیداسیون در آن‌ها رخ بدهد. فلزات مختلفی در معرض زنگ زدگی قرار دارند که رایج‌ترین آن‌ها فلز آهن است. برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات مختلف مانند آهن، باید از روش‌های مختلفی کمک گرفت که هر کدام می‌توانند به افزایش مقاومت این فلزات و جلوگیری از صدمه دیدن آن‌ها کمک کنند. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد روش‌های پیشگیری از زنگ زدگی فلزات با شما صحبت کنیم.

چرا فلز زنگ می‌زند؟

زنگ زدن فلز یک واکنش طبیعی در آن است که به دلیل قرار گرفتن در معرض عامل اکسید کننده مانند اکسیژن رخ می‌دهد. فلزات می‌توانند مقاومت بالایی در برابر شرایط مکانیکی مانند فشار، ضربه و … از خود نشان دهند؛ اما برخی از فلزات مانند آهن و فولاد در برابر رطوبت و هوا مقاومت بالایی ندارند و به راحتی زنگ می‌زنند. سطح زنگ زده از فلز مقاومت بالایی ندارد و به راحتی از بین خواهد رفت. از این رو استحکام قطعه زنگ زده به راحتی کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توان شاهد مقاومت بالای فلزات در برابر زنگ زدگی بود.

راه‌های جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات و تخریب‌های فرسایشی، بسیار مهم است که با راه‌های جلوگیری از این مشکل آشنایی داشته باشید. این روش‌ها می‌توانند مقاومت فلز را در برابر اکسید شدگی افزایش دهند و از زنگ زدگی فلز جلوگیری نمایند.

۱- اضافه کردن ترکیبات دیگر به فلز

فلزاتی مانند آهن در برابر اکسید شدن مقاومت بالایی ندارند. اما اگر به آن‌ها فلزات دیگری به عنوان افزودنی اضافه شود، مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند. به طور مثال، فلز کروم یکی از بهترین فلزاتی است که در صورت اضافه شدن به آهن می‌تواند باعث افزایش مقاومت آن در برابر اکسید شدگی شود. اضافه کردن ۱۰ درصد کروم به آهن باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی خواهد شد.

۲- رنگ آمیزی فلز

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات مختلف، رنگ آمیزی است. رنگ‌های صنعتی مختلفی در سطح بازار موجود هستند که می‌توانند برای رنگ آمیزی فلزات مورد استفاده قرار گیرند و مقاومت فلزات را در برابر خوردگی و اکسید شدن افزایش دهند.

در واقع رنگ‌ها یک لایه محافظ روی اجسام فلزی ایجاد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که رطوبت روی آن‌ها تاثیر بگذارد. از رنگ‌های مختلفی می‌توان برای پوشش دادن روی فلزات استفاده کرد که از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ‌های اپوکسی و رنگ‌های پلی اورتان اشاره کرد. برای رنگ کردن فلزات، لازم است که ابتدا روی سطح آن‌ها به طور کامل تمیز شود و اگر آثاری از زنگ زدگی روی فلزات باقی مانده‌اند، برطرف شوند تا بتوان فلزات را به صورت ایمن رنگ آمیزی کرد.

چرا فلز زنگ می‌زند؟

۳- روغن کاری فلزات

روش دیگری که برای جلوگیری از زنگ زدن فلز استفاده می‌شود، روغن کاری است. روغن کاری می‌تواند قطعات فلزی را روان کند و عملکرد آن‌ها را در هنگام قرارگیری در اصطکاک بهبود ببخشد. روغن‌های استفاده شده در فلزات، می‌توانند سطح فلز را در برابر زنگ زدگی محافظت کنند. چرا که این سطح روغن اضافه شده به فلز، اجازه نمی‌دهد که رطوبت با سطح فلز واکنش نشان دهد. با این حال به دلیل اینکه روغنکاری باید به صورت منظم انجام شود تا اثر مثبتی داشته باشد و در عین حال باعث کثیف کاری می‌شود، چندان برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات گزینه مناسبی نیست.

۴- آبکاری برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

روش دیگری که برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات استفاده می‌شود، آبکاری است. در این روش یک لایه پوشش محافظ روی سطح فلز ایجاد می‌شود که از زنگ زدگی و خوردگی فلز جلوگیری می‌کند. معمولا آبکاری ضمن تاثیر مثبت روی مقاومت فلز در برابر زنگ زدگی، می‌تواند باعث زیبایی سطح فلز نیز شود. آبکاری فلز با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آبکاری الکتریکی، آبکاری مکانیکی، الکترولس و غوطه وری داغ  اشاره کرد.

۵- استفاده از پوشش فداشونده

پوشش‌های فداشونده نوعی پوشش خاص هستند که از نظر شیمیایی از فلزات اصلی فعال‌تر می‌باشند. به دلیل اینکه این فلزات فعالیت بیشتری دارند، خوردگی بیشتری نیز در آن‌ها اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، لایه فداشونده زنگ می‌زند، اما اجازه نمی‌دهد که لایه زیرین نیز دچار زنگ زدگی شود. این پوشش‌های فداشونده می‌توانند با دو روش حفاظت کاتدی و آندی روی سطح قرار بگیرند. رایج‌ترین نوع حفاظت کاتدی، ایجاد پوشش روی آهن با کمک فلز روی است که با نام گالوانیزاسیون شناخته می‌شود. در روش حفاظت آندی می‌توان از فلزات با فعالیت کمتر مانند قلع استفاده کرد.

خرید انواع رنگ برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

۶- بهبود شرایط محیطی

تا به اینجا شما را با ۵ روش جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آشنا کردیم که همگی می‌توانند روی فلز تاثیر بگذارند؛ اما به غیر از این موارد، روش‌های دیگری نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی فلز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود شرایط محیطی اشاره کرد. کنترل محیط می‌تواند در به حداقل رساندن واکنش‌ها کمک بسیار زیادی کند. به طور مثال، کنترل کردن میزان رطوبت محیطی که قرار است فلز در آن نگهداری شود، بسیار مهم است. دوری از آب باران، آب دریا و …، همگی می‌توانند از صدمه دیدن فلزات جلوگیری کنند.

در صورت زنگ زدن فلز چه کنیم؟

تا به اینجای مقاله شما را با روش‌های جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آشنا کردیم. در صورتی که هنوز از این روش‌ها برای افزایش مقاومت فلز استفاده نکرده‌اید، ممکن است سطح فلز شما به سرعت زنگ بزند و این زدگی گسترش پیدا کند. برای اینکه سطح فلز شما به راحتی آسیب نبیند، به محض مشاهده زنگ زدگی در فلز، سطح زنگ زده را برطرف کنید و سطح فلز را با آب و صابون بشویید. سپس با کمک پوشش مناسب مانند انواع رنگ اپوکسی لوله فولادی، آن را مقاوم سازی کنید.

خرید انواع رنگ برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

در این مقاله شما را با انواع روش‌های جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آشنا کردیم. می‌توانید برای خرید رنگ‌های صنعتی مناسب جهت مقاوم سازی فلزات در برابر زنگ زدگی، به سایت رانا کیمیا فام مراجعه کنید. این سایت مرجع فروش انواع رنگ‌های صنعتی برا افزایش مقاومت فلزات است و محصولات خود را با بهترین کیفیت به شما عرضه می‌کند.

بدون دیدگاه

متاسفانه فرم دیدگاه بسته شده است.